معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، اعلام کرد که ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی است و اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از راهکارهای مقابله با این تهدید و کنترل عوارض آن است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از اداره کل آبخیزداری فارس عباسعلی نوبخت […]

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، اعلام کرد که ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی است و اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از راهکارهای مقابله با این تهدید و کنترل عوارض آن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از اداره کل آبخیزداری فارس عباسعلی نوبخت در حاشیه بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های خرامه، جهرم و خفر در استان فارس، گفت: این استان ظرفیت بالایی در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری دارد که در صورت اجرای چنین اقداماتی، ضمن کاهش خطرات ناشی از سیلاب، کمک شایانی به افزایش سطح پوشش گیاهی، حفظ و تقویت منابع پایه آب و خاک و همچنین افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، نوبخت با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد، خاطرنشان کرد که برای کنترل عوامل و تهدیدات احتمالی، اجرای مطالعات و طرح‌های آبخیزداری به ویژه در استان فارس و از جمله شهرستان‌های خفر و جهرم امری ضروری است.

او در ادامه مطالعه ۱۰ میلیون هکتار در سال را از فعالیت‌های آبخیزداری مدنظر سازمان منابع طبیعی در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه عنوان و اضافه کرد: از کل پهنه در معرض فرسایش آبی، تاکنون در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور کار مطالعاتی مربوط به حوزه‌های آبخیز انجام شده است که با توافقات انجام ۱۹میلیون هکتار باقیمانده نیز طی سه سال آینده(تا پایان دولت سیزدهم) انجام و به پایان خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص ۲۷۰ میلیارد ریال برای انجام پروژه‌های مطالعاتی حوزه های آبخیز شهری و پشت سد استان در سال آینده خبر داد و گفت: در این راستا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز شهرستان جهرم و ۴۰ میلیارد ریال دیگر هم برای شهرستان خفر در نظر گرفته شده است. 

او در ادامه با تاکید براجرای فعالیتهای آبخیزداری در مناطق بحرانی استان در راستای مقابله با بحران آب اظهار امیدواری کرد: با توجه به شرایط کنونی استان از نظر خشکسالی و کم‌آبی، اجرای فعالیتهای آبخیزداری با اولویت بندی در مناطق محروم و کم برخوردار اقدامی تاثیرگذار باشد.

نوبخت همچنین در خصوص خرید تجهیزات و ادوات اطفاء حریق برای استان هم اظهار کرد: در این راستا براساس مطالعات انجام شده اعتباری برای خرید این تجهیزات درنظرگرفته شده که براساس اولویت بندی مناطق بحرانی به شهرستان ها اختصاص خواهد یافت.