اعضای هیات دولت امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه پس از برگزاری جلسه هیات دولت با خبرنگاران پیرامون مسائل مهم روز گفتگو داشتند.

اعضای هیات دولت امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه  پس از برگزاری جلسه هیات دولت با خبرنگاران پیرامون مسائل مهم روز گفتگو داشتند.

بخشودگی جریمه معوقات بانکی تا اول اسفند ماه

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: وزارت اقتصاد با همه مدیران بانک های دولتی هماهنگ کرد که بدهی های بانکی را ببخشند. در صورتیکه افرادی که بدهی به بانک و معوقات دارند اگر اصل بدهی خود را تا اول اسفند پرداخت کنند، تمام جرایم بانکی آنها بخشوده می شود.

وی ادامه داد: اختیار بخشودگی جرایم را خود هیات مدیره بانک ها بر عهده دارند اما ما برای تسهیل کار مردم و نداشتن نیاز به مکاتبه و نامه نگاری به تمام شعب بانک های دولتی این اختیار را دادیم تا بخشودگی جرایم را اعمال کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این طرح شامل بدهکاران ارزی نشده و فقط مربوط به بدهکاران ریالی است که تا پایان دی بدهی آنها به بانک‌ها قطعی شده باشد و بعد از آن شامل نمی‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام صندوق‌های واگذاری به متولدین ۱۴۰۰ بیان کرد: دیروز در این ارتباط جلسه‌ای داشتیم. دولت در این زمینه مصوبه دارد و فقط لازم است که مشخص شود چه نوع سهامی به متولدین ۱۴۰۰ واگذار شود و نیازی به تخصیص بودجه ندارد. در همین هفته‌های آینده رئیس سازمان بورس نتیجه را اعلام خواهد کرد.

معدل کیفیت فیلم‌های جشنواره فجر بالاتر از دوره‌های قبل است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کیفیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر اظهار کرد: با قضاوتی که داوران دارند، معدل کیفیت فیلم‌ها در مجموع از همه دوره ها بالاتر است؛ هرچند ممکن است به لحاظ مسائل زیبایی شناختی و فنی اختلاف نظری باشد، اما همه آنهایی که سالهاست در این عرصه هستند، معتقدند که معدل بسیار خوب است.

وزیر فرهنگ افزود: بیش از ۱۰کارگردان کار اولی و دو خانم کارگردان کار اولی داریم که رویش های این جشنواره هستند در حالی که سال‌ها بود کارگردان خانم در بخش داوری آثار نداشتیم و این از مزایای کار است. می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداشت بهار حوزه فرهنگ در همین جشنواره‌های فجر است و ان‌شاءالله سال بسیار خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به سازمان سینمایی گفتم فیلم‌های منتخب را با سینماهای سیار به دل روستاها سیستان خوزستان و استان‌هایی که زیرساخت کمتر دارند، ببرند که این کار در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیلی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر نیز از ۲۸ بهمن آغاز می شود، خاطر نشان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در حال برگزاری است. همچنین امروز آخرین روز از نمایشگاه فضای مجازی است که تولیدات محتوایی در حوزه فضای مجازی عرضه کرده و با استقبال خوب مردم و کاربران روبرو شده است.

تا انتهای اسفند افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده نهایی می شود

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی پیرامون تعیین حقوق و دستمزد کارگران، بیان کرد: اکنون شورای دستمزد در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین  و تکلیف نهایی حقوق و دستمزد کارگران هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعا تا قبل از فرارسیدن سال آینده یعنی تا انتهای اسفند میزان حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین می شود.

 سند ۲۰۳۰ در ایران اجرا نخواهد شد

انسیه خزعلی،  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، گفت: من در برنامه صدا و سیما و در حضور خانم ابتکار، اصلاً نگفتم که سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است. متأسفانه با شیطنت‌هایی سعی کردند آن‌را اینگونه منعکس کنند.

