بیش از دو ماه از آخرین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم می‌گذرد، ولی هنوز دور دوم سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی آغاز نشده است. با این حال و در شرایط فعلی کشور، رئیس قوه مجریه صبح پنج‌شنبه برای افتتاح چند پروژه برق‌رسانی به زنجان سفر کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

بیش از دو ماه از آخرین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم می‌گذرد، ولی هنوز دور دوم سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی آغاز نشده است. با این حال و در شرایط فعلی کشور، رئیس قوه مجریه صبح پنج‌شنبه برای افتتاح چند پروژه برق‌رسانی به زنجان سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی دور اول سفرهای استانی خود را در ۲۰ و ۲۱ مرداد با سفر به استان کرمان به پایان رساند و طبق وعده مسئولان دولتی، قرار بود دور دوم این سفرها برای پیگیری مصوبات دور اول به سرعت آغاز شود

رئیس دولت سیزدهم برای آن که نشان دهد اقدامات دولت متوقف نشده، صبح پنج‌شنبه ۵ آبان در سفری چندساعته عازم زنجان شد. سفری که در دسته‌بندی سفرهای استانی قرار نمی‌گیرد اما به هر حال برای چند استان مهم خواهد بود چرا که در این سفر علاوه بر طرح ارتقای ظرفیت نیروگاهی ۳۶۶ مگاواتی زنجان، سه طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی در استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان رضوی و یک طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۸۰ مگاواتی در استان آذربایجان شرقی به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد. با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شبکه برق سراسری کشور شد. این اولین بار است که بطور همزمان بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می‌‏شود.
رئیس قوه مجریه صبح پنج‌شنبه با استقبال آیت‌الله علی خاتمی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان زنجان، محسن افشارچی استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد استان زنجان شد. رئیسی پس از آن با حضور در محل نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ زنجان، دستور افتتاح رسمی واحدهای گازی اول و دوم این نیروگاه به ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات را صادر کرد. وی همچنین از بخش‌های مختلف این نیروگاه بازدید کرد و با توضیحات مدیران نیروگاه و دست‌اندرکاران احداث آن، از جزئیات احداث و فعالیت آن مطلع شد.
برای ساخت این نیروگاه که توسط بخش خصوصی احداث شده است، ۱۳۰ میلیون یورو اعتبار هزینه شده و با بهره‌برداری از آن برای ۲۴۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.
پس از آن و با حضور رئیس دولت سیزدهم، بهره‌برداری رسمی از ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در ۵ استان و اتصال آن به شبکه سراسری برق کشور در محل نیروگاه آریان ۲ زنجان و به طور همزمان از طریق ویدئوکنفرانس، انجام شد. رئیسی در این مراسم علاوه بر طرح ارتقای ظرفیت نیروگاهی ۳۶۶ مگاواتی زنجان، از طریق ویدئوکنفرانس دستور افتتاح رسمی سه طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی در استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان رضوی و یک طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۸۰ مگاواتی را در استان آذربایجان شرقی صادر کرد.
رئیس قوه مجریه همچنین در سخنرانی خود در این مراسم افتتاح با بیان اینکه پیام حضور بنده در استان زنجان و افتتاح این نیروگاه‌ها، این است که به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد حرکت شتابان قطار پیشرفت و فعالیت کشور کند یا متوقف شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم در مقابل فتنه‌ها و توطئه‌ها ایستادگی کنیم راه آن مضاعف کردن تلاش و فعالیت در عرصه‌های مختلف است.
وی درباره اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تامین برق اظهار کرد: دولت در گام اول با مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف و در گام بعدی با وارد مدار کردن ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به شبکه برق سراسری که با تلاش‌های جهادی مسئولان وزارت نیرو انجام شد، توانست مانع از قطع برق خانگی شود که این دستاورد باعث خشنودی مردم نیز شد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق مصرف برق از سوی دولت در بخش صنعت و کشاورزی و جلوگیری از قطعی برق مصارف خانگی گفت: با این برنامه‌ریزی و کار جهادی دست‌اندرکاران وزارت نیرو ۶ هزار مگاوات برق تولیدی به مدار اضافه شد که اقدامی بسیار موثر در تامین برق مورد نیاز کشور بود. در کنار این موارد توانستیم ظرفیت تولید برق کشور را نیز افزایش دهیم و امروز به لطف خدای متعال و همت شبانه‌روزی متخصصان با افتتاح این ۵ نیروگاه برق حرارتی بیش از هزار مگاوات برق نیز به شبکه سراسری اضافه می‌شود که جای شکرگزاری دارد.
در این مراسم همچنین علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش ظرفیت ۶ هزار مگاواتی تولید برق طی یک سال گذشته اقدامی بی‌نظیر در کشور است، اظهار کرد: حتی در بهترین شرایط ارزی کشور نیز، شاهد چنین رخدادی نبودیم.
وزیر نیرو به افتتاح همزمان نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ زنجان با ۴ واحد دیگر در سایر استان‌ها هم اشاره کرد و افزود: این واحدها جزو مواردی هستند که با استفاده از بخار تولیدی واحد، برق تولید می‌کنند و این گام بزرگی برای کاهش مصرف سوخت در کشور خواهد بود.
رئیس جمهور پس از این مراسم افتتاح با حضور در روستای «قره‌بوته» که در نزدیکی نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ زنجان قرار دارد در اجتماع مردم این روستا حاضر شد. رئیسی در جمع روستاییان با بیان اینکه اطمینان دارد که اراده پولادین، شور، شعور و بصیرت مردم همچنان که تا کنون کشور را به پیش برده، بعد از این هم به کوری چشم دشمن کشور را به پیش خواهد برد، اظهار کرد: امروز شاهد جنگ اراده‌ها هستیم و تردیدی ندارم که در این جنگ اراده‌ها پیروزی متعلق به ملت بزرگ ایران است.
رئیس قوه مجریه همچنین تصریح کرد: دشمن وقتی می‌بیند جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژی و صنعتی روز به روز پله‌های پیشرفت را طی می‌کنند، می‌خواهد با طراحی توطئه از این پیشرفت‌ها جلوگیری کند.
به نظر می‌رسد این سفر کوتاه رئیس قوه مجریه به زنجان، مقدمه‌ای برای آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم و اعضای کابینه‌اش به استان‌های مختلف کشور برای پیگیری مصوبات دور اول سفرهای استانی باشد.