تصویب تسهیلات طرح ‎های دانش آموزان نخبه تا یک ماه آینده وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره نوجوان خوارزمی در اصفهان گفت: برای مالکیت معنوی و پشتیبانی دانش آموزان برنامه ‎ریزی می‎ کنیم و تسهیلاتی تا یک ماه آینده برای دانش آموزان نخبه تصویب خواهد شد. به گزارش پایگاه خبریرشهید یاران به […]

تصویب تسهیلات طرح ‎های دانش آموزان نخبه تا یک ماه آینده

وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره نوجوان خوارزمی در اصفهان گفت: برای مالکیت معنوی و پشتیبانی دانش آموزان برنامه ‎ریزی می‎ کنیم و تسهیلاتی تا یک ماه آینده برای دانش آموزان نخبه تصویب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبریرشهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت/وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره نوجوان خوارزمی با تسلیت فقدان عالم ربانی آیت‌الله ناصری اظهار داشت: این جشنواره به نام فردی است که ریاضی دان، جغرافی‌دان، مورخ و فیلسوف بوده است، لذا این فرد حکیم، همه علم‎ها را می‎دانسته و عضو دارالحکمه زمان بوده؛ اما بیشتر در ریاضی و گرایش جبر شهرت داشته است که بخشی از این شهرت را می‌توان در آثار نویسنده فرانسوی مشاهده کرد که نیمه اول قرن نهم میلادی را عصر خوارزمی خوانده است، همچنین کتب خوارزمی تا قرن شانزدهم میلادی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد
نوری ادامه داد: خوارزمی عدد نویسی رومی را به عددنویسی هندی تبدیل کرد؛ جداول زوایای سینوس و کسینوس را ارتقا بخشید و جداول زوایا تانژانت و کتانژانت را ایجاد کرد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هشتمین جشنواره خوارزمی به نام کاظمی آشتیانی، مؤسس مرکز رویان است و از نزدیک با وی آشنایی داشتم. کاظمی آشتیانی معتقد بود، هرچه دارد از زمان معلمی است، او در دوران جنگ، نزد امام خمینی(ره) می‌رود و بعد از آن برای تحقیقات در حوزه سلول‌های بنیادی دو اتاق به او می‎دهند و از آن زمان کار تحقیقاتی را آغاز می‎کند.
وی تصریح کرد: کاظمی آشتیانی می‎‌گوید در آن زمان به همه مراجعه کردیم جواب منفی دادند، اما با همان امکانات کم، اما همت زیاد، اکنون در ردیف سه کشور بزرگ دنیا در این عرصه هستند. دانش‌آموزان بدانند که موانع برای انجام کار زیاد است؛ اما مأیوس نشوید، افرادی مانند دکتر حسابی و آشتیانی اگر به خارج از کشور می‌رفتند کسی آن‎ها را نمی‌شناخت، زیرا جامعه ما آنها را معرفی کرد، لذا بستر این کشور برای معرفی نخبگان بهتر است، البته ممکن است، زندگی شخصی که مهاجرت می‎کند، بهتر باشد، عرصه کار در خارج وجود دارد؛ اما سخت است.
نوری تصریح کرد: زایش، رویش و پرورش ایده در آموزش عمومی اتفاق می‎افتد و دانشگاه محل انجام این کار نیست، لذا وظیفه داریم بستری برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم. ۳۵۰ اردوگاه و ۶۸۰ پژوهش‌سرا داریم و باید با همکاری پارک و علم و فناوری و دانشگاه‌ها مربیانی تربیت کنیم که سکوی استعدادیابی را هدایت کنند و در این راستا همه استعدادها را بشناسیم و مسایل کشور را شناسایی کنیم؛ زیرا مسئله در کشور زیاد است و بعد از حل این موضوعات، مسائل بین‌المللی را بررسی کنیم.
وی تصریح کرد: می‌دانیم شما معلمان و دانش‌آموزان از خودتان هزینه کردید، در جشنواره باید زمینه‎ای ایجاد شود تا دانش ‌آموزان تربیت شوند و از طریق مراکز شتاب‌دهنده، تجاری‌سازی محصولات انجام شود، بسیاری از محصولاتی که فکر می‌کنیم در ایران نیست می‌تواند توسط دانش‌آموزان ساخته شود، فقط باید مسائل را منتقل کنیم.
نوری تأکید کرد: با وجود سال‌ها کار در پارک علم و فناوری از کار دانش آموزان تعجب می‌کنیم که چگونه این دستاوردها را ایجاد کرده‌اند، اگر به دانش‌آموزان اعتماد کنیم، می‎توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد در سرانه‌های اقتصادی وضعیت آموزش و پرورش بهتر می‌شود و نابرابری‌ها کمتر می‌شود و دولت نیز به دنبال تحقق این اهداف است.
وی تصریح کرد: در چندماه گذشته ۱۰ آیین‌نامه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده، به دنبال تصویب مالکیت معنوی و پشتتیبانی از طرح‎های خلاقانه دانش آموزان هستیم، همچنین تسهیلاتی برای طرح‎های دانش آموزی در نظر گرفته که تا یک ماه آینده تصویب خواهد شد، زیرا دولت و رئیس‌جمهور به‌طورجدی دنبال حمایت از طرح‎های خلاقانه و دانش بنیان هستند.