این گزارش روایتی از یک خانم کارآفرین در شهر گندمان است که با هدف اشتغال زنان سرپرست خانوار، کارگاه بافندگی ایجاد کرد و با آموزش رایگان به افراد، آن‌ها را مشغول به کار کرد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از بروجن، از کسب و کارهای کوچک به عنوان موتورهای محرک […]

این گزارش روایتی از یک خانم کارآفرین در شهر گندمان است که با هدف اشتغال زنان سرپرست خانوار، کارگاه بافندگی ایجاد کرد و با آموزش رایگان به افراد، آن‌ها را مشغول به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از بروجن، از کسب و کارهای کوچک به عنوان موتورهای محرک اقتصادی کشورها یاد می‌شود، ویژگی هایی را دارا هستند که آن ها را در مقایسه با همتایان به مراتب بزرگتر در موقعیت برتر قرار می‌دهد.

در واقع کسب و کارهای کوچک و متوسط از بارزترین نمادهای کارآفرینی در کشورها محسوب می‌شود. با توجه به نقش سازنده این بخش در توسعه اقتصاد هر کشوری, توجه به موفقیت و شکست کسب و کارهای کوچک و متوسط مد نظر دولت‌ها است.

ایجاد کسب و کارهای کوچک موجب بهره‌مندی مردم و کشور می‌شود و آمار بیکاری را کاهش می‌دهد، در ایران، استان چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های بالقوه و فراوان خود در رتبه‌‌های نخست بیکاری کشور قرار گرفته است که باید برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال فکری جدی و اساسی کرد، در واقع یکی از راهکارهای اساسی ایجاد اشتغال با سرمایه کم می‌تواند ایجاد کسب و کارهای کوچک باشد.

کسب و کارهای کوچک راهی برای کاهش بار زندگی از دوش زنان سرپرست خانوار

این کسب‌ و کارهای کوچک حتی می‌توانند موجب رفع دغدغه‌های مالی زنان سرپرست خانوار شوند، زنانی که اغلب تحصیلات عالی ندارند و در برخی موارد با فقر فرهنگی و مالی در خانواده مواجه‌ هستند و از بنیاد حمایتی خانوادگی و یا حلقه‌های حمایتی بین آشنایان و اقوام و اطرافیان محروم‌ هستند.

زنان سرپرست خانوار در شرایط خاصی از زندگی مجبور به اداره زندگی خود به دلیل بیماری همسر یا حبس و یا به واسطه طلاق و یا فوت همسر هستند از این رو با مشکلات و دغدغه‌های بیشتری در زمینه اشتغال و کسب درآمد روبرو هستند به همین منظور اگر کارگاه‌های کوچک با محیط زنانه و امن برای آنان ایجاد شود می‌توانند کمی در کنار خانواده آسوده باشند و اعتماد به نفس بهتری پیدا کنند.

 در شهر گندمان واقع در شهرستان بروجن خانم عفت آزادگان با دغدغه اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار کارگاه تولیدی کوچک بافندگی ایجاد کرده است، کارگاهی که به همت قلب مهربان این بانو با آموزش رایگان بافندگی، ۶ نفر را مشغول به کار کرده و حالا دغدغه حمایت دارد تا بازار کار و زمینه توسعه این کارگاه رقم بخورد و بانوان دیگری در این شهر مشغول به کار شوند و نانی بر سر سفره ببرند. این بانوی ۵۴ ساله شش سال است که کارگاه بافندگی دارد.

آموزش رایگان بافندگی برای زنان سرپرست خانوار

عفت آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجن، از علاقه به بافندگی در کودکی می‌گوید: جرقه ایجاد کارگاه بافندگی از نهضت سواد آموزی در ذهن من شکل گرفت، وقتی به کلاس‌های نهضت سوادآموزی می‌رفتم در اتاقی چشمم به ماشین بافندگی افتاد و همیشه در گوشه ذهن خود این را داشتم که یک کارگاه بافندگی باید ایجاد کنم.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش در پی آرزوی خود رفته و یادگیری بافندگی با ماشین را آموخته است، گفت: بافندگی با ماشین را یاد گرفتم و سپس با خرید یک ماشین بافندگی سفارشات را انجام دادم و کم کم با خرید ماشین بافندگی دوم تصمیم به آموزش رایگان بانوان سرپرست خانوار گرفتم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه تمامی آموزش‌ها به بانوان رایگان بود، مطرح کرد: بی‌هیچ چشمداشتی و حتی توقعی به طور کامل آموزش بافندگی با ماشین را به بانوان دادم و به آن‌ها گفتم می‌توانید در این کارگاه کوچک به دلخواه خود مشغول به کار شوید و یا حتی برای خود کسب و کاری راه بیندازید.

بازار فروش و تسهیلات می‌تواند موجب توسعه این کارگاه کوچک شود

وی ادامه داد: به دنبال درآمد زیاد برای خود نیستم بلکه می‌خواهم دغدغه بانوانی که در شهر گندمان نیاز مالی دارند را برطرف کنم و به عنوان یک تولیدی بافت در این شهر فعالیت کنیم که برای این کار نیاز به همکاری و حمایت برای در اختیار قرار دادن تسهیلات داریم. 

این کار آفرین با اشاره به اینکه محیط استان چهارمحال و بختیاری سردسیر است، گفت: در کارگاه تولید بافندگی سفارشات از مردم شهر گندمان و اطراف این شهر گرفته می‌شود و انجام می‌دهیم، اینکه خودمان لباس‌های بافت تولید کنیم و بازار فروش داشته باشیم اینطور نیست و همه کارها سفارشات مردم است.

آزادگان در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال خرید کاموا و به کارگیری نیرو بیشتر بوده اما برای توسعه این کارگاه کوچک نیاز به بازار فروش و حمایت‌هایی از جمله اعطای تسهیلات هستیم. متاسفانه بانوان سرپرست خانوار در کنار دغدغه‌های فراوان خود، مشکلات مالی زیادی دارند اگر بتوان با توسعه این کارگاه باری از دوش این بانوان برداشت، می‌توان گفت رسالت خود را انجام داده‌ام.