عصام المتوکل سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن یکشنبه شب گفت که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان از ورود کشتی‌سوخت که می بایست طبق آتش‌بس کنونی وارد بندر الحدیده شود، جلوگیری می‌کند به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایران اکونومیست، المتوکل به شبکه “المسیره” یمن گفت که ائتلاف متجاوز اجازه ورود هیچ گونه […]

عصام المتوکل سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن یکشنبه شب گفت که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان از ورود کشتی‌سوخت که می بایست طبق آتش‌بس کنونی وارد بندر الحدیده شود، جلوگیری می‌کند

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایران اکونومیست، المتوکل به شبکه “المسیره” یمن گفت که ائتلاف متجاوز اجازه ورود هیچ گونه کشتی سوخت را که مختص به آتش بس کنونی است، به بندر الحدیده در غرب کشور نمی‌دهد
وی تصریح کرد: کشتی‌هایی که در گذشته در بندر الحدیده پهلو گرفته‌اند، مربوط به نخستین دور از آتش‌بس در آوریل (فروردین ماه) است.
المتوکل افزود: خفقانی که امروز در مورد کوپن در یمن وجود دارد، دروغ گو بودن سخنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و ادعای او مبنی بر ورود روان سوخت به بندر حدیده را برملا می‌کند.
سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن خواستار بازگشایی کامل بندر الحدیده گفت و تصریح کرد که شرکت نفت نیازمند ورود تمام کشتی‌های سوخت رسان است تا حالت فوق العاده کوپنی را حل کند.

ساعاتی پیش مهدی المشاط رییس شورای عالی سیاسی یمن یکشنبه شب متعهد شد در صورت ادامه توقیف نفتکش‌های یمنی توسط ائتلاف سعودی، پاسخ مناسب را نشان خواهد داد.
وی تصریح کرد: در صورتی که کشتی های حامل سوخت [وارد الحدیده] نشود، با اعضای شورای عالی سیاسی مشورت می شود تا تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
انصارالله یمن روز پنجشنبه اعلام کرد که شمار کشتی‌هایی که همچنان در توقیف ائتلاف عربی است، به ۹ عدد رسیده است.
این ۹ فروند کشتی پس از آن افزایش یافت که این گروه یمنی از توقیف ۴ فروند کشتی جدید خبر داد که در مسیر خود به سوی بندر الحدیده در غرب یمن توسط ائتلاف توقیف شدند.
درخواست وزارت نفت یمن برای رفع توقیف کشتی‌های حامل سوخت در یمن پس از آن اعلام می شود که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن چهارشنبه شب خطاب به طرفهای درگیر در این کشور گفت: از آنها میخواهم از فرصت آتش‌بس تمدید شده نهایت استفاده را برای تعهد و پایبندی کامل برای پایان دادن به درگیری ببرند.
توقیف کشتی‌های سوخت یکی از موارد نقض آتش بس است که سازمان ملل متحد برای سومین بار طرف‌های درگیر در یمن را به تمدید دوماهه آتش‌بس متقاعد کرده است.
از مهمترین مفاد آتش بس اعلام شده از فروردین ماه سال جاری، ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.
گراندبرگ ۱۲ خرداد ماه برای دومین بار، از تمدید دو ماهه آتش بس در یمن خبر داد.
نخستین دور از آتش بس دوم آوریل (۱۳ فروردین ماه) توسط گراندبرگ در یمن برقرار شد و تاکنون سه دور از آن تمدید شده است