مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: طبق آمار سال گذشته حدود ۳۰ درصد از پیوند اعضای صورت گرفته در استان مربوط به اهدای عضو از موارد مرگ مغزی و سایر موارد از افراد زنده بوده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مریم خلیفه‌سلطانی روز دوشنبه افزود: سال گذشته […]

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: طبق آمار سال گذشته حدود ۳۰ درصد از پیوند اعضای صورت گرفته در استان مربوط به اهدای عضو از موارد مرگ مغزی و سایر موارد از افراد زنده بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مریم خلیفه‌سلطانی روز دوشنبه افزود: سال گذشته حدود ۱۲۴ عضو در استان اصفهان پیوند زده شد که شامل پیوند قلب و کلیه از اهدای عضو موارد مرگ مغزی و پیوند کلیه از افراد زنده بوده است.

وی، اضافه کرد: سال گذشته از ۳۰ مورد مرگ مغزی در استان پس از اخذ رضایت از خانواده‌ها، ۷۲ عضو برداشت شد که برخی از اعضای اهدایی از آنها در خارج از استان (تهران و شیراز) به بیماران پیوند زده شد.

وی با بیان اینکه تعداد افراد در فهرست نیازمند پیوند عضو روز به روز تغییر می کند، اظهار داشت: بطور کلی می توان گفت که حدود ۵۰۰ نفر در استان اصفهان در فهرست انتظار برای پیوند عضو قرار دارند که عمده آنها شامل کلیه و سپس کبد و قلب است.

خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه افراد نیازمند پیوند کلیه در همه گروه‌های سنی هستند، اضافه کرد: عمده موارد نارسایی عضو مربوط به سنین بالاتر است اما کودکان با سن پایین حتی چند ماهه هم داریم که به دلیل نارسایی کلیه، دیالیز می شوند.

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۲۲ هزار کارت رضایت اهدای عضو توسط واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) در اصفهان صادر شده است، تصریح کرد: تعداد بسیار بیشتری از این رقم نیز توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان و به‌صورت اینترنتی برای مردم استان صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه اصفهان در کشور در زمینه پیوند اعضا خوب است اما جای رشد زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته همه گیری بیماری کووید-۱۹ بر آمار اهدا و پیوند عضو تاثیر زیادی گذاشت زیرا موارد مشکوک یا مبتلا به کرونا را باید کنار می‌گذاشتیم اما با کمرنگ شدن این همه‌گیری، تعداد موارد مرگ مغزی قابل اهدا افزایش یافته است.

خلیفه سلطانی با بیان اینکه آمار رضایت به اهدای اعضا برای موارد مرگ مغزی در استان اصفهان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، تصریح کرد: در مواردی که رضایت به اهدای عضو داده نمی شود، برخی از اعضای سالم این افراد به زیر خاک می روند درحالیکه اگر خانواده ها برای اهدای عضو رضایت دهند هر عضو سالم بدن می تواند به یک بیمار دیگر پیوند زده شود.

وی با اشاره به اینکه در ۲ ماه نخست امسال ۱۱ مورد اهدای اعضا از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان داشتیم، ادامه داد: از تعداد دیگری از موارد مرگ مغزی به‌دلیل نبود رضایت نتوانستیم اهدای عضو انجام دهیم که این افراد پس از ایست قلبی، خاکسپاری شدند و اعضای قابل حیات و اهدای آنها به زیر خاک رفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با تاکید بر اهمیت اهدای عضو از موارد مرگ مغزی، گفت: لازم است با فرهنگ‌سازی و آموزش مردم، میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را افزایش دهیم تا تعداد بیشتری از بیماران نیازمند پیوند عضو به زندگی بازگردند یا کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

وی توضیح داد: هر از چندگاهی در برخی رسانه ها یا برنامه های مختلف، عنوان می شود که فرد دچار مرگ مغزی شده و حتی پیشنهاد اهدای عضو به او داده شده اما سپس بهبود یافته است درحالیکه هیچ فرد مبتلا به مرگ مغزی، بهبود نیافته زیرا زمانی که مغز انسان دچار مرگ شده باشد هیچ برگشتی ندارد و قطعی و واقعی است.

خلیفه سلطانی از مردم و رسانه ها درخواست کرد که درباره مرگ مغزی همانطور که در موارد دیگر به نظر کارشناسان مراجعه می شود، از تیم های درمانی و پزشکان معالج جویا شوند تا دچار اشتباه در تصمیم گیری در لحظه های بحرانی نشوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر مردم، تعداد بیمارانی که دچار نارسایی عضو می شوند زیاد است و هرچند برای برخی موارد مانند نارسایی کلیه می توان چند سال را با دیالیز طی کرد اما برای نارسایی اعضایی مانند قلب، کبد و ریه ها بطور عملی روش جایگزینی وجود ندارد و بیمار باید در اسرع وقت از پیوند عضو استفاده کند.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و بطور متوسط روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت جان خود را از دست می‌دهند.