دولت باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم فکری اساسی کند و با تکمیل زیرساخت‌ها و بهبود قدرت خرید به اوضاع وخیم سفره مردم سروسامان دهد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دولت باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم فکری اساسی کند و با تکمیل زیرساخت‌ها و بهبود قدرت خرید به اوضاع وخیم سفره مردم […]

دولت باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم فکری اساسی کند و با تکمیل زیرساخت‌ها و بهبود قدرت خرید به اوضاع وخیم سفره مردم سروسامان دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دولت باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم فکری اساسی کند و با تکمیل زیرساخت‌ها و بهبود قدرت خرید به اوضاع وخیم سفره مردم سروسامان دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در شرایط تورمی کالای ارزان به مردم داده شود، گفت: باید سفره مردم خط قرمز نظام باشد لذا دولت با تکمیل زیرساخت‌ها، نسبت به ارائه کارت اعتباری خرید کالاهای اساسی (کالابرگ الکترونیکی) اقدام کند.

محمدرضا پورابراهیمی می‌گوید: کار مجلس براساس ظرفیت‌های قانونی‌اش است و ربطی به حوزه اجرا ندارد؛ مثلا در حوزه اصلاح ساختار بودجه توافقاتی با دولت برای برای برطرف کردن ناترازی بودجه صورت گرفته که می‌توان تاثیر آن را در بازه بلندمدت دید، برخی اقدامات همچون اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز در بازه کوتاه مدت تاثیرگذار است.

دولت باید فکری برای افزایش قدرت خرید کند
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صحبت‌های رییس بانک مرکزی گفت: در ابتدای امسال آقای صالح آبادی اعلام کرد هیچ درگاه پرداخت غیرمتصل به سامانه مالیاتی وجود ندارد؛ سال گذشته و به صورت ماهانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده وصول شده که این میزان در مدت مشابه امسال و بعد از اتصال به سامانه مودیان، تقریبا به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

کالابرگ الکترونیکی اجرایی می شود؟
وی با بیان اینکه زیرساخت پرداخت کالابرگ الکترونیکی وجود دارد، افزود: انتظار ما پرداخت کالابرگ الکترونیکی است که در این راستا دولت مجموعه اقداماتی انجام داده ولی هنوز به خروجی نرسیده است.

پورابراهیمی، حذف بدون دلیل، کامل نبود پایگاه جامع اطلاعات ایرانیان و ندادن کارت اعتباری خرید کالاهای اساسی (کالابرگ الکترونیکی) به جای یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را از جمله اشکالات در اجرای قانون تغییر در نحوه پرداخت ارز ترجیحی عنوان و اظهار کرد: با وجود تمامی اشکالات، باز هم شاهد پیامدهای مثبتی از اجرای قانون بودیم؛ طبق آمار وزیر بهداشت در هشت ماهه سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات دارو تخصیص داده شده که این میزان در مدت مشابه امسال به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده که این به معنای صرفه جویی ۱.۴ میلیارد دلاری است. پیش از این دارو با قیمت‌های ارز ترجیحی وارد و توزیع می شد و با این وضعیت کشورهای اطراف هم سر سفره جمهوری اسلامی بودند به طوری که برکات نظام جمهوری اسلامی تا شعاع حداقل ۴ کشور اطراف ایران هم می‌رفت!
وی درباره اینکه چرا کالابرگ الکترونیکی اجرایی نمی‌شود، گفت: دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک زیرساخت دارد و می تواند آن را اجرا کند؛ مدل این کار همان کارت سوخت است که مردم می‌دانند با هر قیمت جهانی بنزین، ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان دارند و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنند؛ این همان اطمینان بخشی است. درباره کالاهای اساسی هم سرانه مصرف و سبد کالایی اعم از گوشت و برنج و روغن و دارو با مقدار و قیمت آن تعریف می‌شود مثلا در این کارت مقداری برای خرید روغن با قیمت لیتری ۱۰۰ تومان و گوشت کیلویی به نرخ ۱۵۰ هزار تومان تعیین می‌شود و و این روند در سال‌های آینده تکرار خواهد شد.

پورابراهیمی ادامه داد: در این شرایط مثلا اگر قیمت جهانی برنج پنج برابر شد دولت باید ما به تفاوت آن را برای تامین در کارت خرید جبران کنم و برعکس با کم شدن قیمت به نفع دولت تمام می‌شود؛ پس اختصاص سبد خرید کالاهای اساسی مهمترین کار بود که دولت به بهانه نبود زیرساخت آن را اجرا نکرد حال اینکه اگر سبد کالایی تا پایان سال با مقدار و قیمت مشخص در نظر گرفته شد تکلیف مردم مشخص بود؛ مصوبه مجلس منطق و روش دارد. این مدل آرامبخش در جامعه بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید به همه مردم به جز کسانی که علاقه‌ای به دریافت یارانه ندارند، کمک کرد چون در شرایط فعلی خیلی از دهک‌ها به هم چسبیده‌اند و با یک کمک جابجا می‌شوند؛ باید با همین نگاه و رویکرد حرکت می‌کردیم اما دولت ساده ترین راه یعنی پرداخت یارانه نقدی را در پیش گرفت. در این روش، اینکه چقدر پرداخت یارانه نقدی پوشش دهنده اثر تورمی است و ما را به هدف گذاری می‌رساند، معلوم نیست؛ حال اینکه با مدل کارت اعتباری خرید همه چیز روشن است. اینکه مثلا خانواده پنج نفره ماهی ۱۰ کیلو مرغ با فلان قیمت خریداری می‌کند و ما به تفاوت را هم دولت حساب می کند؛ این همان مدل کارت سوخت است.

۷۰ درصد جامعه خواهان یارانه نقدی هستند
پورابراهیمی با بیان اینکه اراده‌ای برای انجام چنین کاری وجود دارد، افزود: نظرسنجی برای پرداخت یارانه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم صورت گرفت مبنی بر اینکه مردم علاقه‌مند به دریافت یارانه نقدی و یا روش غیرنقدی هستند؛ بیش از ۷۰ درصد جامعه اعلام کردند که ترجیح آن ها دریافت یارانه نقدی است تا خودشان درباره نحوه هزینه کرد آن تصمیم گیری کنند؛ مثلاً به جای مرغ، برای فرزندشان کفش بخرند پس با توجه به وجود پیامدهای این روش، نمی توان ترجیحات مردم را تغییر داد. دولت به دنبال داشتن فضای اقبال عمومی هم است و بر اساس آن تصمیم گیری می‌کند.
ساخت یک میلیون مسکن اجرایی می شود؟
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا امکان سخت سالانه یک میلیون مسکن وجود دارد، گفت: تامین مالی این موضوع با منابع داخلی موجود امکان‌پذیر نیست؛ قانون مصوب مجلس هم غیرکارشناسی بود و می توانست عدد خیلی کمتری در قانون قید شود البته در صورت داشتن مشارکت خارجی امکان اجرای آن وجود دارد ولی در شرایط فعلی با اتکای صرف به منابع داخلی امکان پذیر نیست.

پورابراهیمی اضافه کرد: مثلا می توان این کار را مشارکت چینی ها انجام داد و به آن ها بگوییم زمین از ما و ساخت از آنها؛ چین سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار منابع تزریق کند تا این کار انجام شود پس ساخت یک میلیون مسکن با روش ها دیگر شدنی است؛ منابع و ظرفیت داخلی ما همخوانی با ساخت یک میلیون مسکن در سال ندارد ولی با مشارکت خارجی امکان پذیر است.