حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست سالانه سران کشورهای عربی به محور مهم گزارش رسانه‌ها از نشست جده تبدیل شده و عربستان سعودی نیز از بازگشت دمشق به آغوش عربی خوشحال به نظر می‌رسد. به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بشار اسد پس از ۱۳ سال غیبت، امروز (جمعه، ۱۹ می) در نشست سران کشورهای […]

حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست سالانه سران کشورهای عربی به محور مهم گزارش رسانه‌ها از نشست جده تبدیل شده و عربستان سعودی نیز از بازگشت دمشق به آغوش عربی خوشحال به نظر می‌رسد.

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بشار اسد پس از ۱۳ سال غیبت، امروز (جمعه، ۱۹ می) در نشست سران کشورهای عربی در جده عربستان سعودی شرکت می‌کند؛ شرکت او که به نوعی نشان از بازگشت دمشق به آغوش عربی دارد، در مرکز توجه رسانه‌ها برای پوشش این نشست قرار گرفته است.

ریاض، خوشحال از قبول دعوت اسد

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، وزارت امور خارجه عربستان شب گذشته با انتشار توئیتی از سفر رئیس جمهور سوریه به این کشور استقبال کرده و نوشت: جناب آقای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به نشست جده خوش آمدید.

رسانه‌های سعودی و منطقه‌ای شب گذشته، پنجشنبه خبر دادند که هواپیمای حامل رئیس‌جمهور سوریه در فرودگاه بین‌المللی «الملک عبدالعزیز» در شهر جده به زمین نشسته است. او برای شرکت در نشست سالانه سران اتحادیه عرب و به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به جده سفر کرد.

رئیس‌جمهور سوریه برای شرکت در سی و دومین نشست سران اتحادیه کشورهای عربی از سوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دعوت‌نامه رسمی دریافت کرده بود. وزرای خارجه کشورهای عربی در هفتم ماه می طی یک نشست مشورتی اعلام کرد که با بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب موافقت شده است و بنابراین دمشق به نشست‌های عربی بازمی‌گردد.

شب گذشته و هم‌زمان برای ورود بشار اسد به جده، خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس» در پایگاه اینترنتی و حساب‌های کاربری‌اش در فضای مجازی، تصاویر و اخبار مربوط به شرکت رئیس‌جمهور سوریه در نشست جده را بازنشر داد.

دوحه؛ مخالفتی که تاثیرگذار واقع نشد

براساس گزارش روز گذشته «رویترز»، استقبال اعضای اتحادیه عرب از بازگشت رئیس‌جمهور سوریه نشان‌دهنده شکست تلاش‌های قطر برای تبدیل شدن به یک صدای دیپلماتیک مهم در خاورمیانه است که تاکنون مخالفت بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی است.

قطر شب گذشته دوباره مخالفت خود را با حضور اسد اعلام کرد. مقامات دوحه پیش‌تر هم تصریح کرده بودند که روابط خود با دولت دمشق را عادی نمی‌کند؛ اما بازگشت دمشق و حضور اسد در اولین نشست سران عربی بعد از تصمیم اتحادیه، نشان داد که مواضع قطر، مانعی در برابر اجماع و اقدام اتحادیه عرب نخواهند بود.

وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب، هفتم ماه می، در نشستی فوق العاده و با حضور وزیر خارجه قطر، تصمیم خود برای رفع تعلیق عضویت دمشق در این نهاد منطقه‌ای یا به عبارتی بازگشت سوریه به اتحادیه را اعلام کردند. بعد از آن رسانه‌های جهان به نقل از مقامات دیپلماتیک کشورهای عربی در گمانه‌زنی‌هایی، گزارش می‌دادند که بشار اسد، در نخستین نشست سران کشورهای عربی، بعد از این تصمیم شرکت خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه «الشرق الاوسط»، روز چهارشنبه (۱۷ می) در گزارشی نوشته بود: «ایمن سوسان»، دستیار وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگوی اختصاصی با «الشرق الاوسط»، خبر داد که «بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در جده حضور خواهد داشت»؛ بنابراین رئیس‌جمهور سوریه در نشست جده که پس‌فردا جمعه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، روز بعد (پنجشنبه، ۱۸ می) ضمن تایید این خبر به نقل از منابعی در کاخ ریاست‌جمهوری سوریه نوشت: بشار اسد، امروز با هدف شرکت در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب که قرار است، فردا (جمعه) در جده برگزار شود، عازم عربستان سعودی می‌شود