وی افزود: در آن برنامه موضوع حرکت‌های اثرگذار کشور در غالب امور بین‌الملل و آموزش‌هایی که زنان ایران برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در طرح آیورا دارند می‌دهند، مطرح شد. در آن‌جا گفته شد که این آموزش‌ها در چارچوب سند ۲۰۳۰ است. من هم پاسخ دادم که اولاً این آموزش‌ها اصلاً در چارچوب سند ۲۰۳۰ نیست. اگر هم باشد با حفظ حق تحفظ و اصول ما آن‌را عمل خواهیم کرد.

خزعلی اظهار داشت: به هیج عنوان سند ۲۰۳۰ در ایران اجرا نخواهد شد و این سند قابلیت حق تحفظ و شرط را هم ندارد. به طبق فرمایشات رهبری هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور هم این نکته را گفته‌اند که ما این سند را اجرا نخواهیم کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین اعلام کرد که یک درصد از بودجه همه دستگاه‌ها قرار است به برنامه‌های معاونت زنان و خانواده اختصاص یابد.

دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است، گفت: در مجلس هم طرحی در این زمینه وجود دارد و الان بحث است که دستور العمل به قانون تبدیل شود یا نه.

وی ادامه داد: در دولت هم لایحه‌ای آماده شده است که اگر تصمیم گیری شد، به مجلس ارسال می‌‌شود. دستورالعمل هم در کشور آماده است.

وحیدی در ادامه گفت: امپراتوری امروز آمریکا بر اساس دو سه امر یکی مباحث و ارکان قدرت دلار است و وقتی دلار بین کشورهای مختلف به عنوان ارز رایج درآمده و درصد زیادی از ذخیره‌های بانک‌ها با دلار است ما خود به خود کمک کرده‌ایم که دلار در قدرت سلطه‌گر آمریکا پابرجا بماند.

وی افزود: زمانی که دلار شروع به سقوط کند همان موقعی خواهد بود که کشورها بیایند و دلار را از تمایلات خودشان خارج کنند و با ارزهای دیگر تعامل کنند خود به خودی دلار تضعیف می‌شود و قدرت امپراتوری کاهش پیدا می‌کند. این مسئله بسیار روشنی است و همه این موضوع را می‌دانند. موضوع دوم اینکه اگر ما همین الان پیمان‌های پولی دوجانبه ما توسعه پیدا کند و بتوانیم ارزهای دیگر را وارد معاملاتمان کنیم خود به خود موجب تضعیف دلار خواهد شد و دلاری که به طور غیرواقعی در دنیا چاپ شده و موجب شده اقتدار اقتصادی برای آمریکا به بار بیاورد.

وحیدی در پاسخ به اینکه عزم برای اجرای این موضوع گفت: به موضوع مربوط می‌شود به اینکه کشورهای مختلف دست به دست هم بدهند و کشورهایی که در دنیا مطرح هستند و می‌خواهند سیاست‌های مستقلی داشته باشند با هم همکاری و هماهنگی کنند تا بتواند ارزهای دیگر را بیاورند. به ویژه باشگاه تحریمی‌ها و آنهایی که در تحریم هستند ارزهای دیگر را مبنا قرار دهند خود به خود این اتفاق صورت خواهد گرفت اما نیاز است کشورهایی که از سیاست‌های استکباری آمریکا ضربه دیده‌اند دور هم جمع شوند و این تصمیم را بگیرند.

وحیدی همچنین گفت: کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادی ایران به کشورهای ترکیه و سوریه ارسال شده و برای کمک به این کشورها اعلام آمادگی کردیم.

۶۹۵ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی اختصاص یافت

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم  در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز هیئت دولت گزارش‌های متعددی از سوی بخش‌های مختلف اجرایی ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دستگاه‌های مختلف گزارشات مفصلی از اقداماتی که در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت، مسکن، انرژی و ورزش انجام شده و پروژه‌هایی که در ایام دهه فجر افتتاح شده، ارائه کردند.

