از مجاهدت علمی استاد سمیعی گیلانی باید به نیکی یاد کرد/ آثار استاد، پشتیبان حوزه هویت ایرانی و پاسداشت زبان فارسی است محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ، آثار وجودی شخصیت استاد سمیعی گیلانی را عمیق و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: ویراستاری نوینی که امروز در اختیار داریم، مرهون تلاش های ارزشمند این استاد عزیز است. […]

از مجاهدت علمی استاد سمیعی گیلانی باید به نیکی یاد کرد/ آثار استاد، پشتیبان حوزه هویت ایرانی و پاسداشت زبان فارسی است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ، آثار وجودی شخصیت استاد سمیعی گیلانی را عمیق و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: ویراستاری نوینی که امروز در اختیار داریم، مرهون تلاش های ارزشمند این استاد عزیز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در مراسم وداع با پیکر استاد احمد سمیعی گیلانی، نویسنده و ویراستار که در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد با اشاره به اینکه در روزهای آغازین بهار و آغاز ماه مبارک رمضان در سوگ فقدان استاد سمیعی گیلانی نشسته ایم، به موقعیت ممتاز استاد سمیعی گیلانی در عرصه فرهنگ و ادب فارسی پرداخت و گفت: شخصیت این استاد پیشکسوت، پشتیبان و لنگرگاه حوزه هویت ایرانی و پاسداشت زبان فارسی محسوب می شود و بسیاری از اندیشمندان حوزه ادبیات فارسی از شاگردان ایشان به شمار می‌روند.

اسماعیلی آثار وجودی شخصیت استاد سمیعی گیلانی را عمیق و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: حضور و فعالیت استاد سمیعی در عرصه زبان و ادبیات فارسی بسیاری گره ها را می گشود.

وی با اشاره به عمر طولانی و پربرکت استاد سمیعی گیلانی گفت: ایشان تا واپسین روزهای زندگی پربرکت خود، برای صیانت از فرهنگ و ادب فارسی تلاش کرد و از مجاهدت های علمی ایشان باید به بزرگی و نیکی یاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به اقدامات استاد سمیعی گیلانی در زمینه ویراستاری پرداخت و گفت: ویراستاری نوین که امروز در اختیار داریم، مرهون تلاش های ارزشمند این استاد تاثیرگذار است. 

وزیر فرهنگ در پایان با بیان این که جای خالی استاد سمیعی گیلانی به سادگی پر نمی شود، ابراز امیدواری کرد شاگردان استاد، خلا ایشان را تا حد ممکن پر کنند.

همچنین در این مراسم همچنین غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی روزی سخت و تلخ است چرا که سمیعی از استوانه های زبان و ادب فارسی در دوران معاصر و ارکان فرهنگستان بود.

وی با اشاره به آشنایی پنجاه و دو ساله خود با استاد سمیعی گیلانی گفت: احاطه همزمان ایشان بر ادبیات فارسی و ادبیات فرانسه در کنار تسلط بر ادبیات کهن و معاصر فارسی به سمیعی، جامعیت و اعتدال بخشیده بود که ثمره آن پیوند سنت با نوآوری در زبان فارسی بود.

گفتنی است استاد احمد سمیعی (گیلانی) ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌ موازات آن دوره کارشناسی‌‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

استاد سمیعی  در کنار حرفه ویراستاری، مولف چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف‌ و نگارنده مقاله‌های ارزشمندی در  این حوزه بود. این استاد فقید ادبیات، در کارنامه حرفه ای خود مترجم آثار ادبی بسیاری از بزرگان داستان جهان را نیز داراست.