ماه رمضان در شمالی‌ترین شهر عراق حال و هوایی متفاوت از سایر نقاط این کشور دارد. جالب است که رسم مردم شهر موصل این‌گونه است که چند روز مانده به آغاز ماه مبارک، برای آماده شدن ایام روزه به بازارها می روند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها باب‌السرای در موصل قدیم […]

ماه رمضان در شمالی‌ترین شهر عراق حال و هوایی متفاوت از سایر نقاط این کشور دارد. جالب است که رسم مردم شهر موصل این‌گونه است که چند روز مانده به آغاز ماه مبارک، برای آماده شدن ایام روزه به بازارها می روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها باب‌السرای در موصل قدیم است که مردم می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌تر از جاهای دیگر تهیه کنند.

یک غذای ویژه ماه رمضان در موصل، آب کشمش است که با بهترین کشمش کوه‌های منطقه کردستان عراق و نعناع تازه تهیه می‌شود.

مسحراتی یا مشارجی در گویش عراقی یکی دیگر از ویژگی‌های ماه رمضان است. این شغل فولکلور فقط در ماه مبارک انجام می‌شود و مردی در کوچه پس‌کوچه‌های شهر قدیمی قدم می‌زند و بر طبل خود می کوبد و با صدای بلند روزه داران را فرا می‌خواند تا قبل از شروع روز روزه از خواب بیدار شوند و سحری بخورند.

یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب مردم موصل، حکاوتی یا داستان‌سرای است که برای اولین بار در دوران عثمانی ظاهر شد و در مکان‌های عمومی نشسته بود تا برای رهگذرانی که می‌ایستادند و برای گوش دادن دور هم جمع می‌شوند، داستان تعریف کند. او داستان‌های قدیمی را که از پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگش شنیده است، می‌گوید، یا داستان‌هایی که کسی برایش نوشته است، یا داستان‌هایی که خودش می‌نویسد، اما همه آنها منبع حکمت و درس زندگی هستند.