با توجه به زلزله‌خیز بودن استان فارس با بیان اینکه ۴ هزار آبادی در استان فارس وجود دارد که ۲۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوارند، گفت: ۳۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد اما بسیاری از آنها ناپایدار و ناایمن هستند.به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمود رضایی ظهر امروز در […]

با توجه به زلزله‌خیز بودن استان فارس با بیان اینکه ۴ هزار آبادی در استان فارس وجود دارد که ۲۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوارند، گفت: ۳۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد اما بسیاری از آنها ناپایدار و ناایمن هستند.
به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمود رضایی ظهر امروز در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو به تشریح اقدامات مسکن در حوزه روستایی و شهری پرداخت و اظهارداشت: ۲۶ درصد جمعیت استان فارس در روستاها زندگی می‌کنند و این به معنای مهاجرت یا کاهش جمعیت روستاها نیست چراکه تعدادی از روستاها به دلیل افزایش ظرفیت به شهر ارتقا پیدا کردند.

وی با بیان اینکه گرچه همچنان مهاجرت از روستا به شهر وجود دارد اما دلیل اصلی کاهش جمعیت روستایی ارتقای روستاها به شهر است، گفت: با این وجود برخی از روستاها در برزخ بین شهر و روستا هستند و برای تبدیل به شهر شدن باید فرایندی را طی‌ کنند‌.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه ۴ هزار آبادی در استان فارس وجود دارد که ۲۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوارند، افزود: ۳۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد اما بسیاری از آنها ناپایدار و ناایمن هستند که از این تعداد ۲۵۵ هزار واحد روستایی بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

رضایی با بیان اینکه در زلزله‌ها نگرانی برای روستاها بیشتر است چرا که بیشترین خسارت برای خانه‌های ناپایدار و ناایمن روستایی رخ می‌دهد، گفت: یکی از اقدامات بنیاد مسکن تلاش برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی است‌.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن عنوان کرد: صدور سند مناطق مسکونی روستایی نیز توسط بنیاد مسکن صورت می‌گیرد و در طرح نهضت ملی مسکن یا طرح‌های مشابه در دولت‌های مختلف نیز مدیریت ساخت مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و روستاها توسط بنیاد مسکن صورت می‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه ۱۲۰ شهر در استان وجود دارد، افزود: کمک به نگهداشت جمعیت در روستاها و مهاجرت معکوس به اقتصاد برمی‌گردد و تلاش بر این است که با احیای اقتصاد روستاها زندگی روستایی در استان حفظ شود.

وی درباره الحاق روستاها به شیراز نیز چنین توضیح داد که ۴۰ روستا در حریم این کلانشهر هستند و ۴ روستا خواهان الحاق به شیراز بوده و هستند و اگر چنین شود جمعیت روستایی استان کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند در حالی که مدیریت استان علاقه‌مند به حفظ زندگی روستایی است.

وی با بیان اینکه با این حال رشد جمعیت در روستاها نیز پایین است، افزود: درباره نرخ مهاجرت نمی‌توان با قطعیت اعلام نظر کرد چراکه یا مهاجرت فیزیکی یا ماهیتی به دلیل تبدیل روستا به شهر رخ می‌دهد.

عطالله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی توسط این دستگاه اجرایی انجام می‌شود، گفت: ۱۸ درصد از زلزله‌های بالای ۳ ریشتر در استان فارس رخ می‌دهد که سبب خسارت به روستاها می‌شود این درحالی است که تنها ۶۷ درصد از واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده و ۱۰ درصد از میانگین کشوری‌ بیشتر است.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که فرایند مقاوم‌سازی کامل شود، افزود: یکی از اقدامات در این حوزه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی بود که در یک ماه گذشته ابلاغ شده اما مشکلاتی برای پرداخت دارد.

زمانی با تاکید بر پیگیری برای حل مشکل پرداخت تسهیلات از سوی مسئولان و نمایندگان استانی گفت: دو مشکل اصلی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها ضمانت سند است و در روستاها امکان ارائه سند وجود ندارد همچنین مشکل دیگر عدم مجوز برای پرداخت تسهیلات برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است که سبب شده برای جذب اعتبارات مشکلاتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن یکی از اعضای اصلی شورای فنی استان است و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را دنبال می‌کند، افزود: در حوادث به ویژه زلزله مناطقی که مقاوم‌سازی شده تخریب و خسارت نداشته است به همین منظور مقاوم‌سازی با جدیت دنبال می‌شود.

زمانی با بیان اینکه در حوزه مسکن شهری در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن در نهضت ملی تکالیفی دارد، گفت: در استان فارس ۸۴ شهر زمین تامین شده که در مجموع ۱۱۷ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر داریم و در این شهرها ۱۹۱ هزار متقاضی ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۴۹ هزار نفر تایید شدند که ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر ودیعه اولیه را پرداخت کردند، افزود: ۷ هزار و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی توسط متقاضیان اخذ شده و پیشرفت مناسبی نیز دارند و تلاش بر این است که ماهیانه هزار تا ۲ هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شود.

زمانی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر رتبه دوم یا سوم کشور را داریم گفت: در

کلانشهرها و شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر زمین فراهم نشده و همین امر سبب شده که رتبه کلی استان نزولی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر معماری و بومی‌سازی واحدهای روستایی گفت: ما تسهیلات پرداخت می‌کنیم ولی متولی ساخت و ساز نیستیم در عین حال معتقدیم که باید سیاست‌گذاری در راستای بومی‌سازی باشد.

زمانی همچنین از ایجاد منظومه روستایی به عنوان یک طرح فرادستی طرح هادی خبر داد و گفت: در این طرح علاوه بر بحث کالبد مسائل اجتماعی و اشتغال روستاها نیز دیده می‌شود و امیدواریم امسال ۳ منظومه روستایی طراحی و عملیاتی شود.

وی همچنین درباره تامین زمین برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و ۴ شهر تازه استان فارس افزود: این امر در تعهدات راه و شهرسازی است اما تحت هیچ شرایطی در شهرهای کوچک آپارتمان‌سازی نمی‌شود همچنین ۴ شهر پیش‌بینی شده برای سرریز شهر شیراز است و بنیاد در شهرهای جدید ورود ندارد ولی ساخت ۳ هزار واحد در شهر صدرا از تعهدات بنیاد مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس درباره فرونشست در روستاهای استان نیز آماری ارائه نکرد و گفت: ۷ دشت و پهنه در استان درگیر فرونشست است که برای تعدادی از روستاهای این منطقه تا مرحله تامین زمین پیش رفت اما به دلیل عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها جابه‌جایی روستاها انجام نشده است.