طبق گفته وزیر اقتصاد تمرکز بر فرار مالیاتی و اخذ مالیات از بخش‌های غیرمولد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آورده شده است و در بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، این روزها زمزمه بودجه و لایحه، تغییرات و زمان ارائه آن و … زیاد به گوش می […]

طبق گفته وزیر اقتصاد تمرکز بر فرار مالیاتی و اخذ مالیات از بخش‌های غیرمولد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آورده شده است و در بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، این روزها زمزمه بودجه و لایحه، تغییرات و زمان ارائه آن و … زیاد به گوش می خورد و مسئولین بخصوص وزیر امور اقتصاد و دارایی هر روز اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می دهد . از افزایش حقوق ها گرفته تا حدود ۶۰ ساعت کار کارشناسی که بر روی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در هیئت دولت صورت گرفته است.

اما سری بزنیم به برخی اظهارات وزیر اقتصاد درباره بودجه ۱۴۰۲ و شیرینی هایی که شاید برای مردم داشته باشد.

بودجه باید چه زمانی به مجلس ارائه شود؟
این روزها خاطره‌ تاخیرهای مکرر ارائه بودجه‌های سالانه در دولت های قبل در حال تکرار است و بودجه سال ۱۴۰۱ نیز در ۲۱ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

اما طبق قانون، دولت باید تا ۱۵ آذر این لایحه را به مجلس بدهد و اگر این کار را نکند خلاف قانون مرتکب شده است.

براین اساس و طبق عرف ممکن است برخی دولت ها یک هفته تاخیر در ارائه لایحه داشته باشند که البته قانون درباره تاخیر پس از ۱۵ روز مسکوت است و در شرایطی لایحه یک دوازدهم و سه دوازدهم ارائه می‌شود که بودجه در اسفند به تصویب نرسد .

البته طبق زمزمه هایی که در شرایط کنونی به گوش می رسد، ارائه لایحه بودجه به صورت یک دوازدهم مطرح است اما تحلیلگران معتقدند این اقدام می‌تواند بحران اقتصادی ایران را تشدید کند چرا که فعالان اقتصادی و پروژه‌های عمرانی در این صورت بلاتکلیف و معطل می‌مانند.

از سوی دیگر نیز گفته می شود که، امسال تصویب بودجه دو مرحله‌ای خواهد بود و این بدان معناست که ابتدا کلیات و احکام را مصوب و برای دولت ارسال می شود تا دولت بر اساس آن جداول بودجه را به مجلس بفرستد و بر این اساس دولت یک ماه فرصت می‌خواهد تا برنامه توسعه را آماده کند.
ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۲  

رئیس جمهور و دیگر اعضای هیات دولت طی روزهای گذشته به برخی از خصوصیات و اعداد و ارقام بودجه سال آینده اشاره کرده اند و البته در حال حاضر جلسات فوق‌العاده هیات دولت برای بررسی سند سالانه کل کشور برگزار می‌شود.

از سوی دیگر پیشتر گفته شده بود که؛ جلسات هیات دولت در سه نوبت صبح، ظهر و شب برای جمع‌بندی اصلاحات بودجه برگزار می شود.

ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی هفته اول دی ماه به مجلس

اما براساس اظهارات سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشتمل بر ۲۰ تبصره و مجموعه‌ای از جداول کلان و ردیف‌های خرد و جزئیات بودجه بود که در ۱۸ جلسه فوق‌العاده در جلسات وزرا منعقد شد و یکی از دلایل طولانی شدن تدوین بودجه این بود که وزرای دولت مفصل‌تر از سال گذشته به جزئیات ورود کردند.

وی در این راستا گفته است که؛ ۱۸ جلسه برگزار شد تا موضوعات مفصل‌تر و با جزئیات بیشتر پیگیری شوند؛ بنابراین تمام ۲۰ تبصره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در هیأت دولت بررسی و تصویب شده است. جداول کلان بودجه آماده است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هفته اول دی ماه آماده باشد تا مجموعه لایحه بودجه ۱۴۰۲ که شامل ۲۰ تبصره و جداول کلان است را برای مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

اولین ها در بودجه ۱۴۰۱

خاندوزی همچنین اظهار کرده است که ، برای نخستین بار احکام سالانه از احکام دائمی تفکیک شده و این امر بدان معناست که  لایحه‌ای که از هیأت دولت به مجلس خواهد رفت در جلوی هر قانون نوشته شده که می‌تواند به قانون تنظیم مقررات صرف رود به عنوان حکم دائمی تا دیگر لازم نباشد هر سال حجم زیادی از احکام تفصیلی به لایحه بودجه الحاق شود.

وزیر اقتصاد گفت: در راستای شفاف سازی بودجه ۱۴۰۲ نیز برای نخستین بار تلاش شده تا بخش قابل توجهی از آنچه تحت عنوان تبصره ۱۴ شناخته می‌شود و بیرون از سقف منابع عمومی دولت بود و به نوعی در درآمدها و هزینه‌ها پنهان شده بود به سقف منابع و مصارف عمومی بودجه اضافه شود به این ترتیب پیگیری و هدفمندی یارانه‌ها دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام خواهد شد و رویکرد دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به درآمدهای پایدار، مولدسازی اموال غیرمولد و ناکارآمد نهادهای دولتی و کسب درآمد و کاهش کسری بودجه از طریق این درآمدهای پایدار بوده است.

۵۸ ساعت کار کارشناسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در هیئت دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین اعلام کرده است که برای بررسی لایحه قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در ۱۸ نشست فوق العاده و در سه شیفت با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت ۵۸ ساعت کار کارشناسی صورت گرفت تا لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور با دقت تمام بررسی شود.

براین اساس، این نشست فوق العاده پس از اتمام بررسی احکام بودجه در کمیسیون خاص بودجه که برای اولین بار در این دولت تشکیل شده است، از ۱۴ آذرماه در سه شیفت از ساع