پاکستان طی یکسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور بود به نحوی که تنها ۸۵۴ نفر طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در این حملات کشته و زخمی شدند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آمار تلفات و آسیب دیدگان ناشی از حملات تروریستی از ماه ژانویه تا مارس از […]

پاکستان طی یکسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور بود به نحوی که تنها ۸۵۴ نفر طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در این حملات کشته و زخمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آمار تلفات و آسیب دیدگان ناشی از حملات تروریستی از ماه ژانویه تا مارس از سوی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات امنیتی (CRSS) در اسلام‌آباد منتشر شد.

در این گزارش آمده است که دست کم ۳۵۸ نفر از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستان در حملات تروریستی از اول ماه ژانویه تا آخر مارس ۲۰۲۳ کشته شدند و ۴۹۶ نفر نیز زخمی شدند.

این درحالی است که روابط عمومی ارتش پاکستان نیز شب گذشته اعلام کرد که درپی درگیری نظامیان با عناصر تروریستی در منطقه «وزیرستان جنوبی» ۸ مهاجم کشته و ۲ نفر نیروهای امنیتی پاکستان نیز جان خود را از دست دادند.

افزایش چشمگیر حملات تروریستی در پاکستان در کنار بحران اقتصادی و ناآرامی‌های سیاسی در این کشور به دردسرهای رهبران دولت و ارتش اضافه کرده و در تازه‌ترین نشست کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست نخست وزیر، توافق شد که این کشور در سیاست مبارزه با تروریسم تجدید نظر کند که یکی از اهداف آن مبارزه بی امان با عوامل ناامنی از جمله عدم مصالحه با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان عنوان شده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات امنیتی پاکستان آمده است: ژانویه ۲۰۲۳ مرگبارترین ماه برای نیروهای امنیتی بود و تشدید حملات تروریستی در این ناه در مقایسه با یک دهه گذشته رکورد شکسته است. تلفات نیروهای امنیتی پاکستان در ماه ژانویه امسال ۱۱۱ کشته بوده درحالی که در ژانویه سال ۲۰۱۴ دست کم ۱۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.

حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی، مقامات دولتی و غیرنظامیان عامل اکثر حوادث خشونت آمیز در پاکستان اعلام شده است. تحریک طالبان پاکستان حداقل ۲۲ حمله انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۰۷ نفر شد. همزمان گروه تروریستی داعش نیز مسوولیت بسیاری از حملات و بمب‌گذاری‌های انتحاری را نیز ۲ استان بلوچستان و خیبرپختونخوا برعهده گرفت.

هفته گذشته کمیته امنیت ملی پاکستان برای مقابله موثرتر با معضل تروریسم که طی ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در این کشور داشته است، برنامه آغاز عملیات جدید ضدتروریسم از جمله علیه گروه تحریک طالبان پاکستان را تصویب کرد.

پاکستان طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه حملات مرگبار علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی خود بود و دولت این کشور مدعی است که از دلایل اصلی تشدید ناآرامی‌ها در پاکستان استفاده تروریست‌ها و عناصر ضدپاکستانی از قلمروی افغانستان بوده و حاکمان فعلی آن توانایی لازم برای پرداختن به نگرانی همسایگان خود را ندارند.