سرانه تخصیص یافته توسط دولت بلغارستان برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ ، ۲۴ یورو بوده است. طبق آخرین داده‌های یورواستات، فقط رومانی با سرانه ۱۹ یورو در این رتبه بندی پایین تر از بلغارستان می‌باشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه،میانگین هزینه کرد اتحادیه […]

سرانه تخصیص یافته توسط دولت بلغارستان برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ ، ۲۴ یورو بوده است. طبق آخرین داده‌های یورواستات، فقط رومانی با سرانه ۱۹ یورو در این رتبه بندی پایین تر از بلغارستان می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه،میانگین هزینه کرد اتحادیه اروپا برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۴۴ یورو برای هر نفر است که نشان دهنده افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ (۱۸۴ یورو برای هر نفر) می‌باشد. در بالاترین سطح نروژ، سوئیس،  لوکزامبورگ (۶۸۹ یورو به ازای هر نفر) و پس از آن دانمارک (۵۳۰ یورو) و آلمان (۴۷۱ یورو) قرار دارند. رومانی  (19 یورو) ، بلغارستان ( ۲۴ یورو) ، در مجموع، بودجه سال گذشته برای فعالیت های تحقیق و توسعه در اتحادیه اروپا بالغ بر ۱۰۹۲۵۰ میلیون یورو بوده که معادل ۰٫۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. این رقم نشان دهنده افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ (۱۰۲,۷۹۱ میلیون یورو) و افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ (۸۱,۱۳۹ میلیون یورو) است.
سرانه ۲۴ یورویی بلغارستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۱ یورو در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است اما آمار سال ۲۰۲۲ هنوز منتشر نشده است.
نمودار زیر روند توسعه سرمایه گذاری‌ها در حوزه تحقیق و توسعه را به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در دو دهه گذشته نشان می دهد. در این نمودار مشاهده می‌شود که در بلغارستان مقدار سرمایه گذاری‌ها در این بخش به ۱٪ تولید ناخالص داخلی نزدیک می‌شود
لتونی (۴۵ یورو) و مجارستان (۶۰ یورو) در انتهای نمودار قرار دارند