اجرای زنده تولید صنایع‌دستی در نمایشگاه قرآن کریم/ هنرهای سنتی ایران بن‌مایه دینی دارد مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رویکرد بخش صنایع‌دستی را در نمایشگاه قرآن کریم از «فروشگاهی» به «نمایشگاهی» تغییر دادیم؛ هر شب حدود ۲۰ استاد هنرمند به صورت همزمان و زنده هنر تخصصی خود را […]

اجرای زنده تولید صنایع‌دستی در نمایشگاه قرآن کریم/ هنرهای سنتی ایران بن‌مایه دینی دارد

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رویکرد بخش صنایع‌دستی را در نمایشگاه قرآن کریم از «فروشگاهی» به «نمایشگاهی» تغییر دادیم؛ هر شب حدود ۲۰ استاد هنرمند به صورت همزمان و زنده هنر تخصصی خود را اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیدحسین علوی درباره بخش آثار فرهنگی و صنایع‌دستی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: بخش صنایع‌دستی در نمایشگاه امسال با سال گذشته تفاوت دارد، در این دوره تمرکز و اولویت را روی کارگاه‌های اجرای زنده هنرهای سنتی قرار دادیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: بنای ما در این دوره نمایشگاه قرآن، فروش آثار صنایع‌دستی نیست، بلکه فروش آثار حاشیه مختصری در کنار کارگاه‌های اجرای زنده صنایع‌دستی است، هدف ما این است که بازدیدکنندگان در فضای نمایشگاه با هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایرانی بیشتر آشنا شوند.

بازدید از بخش صنایع‌دستی؛ دو برابر سال قبل

علوی با بیان اینکه آثار هنرهای سنتی برآمده از فرهنگ و دین مردم است، تصریح کرد: طبق گزارش‌ها در چهار روز گذشته، میزان استقبال و بازدید از بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نمایشگاه قرآن بیش از دو برابر آمار چهار روز نخست نمایشگاه سال قبل است. امسال فضا را کمی تغییر دادیم، به جای فروشندگان، هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه حضور دارند.

مسئول بخش آثار فرهنگی و صنایع‌دستی قرآنی نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش می‌کنیم مردم را با صنایع‌دستی بیشتر آشنا کنیم، خانواده‌ها را ترغیب کنیم به سمت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی بروند، تا هم هنر بیاموزند، هم کسب‌وکار خانگی و درآمد داشته باشند، هم اینکه در مسیر ترویج هنر، مردم به سمت هنرهای بومی، سنتی، ملی و دینی گرایش یابند.

وی تصریح کرد: زیرساخت اکثر هنرهای سنتی ما بُن‌مایه دینی دارد، هنرمندان صنایع‌دستی سفیر دین‌داری هنرمندانه در جامعه هستند، معنویت در آثار صنایع‌دستی از رنگ، نقش و طرح، حتی در حال خالق اثر از گذشته تا اکنون او تجلی دارد، معنویت و دیانت در عمق و جان اثر و هنرمند ریشه دوانده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: اجرای زنده آثار هنرهای سنتی و برگزاری کارگاه‌های صنایع‌دستی اولویت در نمایشگاه قرآن است، حتی برای هنرمندانی که در مدت دو هفته در این نمایشگاه حضور دارند، حقوق در نظر گرفتیم، تا فقط به صورت زنده اثر هنری خلق کنند و مردم از نزدیک خلق اثر هنری را ببینند.

ایران یکی از ممتازترین تولیدکنندگان صنایع‌دستی جهان

علوی افزود: صنایع‌دستی صرفاً خاتم و منبت نیست، مردم معمولاً فقط یک شاخه یا دو سه رشته هنرهای سنتی را می‌شناسند، در صورتی که در ایران ۲۹۹ رشته صنایع دستی و ثبت و شناخته شده است و کشور ما یکی از ممتازترین تولیدکنندگان صنایع‌دستی در جهان است.

مسئول بخش آثار فرهنگی و صنایع‌دستی قرآنی نمایشگاه قرآن گفت: کشورهای دیگر هم صنایع دستی فاخر دارند، اما آثار صنایع‌دستی ایران در طرح و نقش در جهان بی‌بدیل و کم‌نظیر است، اما ما با فاصله زیادی نسبت به کشورهای دیگر جهان، در جایگاه برتری قرار داریم که مردم باید از این مزیت‌ها و افتخارات آگاه شوند.

وی گفت: در این دوره نمایشگاه قرآن، رویکرد بخش صنایع‌دستی را از «فروشگاهی» به «نمایشگاهی» تغییر دادیم و هر شب حدود ۲۰ استاد هنرمند، هنر تخصصی خود را به صورت همزمان و زنده اجرا می‌کنند. از مردم دعوت می‌کنم به همراه خانواده و فرزندان خود به نمایشگاه قرآن بیایند و در غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی حضور یابند و از نزدیک هنر اساتید کشورمان را ببینند.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) با شعار «می‌خوانمت» تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه‌مندان به قرآن و اهل بیت (ع) است. غرفه‌های بخش آثار فرهنگی و صنایع‌دستی قرآنی در انتهای سالن اصلی (شبستان) مصلای امام‌خمینی (ره) قرار دارد.