به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از گروه فرهنگی خبرگذاری تسنیم ـ محمد کربلایی‌ اسماعیل: اگرچه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سال‌ها پیش به اتمام رسیده اما اثرات و آسیب‌های آن همچنان سایه بزرگی بر زندگی بسیاری از افراد جامعه افکنده‌ است. افرادی که سال‌های متمادی جان خود را کف دست گرفته با […]

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از گروه فرهنگی خبرگذاری تسنیم ـ محمد کربلایی‌ اسماعیل: اگرچه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سال‌ها پیش به اتمام رسیده اما اثرات و آسیب‌های آن همچنان سایه بزرگی بر زندگی بسیاری از افراد جامعه افکنده‌ است. افرادی که سال‌های متمادی جان خود را کف دست گرفته با ارتش بعث به مقابله پرداختند و اجازه ندادند انقلاب، اسلام و ناموس این مرز و بوم در اختیار دشمن قرار می‌گیرد.

این خانواده‌ها که برخی جزو خانواده معظم شهدا، برخی جزو ایثارگران، برخی دیگر نیز جزو جانبازان و اسرا هستند، همچنان زخم آن دوران را به‌دوش می‌کشند، آنهایی که قریب به ۴۰ سال، ویلچرنشین شده‌اند و یا شب‌ها همچنان به‌یاد شب‌های عملیات آن روزها را با فریادهای خود یادآوری می‌کنند.

جوانانی که آن روز با لبیک به امام خویش سینه خود را سپر گلوله و تیرهای دشمن کردند و امروز به‌دلیل برخی از مشکلات و دغدغه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستند. «خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و اسرا ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی هستند.»، این جمله را می‌توان از زبان یکایک مسئولان و دلدادگان به شهدا در این کشور شنید که اگر بخواهیم بدون مبالغه صحبت کنیم، رفع مشکلات این اسطوره‌های صبر و ایثار از مهمترین و بااولویت‌ترین خواسته‌های قانونگذاران و مسئولان اجرایی کشور است. برای بررسی رفع مشکلات جانبازان به‌عنوان «شهیدان زنده» گفتگویی با سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفت و بخشی از مطالبات جانبازان و خانواده شهدا در گفت‌وگو با او بررسی شد، متن کامل گفتگوی تسنیم را بخوانید:

گزیده مصاحبه تسنیم با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

* خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران مصداق عمل صالح است

* ماجرای اختلاس‌ها در بانک دی/ هنوز حجم خسارات مشخص نیست

* برای تحول عمیق و همه‌جانبه وارد بنیاد شهید شدم

* به‌نظر من این تلۀ فشار مطالبات صنفی به‌خاطر این است که ما را به عجله بیندازند و ما مجبور شویم کارهای روکشی انجام بدیم.

* آیا بنیاد شهید خودش قوانین را دستکاری می‌کند؟

* کلاً ۱۹درصد قوانین ایثارگران که بار مالی دارد، اجرا شده، بقیه یا اصلاً اجرا نشده یا نصفه‌نیمه اجرا شده است.

* یکی از رفتارهای بدی که درون بنیاد شکل گرفته، این بوده که ریاست بنیاد، مخصوص یک عدۀ خاصی بوده است، یعنی یک عده‌ هروقت اراده می‌کردند با ایشان در تماس بودند و دیدار داشتند و او در محاصرۀ این صد نفر بوده است، نه بیشتر.

* اعطای درصد جانبازی برای سکوت!/ بازنگری پرونده‌های مشکوک جانبازی.

* شاید خیلی از افرادی که ذی‌حق هستند پشت در بنیاد مانده باشند و شاید خیلی از افرادی که ذی‌حق نباشند الآن از بنیاد خدمات می‌گیرند.

* بنیاد شهید برای ذخیره مرخصی ماده ۳۸ هیچ نقشی نداشته است.

* عمده منابع به ۵ دهک بالا توزیع شده است، چرا؟ چون همین‌هایی که سروصدا می‌کردند و ارتباطات ویژه‌ای بین خودشان و بنیاد ایجاد کرده بود، برخوردار شدند؛ آنهایی که باید برخوردار می‌شدند،‌ نشدند.

* برخی دوست دارند نظر قانون نباشد تا خودشان مدیریت کنند.

* چرا برخی از بیماری‌ها تحت پوشش بیمه دی نیست؟

* عدم رسیدگی به خانواده‌های ایثارگر باعث عذاب می‌شود.