تربیع اول ماه را از دست ندهید یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، حدود ساعت ۱۸:۰۱ بالاتر از افق جنوب غربی، در صورت فلکی جوزا ماه قابل مشاهده خواهد بود سپس در ساعت ۰۱:۰۹ به سمت افق فرو می‌رود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی‌فرد،اظهار […]

تربیع اول ماه را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، حدود ساعت ۱۸:۰۱ بالاتر از افق جنوب غربی، در صورت فلکی جوزا ماه قابل مشاهده خواهد بود سپس در ساعت ۰۱:۰۹ به سمت افق فرو می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی‌فرد،اظهار کرد: چهارشنبه -نهم فروردین- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد، هلال هشت روزه در آسمان غروب واضح دیده می‌شود و در نیمه‌شب غروب می‌کند. درواقع هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، حدود ساعت ۱۸:۰۱، بالاتر از افق جنوب غربی شما در صورت فلکی جوزا قابل مشاهده خواهد بود سپس در ساعت ۰۱:۰۹ به سمت افق فرو می‌رود.

ناظر زمینی ماه را به صورت نیم‌دایره می‌بیند. در علم نجوم به این حالت تربیع اول می‌گویند. نیمی از ماه همیشه توسط خورشید روشن می‌شود، اما اینجا روی زمین، ما همیشه نمی‌توانیم تمام نیمه ماه را که روشن است، ببینیم. آنچه ما فازهای قمر ماه می‌نامیم نمایانگر بخش‌های مختلف نیمه روشن ماه است که می‌توانیم آن را در هنگام چرخش ماه حول زمین مشاهده کنیم.

وی افزود: ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه جدید، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. پس دلیل اصلی تفاوت در شکل‌های ماه در آسمان این است که فازهای ماه با تغییر زاویه (موقعیت‌های نسبی) زمین، ماه و خورشید همانطور که ماه به دور زمین می‌چرخد، ایجاد می‌شوند.

ماه ۲۹.۵ روز یک بار چرخش خود را در مدارش به دور زمین از دید ناظر زمینی کامل می‌کند که زمان هلالی ماه (فاصله بین رؤیت دو هلال هر ماه) نامیده می‌شود. طی روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل، حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سپیده‌دم غروب می‌کند.

دنباله دار پن استار C/2021 O3 (PANSTARRS) در حضیض خورشیدی
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: دنباله‎‌دار پن‌استارز چهارشنبه _ نهم فروردین ماه_ در وضعیت حضیض خورشیدی قرار می‌گیرد. این دنباله‌دار ژوئن ۲۰۱۱ در فاصله حدوداً ۲.۸ AU در رصدخانه پن‌استارز هاوایی کشف شد. چهارشنبه این دنباله‌دار در موقعیت حضیض خورشیدی، یعنی نزدیک‌ترین نقطه به خورشید با فاصله ۳.۶۲ واحد نجومی قرار می‌گیرد.

این دنباله‌دار که طی هفته‌های گذشته در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید قابل رصد بود، درحال‌حاضر در موقعیت حضیض خورشیدی در آسمان شامگاهی از ساعت ۱۹:۰۵ تا ۰۳:۳۸ قابل رصد است و با قدر تخمین زده شده ۱۱.۸ در موقعیت صورت فلکی سنبله در آسمان قرار دارد.

وی ادامه داد: دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد. این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود.

در نتیجه، درحالی‌که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شوند، اما میزان روشنایی آن‌ها مشخص نیست. ساعت ۲۳:۲۱ پن‌استارز در فاصله ۶۱ درجه‌ای افق جنوبی در اوج قرار دارد. رصد این دنباله‎‌دار نیازمند تلسکوپ است.