وی با بیان اینکه امروز جشنواره کتاب سال را با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، به موضوع امدادرسانی به مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور گزارشات خوبی از کمک‌های بشردوستانه‌ای که هلال احمر و سایر مجموعه‌های عمومی و مردمی برای کشورهای زلزله همسایه ارسال کردند را ارائه دادند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این کمک‌ها بیشتر با محوریت درمانی، پزشکی و امداد در جهت شناسایی هرچه سریع‌تر کسانی که زیر آوار مانده‌اند صورت گرفته است.

بهادری جهرمی عنوان کرد: از جمله مصوبات امروز هیئت وزیران، تصویب تخصیص بودجه‌ای به منطقه خوب بود که این تصویب پیرو گزارشی که در جلسه گذشته با حضور استاندار آذربایجان غربی درباره زلزله خوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بحث و بررسی‌های کارشناسی درباره این گزارش در مجموعه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، اظهار کرد: امروز در نهایت هیئت وزیران با اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان کمک‌هزینه برای جبران خسارات زلزله موافقت کرد. این مبلغ برای حوزه‌های مختلف از جمله بازسازی و ساخت و ساز مسکن‌های تخریب شده، بازسازی اماکن عمومی مثل مدارس یا درمانگاه‌ها و همچنین کمک برای تأمین ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: امید است این مبلغ به سرعت در اختیار استان قرار بگیرد. البته پیش از این تنخواهی به استان تعلق گرفته بود. تخصیص مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان برای آن است که بتوانیم خسارات سه زلزله اخیر در این منطقه را به سرعت جبران کنیم.

حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق بودجه برای سال ۱۴۰۲ مکلف هستیم حق اولاد را ۱۰۰ درصد و حق عائله‌ مندی را ۵۰ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش دهیم. در آذرماه گذشته اولین افزایش اتفاق افتاد. بر اساس آن حق عائله‌مندی ۶۰۰ هزار تومان و حق اولاد ۲۰۰ هزار تومان اضافه شد. پیشنهاد در لایحه بودجه سال آینده، ۹۰۰ هزار تومان حق عائله‌مندی و ۴۰۰ هزار تومان حق اولاد خواهد بود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با همکاری مجلس، تحت عنوان یک ردیف جدید در احکام کارگزینی با نام ترمیم، حقوق قبلاً افزایش پیدا کرد که سه هزار امتیاز و معادل ۱ میلیون تومان بود. پیشنهاد برای امسال هم به همین صورت بود که انجام شود که به جای اینکه ضریب حقوقی را تغییر دهیم ، این رقم را در حکم افزایش دهیم که این موضوع در حال بحث است.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه معتقد بودند همان ۲۰ درصد را روی احکام افزایش دهیم. برداشت ما این بود که اگر بخواهیم نظام عادلانه جبران خدماتی را داشته باشیم به مرور زمان باید از این الگوی ردیف جدید ترمیم حقوق استفاده کنیم، تا بتوانیم کم کم فضا را مدیریت کنیم و فاصله حداقل و حداکثر را در بخش دولتی نسبت به آنچه که الان است، کمتر کنیم.

وی تأکید کرد: پیشنهاد ما افزایش دو میلیون تومان معادل ۶۰۰۰ امتیاز بود که برای همه کارکنان دولتی این مقدار اضافه می‌شد و ردیف فوق العاده ترمیم از ۳ هزار امتیاز به ۹ هزار امتیاز تغییر کند، اما در نهایت پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه تصویب شد که معادل همان ۲۰ درصد افزایش حقوق بود.

توافق‌نامه‌های مهمی در سفر رئیس جمهور به چین منعقد می‌شود

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم  در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تصویب لایحه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، اظهار کرد: این لایحه در دولت مطرح شد و مراحل خود را طی کرد. پس از سفر رئیس‌جمهور به چین توافقات خوبی به دست می‌آید. ایران و چین در حوزه‌های مختلف از جمله صادرات، انرژی و کشاورزی می‌توانند همکاری کنند.

