مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: دریاچه ارومیه نه تنها به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی شرایط متفاوتی با دریاچه‌های پیرامونی خود مانند وان دارد، بلکه توسعه کشاورزی، صنعتی و جمعیتی رخ داده در حوضه آبریز آن نیز در بلند مدت بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: دریاچه ارومیه نه تنها به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی شرایط متفاوتی با دریاچه‌های پیرامونی خود مانند وان دارد، بلکه توسعه کشاورزی، صنعتی و جمعیتی رخ داده در حوضه آبریز آن نیز در بلند مدت بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از خبرگزاری فارس، “یوسف غفارزاده” درباره نقدهایی که در مورد همسایگی دریاچه ارومیه و وان  ترکیه با دو سرنوشت متفاوت مطرح می‌شود، اظهار کرد: باید توجه داشت که دریاچه‌ای مانند وان در ترکیه  ۴۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه قرار دارد که همین اختلاف ارتفاع به معنی کاهش چندین درجه‌ای دما و در نتیجه تبخیر کمتر بوده و علاوه بر این میانگین عمق وان ۱۹۰ متر و در عمیق‌ترین نقاط ۶۰۰ متر است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: این در حالی است که دریاچه ارومیه در بهترین حالت از لحاظ بارش‌ها، چهار تا ۶ متر عمق دارد، همچنین شوری آب آن در مقابل آب شیرین دریاچه وان، موجب تبخیر بسیار بیشتر آب این دریاچه می‌شود.
وی افزود:  تبخیر زمانی رخ می‌دهد که نور خورشید سطح آب را گرم می‌کند و  این فرآیند به سمت عمق دریا حرکت می‌کند و هر چه عمق دریا بیشتر  چون آب در عمق پایین خنک‌تر بوده آب خنک شده و تبخیر انجام نمی‌شود اما وقتی عمق دریا کمتر می‌شود، این فرآیند سرعت بیشتری می‌گیرد. 
غفارزاده خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه نه تنها به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی شرایط متفاوتی با دریاچه‌های پیرامونی مانند وان دارد، بلکه توسعه کشاورزی، صنعتی و جمعیتی رخ داده در حوزه آبریز آن نیز در بلند مدت بیش از دو نیم برابر افزایش یافته در حالی که چنین اتفاقی را در مورد دریاچه هایی مانند وان شاهد نیستیم.

آب در راه دریاچه ارومیه
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: طرح انتقال رود زاب به دریاچه در دست اجراست و به همین منظور ۳۶ کیلومتر تونل بعد از سد کانی سیب اجرا شده است.
وی ادامه داد: در ۷۰۰ متر از این تونل مشکلاتی فنی بروز کرده و برخی قسمت‌های تونل ساخته شده در دولت گذشته ترک‌هایی برداشته که عملیات مقاوم‌سازی برای جلوگیری از هر سانحه و مشکلی در آینده جلوگیری شود، در حال انجام است و این عملیات در دو تا سه ماه آینده به سرانجام خواهد رسید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: این پروژه یک شاهکار بزرگ مهندسی در سطح کشور است، چون تونل عظیم انتقال آب ۸۰۰ متر زیر زمین و حتی در برخی نقاط زیر مسیل‌ها و رودخانه ساخته شده است.
وی تصریح کرد: پس از این تونل نیز ۱۲ کیلومتر کانال بتنی برای هدایت آب ساخته شده و ادامه مسیر آن به سمت دریاچه ارومیه از دره‌های موجود هدایت شده و آب حاصل از اجرای فاز اول این پروژه تا سال آینده به دریاچه ارومیه می‌رسد.
غفارزاده گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب رود زاب در کنار انتقال آب تصفیه خانه های تبریز و ارومیه و نیز پساب یکصد میلیون متر مکعبی حاصل از انتقال آب ارس به دشت تبریز شاهد تغییر شرایط دریاچه ارومیه باشیم.