اولویت های وزارت علوم بر اساس نقشه جامع علمی کشور است وزیر علوم در جمع خبرنگاران گفت: اولین کاری که در وزارت علوم انجام دادیم بر اساس مطالعات نقشه جامع علمی کشور، اولویت هایی را برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری ترسیم کردیم که این اولویت‌ها مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش […]

اولویت های وزارت علوم بر اساس نقشه جامع علمی کشور است

وزیر علوم در جمع خبرنگاران گفت: اولین کاری که در وزارت علوم انجام دادیم بر اساس مطالعات نقشه جامع علمی کشور، اولویت هایی را برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری ترسیم کردیم که این اولویت‌ها مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت و سرمایه از دانش است

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد علی زلفی‌گل در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها که عصر امروز ۱۰ شهریور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، درباره اهداف این اجلاس گفت: این اجلاس به خاطر اینکه بتوانیم هماهنگی‌های لازم را در بخش فرهنگی، اداری، مالی، آموزشی، پژوهشی و فناوری عمل بیاوریم و در آغاز سال تحصیلی بتوانیم خدمات شایسته را به دانشجویان ارائه دهیم، برگزار می‌شود.
تاکید رئیس جمهور بر استفاده از دانشگاهیان به عنوان اتاق فکر برای مسئولین
وی درباره مهمترین محورهای سخنرانی رئیس جمهور امروز در این اجلاس گفت: رئیس‌جمهور بر افزایش بهره‌وری در آموزش عالی، اعتماد به دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و استفاده از دانشگاهیان به عنوان اتاق فکر برای مسئولین کشور تاکید کرد و گفت که هرگونه سرمایه‌گذاری برای علم و فناوری بهترین نوع هزینه کرد است.
وزیر علوم تصریح کرد: رییس‌جمهور تاکید کرد که سیستم و نظام جمهوری اسلامی توجه به علم را سرلوحه کار خودش دارد بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش امیدواریم که بتوانیم پیشرفت کشور را در خور شأن مردم ایران به پیش ببریم.
وی درباره اجرای سند نقشه جامع علمی کشور گفت: اولین کاری که در وزارت علوم انجام دادیم بر اساس مطالعات نقشه جامع علمی کشور اولویت‌هایی را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ترسیم کردیم که این اولویت‌ها مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت و سرمایه از دانش است.
زلفی‌گل گفت: برای اینکه این اولویت‌ها محقق شود برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهیم که آنها را اعلام کردیم. هم در برنامه تحولی دولت آمده و هم در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی دادیم.
وی افزود: اما تحقق اهداف موجود در نقشه جامع علمی کشور یک عزم فرابخشی می‌خواهد. به عنوان مثال درصدی از درآمد ناخالص ملی که در برنامه توسعه ششم باید صرف پژوهش می شد که نشده است یا زیرساخت‌هایی که بایستی ایجاد می‌شد بعضا انجام نشده است. پروژه‌های عمرانی که باید به موقع تکمیل می‌شد و سرانه فضای آموزشی پژوهشی فناوری افزایش پیدا می‌کرده افزایش پیدا نکرد است که البته با سفرهای ریاست جمهوری در استان‌های مختلف کشور و مصوباتی که در این سفرها به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد این دغدغه برای آموزش عالی رفع خواهد شد.