وی اضافه کرد: مقدمات اجرای توافق بلندمدت ایران و چین فراهم شده و وزارتخانه های مختلف هم توافق‌های لازم را انجام دادند و در سفر رئیس جمهور به چین این موضوعات جنبه اجرایی می‌یابد.

وی درباره تشکیل سازمان بازرگانی نیز گفت:‌ طرحی در مجلس برای وزارت بازرگانی وجود داشت، ولی به صحن نرسید، بنابراین اخیرا مقرر شد که سازمان بازرگانی زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود. بخش هایی مانند سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و بخش هایی از بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی در یک سازمان مستقل بدون گسترش تشکیلات ایجاد می‌شود تا بتواند کنترل بیشتری بر بازار صورت گیرد زیرا این امر مطالبه جدی مردم در سراسر کشور است. دولت دو فوریت تشکیل این سازمان را داده شده و امیدواریم نمایندگان آن را بررسی و تصویب کنند.

حسینی در ادامه بیان کرد:‌ بحثی درباره تفکیک راه و شهرسازی در دولت فعلا مطرح نشده است.

وی درباره تعامل دولت و مجلس بیان کرد: دو سوال از سوی نمایندگان مجلس مطرح بود که با سوال کنندگان صحبت شد و آن سوالات دیگر مطرح نشد.

تامین ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۲۸ صندوق نوآوری

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت از قرارداد کلان این معاونت با وزارت نفت با صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری خبر داد و  افزود: امروز ۷۰۰ میلیارد تومان تامین مالی بانک ملی در قالب تبصره ۱۶ برای ۲۸ صندوق اتفاق افتاد که اتفاق مبارکی بود.امروز بعد از ظهر هم یک توافقنامه کلان با وزارت نفت با کاهش ارزبری یا صرفه‌جویی ارزی ۲میلیارد دلاری منعقد خواهد شد.

گروسی رفتار حرفه‌ای را حفظ کند

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتظار ما همیشه این بوده که آژانس بخشی از جریان سیاسی و فشار علیه جمهوری اسلامی نباشد.

وی افزود: از مدیرکل به ویژه این انتظار را داریم که رفتار حرفه‌ای را همچنان حفظ کند و بخشی از جریان فشار علیه کشور ما نباشند و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

معاون رئیس جمهور درباره پیشرفت های کشورمان در فناوری صلح آمیز هسته ای گفت: طرح های مربوط به کاربرد پرتوها، توسعه ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای و گسترش آن در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت در حال اجراست.

اسلامی افزود: تامین ۲۰ درصدی برق کشور از طریق انرژی هسته‌ای نیز در افق ۲۰ ساله تحقق می‌یابد که اکنون سایت‌های مورد نیاز آن شناسایی و ظرفیت‌های ساختاری تشکیل شده و مذاکرات و بررسی‌ها در حال پیشرفت است.

فیبرنوری به درب خانه‌های ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا پایان دولت سیزدهم فیبر نوری به درب خانه‌های ۸۰ درصد مردم که بالغ بر ۲۰ میلیون خانوار خواهد بود، می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تمام ظرفیت‌ها را برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به میدان آورده‌ایم. پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند نیازهای میلیون‌ها نفر را در روز برطرف کنند. یکی دو پیام‌رسان هم می‌توانند پذیرای شماره‌های خارجی هم باشند.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان دولت ۸۰ درصد مردم یعنی حدود ۲۰ میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری دسترسی پیدا کنند. تاکنون ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شده است.

وی خبر داد که در موزه پست نمایشگاهی برپا شده و آخرین دستاوردهای صنعت فضایی به نمایشگاه گذاشته است.

زارع پور بیان داشت: با تاکید رئیس‌جمهور مسیر رشد و توسعه صنعت فضایی ادامه خواهد یافت.