فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا از زمان ساخت تا کنون، زمینه اشتغالزایی برای هفت هزار و ۳۰۰ نفر را فراهم کرده است که با ثبت رکورد در حوزه پالایشگاهی کشور در دولت سیزدهم امروز (جمعه) به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]

فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا از زمان ساخت تا کنون، زمینه اشتغالزایی برای هفت هزار و ۳۰۰ نفر را فراهم کرده است که با ثبت رکورد در حوزه پالایشگاهی کشور در دولت سیزدهم امروز (جمعه) به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، قرارداد طرح ساخت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحدهای تقطیر در منطقه غرب آسیا در سال ۲۰۰۸ منعقد شد. این در حالی است که کشورمان در ۲۰۱۰ تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت با این وجود در سال ۲۰۱۳ قرارداد تأمین منابع و فاینانس طرح بسته شد ولی به خاطر وجود تحریم‌های ثانویه و ظالمانه تا شهریور سال ۹۶ این طرح شروع نشد.

با وجود وقفه ۱۳ ماهه‌ای که به دلیل تاخیر در تامین مالی طرح به وجود آمد، این مگا پروژه عظیم در موعد مقرر به انجام رسید. ساخت این پروژه، افتخاری است که به دست مهندسان ایرانی رقم خورده است.

این طرح به خاطر اینکه به‌صورت EPC+F بوده و در طول اجرای طرح، توانمندی‌های متخصصان و مهندسان ایرانی و سازندگان و پیمانکاران و مشاوران داخلی به خوبی به نمایش گذاشته شد تا طراحی، ساخت و بهره‌برداری از طرح به انجام رسد. این طرح عظیم با وجود شرایط فشارهای سنگین تحریم و محدودیت بین‌المللی به ثمر رسیده است.

در بخش مهندسی، بیش از ۹۵ درصد مهندسی طرح‌ها توسط ظرفیت‌های داخلی کشور انجام می‌شود. در بخش کالا نیز بیش از ۷۰ درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های ما اعم از رآکتورها و پمپ‌ها و کمپرسورها و سایر اقلام، توسط سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی تهیه می‌شود.

مشارکت ۱۰۲ شرکت داخلی در طرح توسعه پالایشگاه آبادان

در این طرح بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی مشارکت داشته و تجهیزات لازم را تولید کرده‌اند. بیش از ۹۰ هزار قلم کالا در این پروژه استفاده شده و در بحث اشتغال، هفت هزار ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشته‌اند. البته بیش از دو برابر همین نیروها نیز به‌صورت غیرمستقیم در بخش‌های ساخت و تامین قطعات و کالا و مشاوره مشارکت داشته‌اند.

طبق اعلام مسئولان مربوطه، در طول اپیدمی و اوج کرونا در کشور، با وجودی که هفت هزار و ۳۰۰ نفر نیروی شاغل در طرح هم‌زمان در یک نقطه مشغول کار بودند و با واکسینه کردن همه کارکنان در سه نوبت و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، حتی یک نفر فوتی اعلام نشد.

سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در پالایشگاه آبادان

طرح توسعه و تثبیت فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری امروز (جمعه ۲۶ اسفندماه) با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید، در این فاز، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی آماده افتتاح است.

در این طرح ۱۸ واحد از مجموعه واحدهای پالایشی در مدار سرویس و تولید قرار خواهند گرفت که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند؛ از جمله برج تقطیر اتمسفریک با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است در حالی که بزرگ‌ترین برج‌های اتمسفریک خاورمیانه حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت دارند. واحد تقطیر در خلاء یا وکیومی که در این طرح ساخته شده نیز به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز که خودش معادل یک پالایشگاه است، بزرگ‌ترین واحد تقطیر خلاء در غرب آسیا محسوب می‌شود.

احداث بلندترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۷ متر، رکورد ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه ناتوان‌کننده و انجام حمل ریلی و زمینی تجهیزات از خارج که برای اولین بار در اجرای مگا پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی صورت می‌گیرد، از دیگر شاخص‌های این طرح است.

یکی از اهداف این طرح، بهینه‌سازی محصولات پالایشی بر اساس استانداردهای روز جهان است که با احداث واحدهای تکمیلی در بخش دوم طرح صورت گرفت همچنین میزان تولید بنزین را به ۱۴ لیتر و گازوئیل را به ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش می‌دهد.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندر امام) تولید می‌کند.

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی ایران، ۲۵ درصد سوخت کشور را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.