یک رسانه صهیونیستی از تصمیم رژیم اشغالگر قدس برای برپا کردن دو شعبه از کارخانه‌های اسلحه سازی خود در کشور عربی مغرب خبر داد ؛ اقدامی که به نظر می رسد صهیونیستها با هدف بر هم زدن ثبات در شمال آفریقا به آن مبادرت کرده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از […]

یک رسانه صهیونیستی از تصمیم رژیم اشغالگر قدس برای برپا کردن دو شعبه از کارخانه‌های اسلحه سازی خود در کشور عربی مغرب خبر داد ؛ اقدامی که به نظر می رسد صهیونیستها با هدف بر هم زدن ثبات در شمال آفریقا به آن مبادرت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، مسوول دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در مغرب اعلام کرد که شرکت البیت سیستم (Elbit Systems) که در حوزه ساخت سیستم های دفاعی فعالیت می کند، قصد دارد که دو شعبه در کشور مغرب ایجاد کند.

به گفته «شای کوهن»، این دو شعبه با هدف تولید سیستم های پدافندی ایجاد می شود که یکی از آنها در شهر «دارالبیضا» خواهد بود.

وی توضیح بیشتری در خصوص زمان آغاز بکار این دو شعبه کارخانه اسلحه سازی در مغرب و فعالیت های مشخصی که قرار است انجام دهند، ارائه نکرد.

اعلام این خبر درحالی است که روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در حوزه های مختلف از جمله امنیتی و پدافندی شاهد روندی فزاینده بوده است.

چهارشنبه گذشته نیز «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به رباط پایتخت مغرب رفت و با «ناصر بوریطه» دیدار و گفت وگو کرد.

روز پنجشنبه گذشته نیز «رئید الطالبی العلمی» رئیس پارلمان مغرب «امیر اوحانا» رئیس کنست را به حضور پذیرفت.

مغرب و رژیم صهیونیستی سال گذشته توافقنامه ای امضا کردند که بر اساس آن دو کارخانه ویژه ساخت هواپیمای بدون سرنشین از نوع درون و معروف به «کامیکاز» یا انتحاری در مغرب ساخته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مغرب با هدف توسعه ارتش خود بدنبال تقویت همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی و در مقابل، رژیم اشغالگر قدس نیز به دنبال دستیابی به معاملات بیشتر برای تامین مالی بودجه خود است.

مغرب بودجه هنگفتی (بالغ بر۱۰ میلیارد دلار) را به بخش نظامی خود اختصاص می دهد. همچنین هزینه های نظامی مراکش در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی حدود ۴۸ میلیارد دلار برآورد شده است. این کشور با اختصاص ۱۵درصد از کل خرید سلاح آفریقا، در جایگاه دوم مشتریان بزرگ سلاح در قاره سیاه در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی قرار دارد.

این سطح از همکاری بین رباط و تل آویو این پرسش را مطرح می کند که حضور صهیونیست ها در منطقه شمال آفریقا به آثار و پیامدهایی را برای این منطقه و کشورهای آن به همراه خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی با انجام معاملات تسلیحاتی به دنبال یافتن جای پایی در مغرب است تا بتواند اهداف مدنظر خود در آفریقا را به راحتی پیش ببرد و مغرب بهترین بستر را برای این رژیم فراهم کرده است.

رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که این معاملات و توافقها موجب بالا گرفتن اختلاف بین مغرب و الجزایر می شود، به همین دلیل هم به شدت در پی عقد موافقتنامه ها و انجام معاملات بیشتر با مغرب است تا اختلاف بین دو کشور عرب را تا حد امکان تعمیق کرده و فاصله این دو کشور را بیشتر کند.

این همکاری تنگاتنگ رژیم صهیونیستی با مغرب الجزایر را وادار خواهد کرد که ساکت ننشسته و به نوبه خود در پی تثبیت جایگاه منطقه ای و بالابردن توان تسلیحاتی خود برآید.

الجزایر که یک طرف مهم در معادلات این منطقه است، پیش ازاین مغرب را متهم کرده بود که با گشودن درهای خود بر روی “اسراییلی ها”، ثبات الجزایر را هدف گرفته و خاک خود را به پایگاهی برای رژیم صهیونیستی و محلی برای برنامه ریزی و انجام حملات و تجاوز برنامه ریزی شده به الجزایر تبدیل کرده است.

عقد قراردادهای جدید بین مغرب و رژیم صهیونیستی موجب افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه شمال آفریقا خواهد شد و پیش بینی می شود که الجزایر نیز با استفاده از افزایش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی، معاملات تسلیحاتی خود را افزایش دهد، زیرا بودجه سالانه وزارت دفاع این کشور بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است.

کارشناسان سیاسی معتقدند که رژیم صهیونیستی از طریق نفوذ هرچه بیشتر در مغرب بدنبال اختلاف افکنی و ایجاد گسست در بین کشورهای عربی شمال آفریقا از طریق برهم زدن موازنه قوا در این منطقه و وادار کردن آنها به رقابت های تسلیحاتی با یکدیگر است.

به عقیده این کارشناسان، شرایط یاد شده به نوبه خود فرایند صلح و ثبات در منطقه شمال آفریقا را که اساسا به خاطر بحران لیبی در وضعیت بسیار پرچالشی به سرمی برد، بیش از پیش برهم خواهد زد و این منطقه را وارد چرخه دیگری از تنش و درگیری خواهد کرد.