دور بیستم نشست آستانه از امروز با حضور معاونان وزرای خارجه روسیه، سوریه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایتخت قزاقستان آغاز می شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه الوطن، بیستمین دور نشست آستانه امروز در پایتخت قزاقستان آغاز خواهد شد و معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه […]

دور بیستم نشست آستانه از امروز با حضور معاونان وزرای خارجه روسیه، سوریه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایتخت قزاقستان آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه الوطن، بیستمین دور نشست آستانه امروز در پایتخت قزاقستان آغاز خواهد شد و معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه نشست مشورتی برگزار خواهند کرد.

به نوشته منابع الوطن، ریاست هیات سوری را در این دور از مذاکرات “ایمن سوسان”، معاون وزیر خارجه این کشور برعهده دارد.

یک هیات بلندپایه روسی نیز به ریاست میخائیل بوگدانوف، فرستاده ویژه پوتین در خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور در این نشست مشارکت خواهد کرد.

هیات ایرانی شرکت کننده در نشست آستانه به ریاست علی اصغرخاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی خواهد بود.

در این دور از نشست های روند آستانه هیاتی از معارضان سوری ‌و ناظرانی از سازمان ملل و کشورهای اردن، لبنان و عراق نیز حضور خواهند داشت.

در حالی امروز نشست آستانه آغاز خواهد شد که تروریست های اشغالگر آمریکایی در روزهای اخیر تجهیزات و نظامیان زیادی از عراق وارد شرق سوریه کرده اند و نظامیان ترکیه نیز در روزهای اخیر بارها شمال سوریه را هدف گلوله باران خود قرار داده اند. در مقابل شب گذشته، تجهیزات نظامی گسترده ارتش سوریه برای مقابله با تروریست ها وارد مناطق ریف شمالی حلب شد.

منابع محلی اعلام کردند که افزایش تجهیزات نظامی در این مناطق به دلیل تعرض نیروهای تروریستی و در راس آن جبهه النصره (تحریر الشام) به منطقه کاهش تنش است.

مناطق شمالی سوریه اکنون شاهد تنش های میدانی گسترده است و نیروهای اشغالگر ترکیه مواضع شبه نظامیان «قسد» را هدف قرار داده اند.

برخی منابع همچنین تاکید کردند که دمشق اکنون نمی خواهد که در نشست های آستانه بار دیگر بر واژه ها و مواضع قبلی تاکید شود، بلکه این کشور خواهان پایبندی تمام طرف ها به حاکمیت سوریه، پایان دادن به اشغالگری ترکیه و اعلام رسمی و واضح آنکارا برای خروج نظامیانش از خاک سوریه است.

این منابع اعلام کردند که در خصوص مبارزه با تروریسم نباید کلی گویی شود و گروه های تروریستی باید با اسم ذکر شوند، زیرا ترکیه مبارزه با تروریسم را به گروهک های کردی در شمال سوریه ربط می دهد و از مبارزه با گروهک «جبهه النصره» و دیگر گروهک ها چشم پوشی می کند.

وزارت خارجه قزاقستان اخیرا اعلام کرد که دور بیستم مذاکرات آستانه ۲۰ و ۲۱ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ خرداد) برگزار می شود.

در این نشست در خصوص تغییرات منطقه ای درباره سوریه، تلاش های انجام شده برای ایجاد راه حل فراگیر در این کشور، مبارزه با تروریسم و اقدامات اعتمادسازی رایزنی خواهد شد.

وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرده که در این دور از مذاکرات در خصوص تمام مناطق سوریه گفت وگو خواهد شد و بررسی اوضاع انسانی و تلاش برای بازگشت آوارگان سوری به شهرهای خود بخشی از دستور کار این نشست خواهد بود.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده که در روز اول، نشست های مشورتی چهارجانبه معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در راستای عادی سازی روابط آنکارا – ‌دمشق و همچنین نشست های دوجانبه و سه جانبه میان کشورهای ضامن آستانه را شامل می شود.

در روز دوم قرار است مشورت های گسترده تر، جلسه کلی و علنی و نشست خبری برگزار شود.