نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از سمعک خطر بروز زوال عقل در میان افراد مبتلا به مشکلات شنوایی را کاهش می‌دهد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، گروهی از محققان چینی به منظور بررسی ارتباط بین استفاده از سمعک و احتمال بروز بیماری زوال عقل در میان افراد مبتلا به مشکلات […]

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از سمعک خطر بروز زوال عقل در میان افراد مبتلا به مشکلات شنوایی را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، گروهی از محققان چینی به منظور بررسی ارتباط بین استفاده از سمعک و احتمال بروز بیماری زوال عقل در میان افراد مبتلا به مشکلات شنوایی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۴۳۷ هزار و ۷۰۰ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. از این افراد در مورد استفاده از سمعک و میزان شنوایی آن‌ها سوال پرسیده شد. تقریباً ۷۵ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه مشکل شنوایی نداشتند در حالی ۲۵ درصد دیگر قدرت شنوایی خود را از دست داده بودند.

محققان عوامل دیگر مانند تنهایی، انزوای اجتماعی و علائم افسردگی که ممکن است بر احتمال بروز زوال عقل تاثیر داشته باشد را نیز در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد مبتلا به کم‌شنوایی که از سمعک استفاده نمی‌کردند، ۴۲ درصد بیشتر از دیگر افراد با قدرت شنوایی طبیعی، در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. اما خطر بروز این بیماری در میان افراد کم‌شنوایی که از سمعک استفاده می‌کردند، افزایش پیدا نکرده بود.

به گفته محققان، سمعک با اجازه دادن به مغز برای پردازش صدا به صورت موثرتر، مانع از بین رفتن سلول‌های مغز می‌‎شود. علاوه بر این، استفاده از سمعک به افراد کم‌شنوا کمک می‌کند بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند که به کاهش خطر بروز زوال عقل کمک شایانی می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Public Health منتشر شده است.