آیا به حقوق کارگران در سال آینده ۲۰ درصد اضافه می‌شود؟ نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه هنوز خبری از برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست گفت: تورم و هزینه سبد معیشت دو عاملی است که هنگام تعیین مزد باید به آن توجه شود. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران, به نقل […]

آیا به حقوق کارگران در سال آینده ۲۰ درصد اضافه می‌شود؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه هنوز خبری از برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست گفت: تورم و هزینه سبد معیشت دو عاملی است که هنگام تعیین مزد باید به آن توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران, به نقل از نیوز، محمدرضا تاجیک؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه بدون عدد و رقم سبد معیشت مذاکرات مزدی وارد ریل قانونی نمی‌شود، گفت:جلسات کمیته دستمزد هرساله زودتر برگزار می‌شد و امسال نسبت به سال‌های قبل تأخیر زیادی داشته است. حدود تابستان بود که وزارت کار نامه‌ی معرفی نمایندگان شرکای اجتماعی را برای برگزاری کمیته دستمزد ارسال کرد و ما نمایندگان خود را معرفی کردیم، اما از همان زمان خبری از جلسه‌ی پیرامون مزد نیست.

وی از اظهارنظر‌های جسته گریخته بابت تورم‌زا بودن افزایش دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته انتقاد کرد و افزود: محاسبه‌ی سبد معیشت، صد درصد یک ضرورت است. شرکای اجتماعی اصرار بر تعیین سبد معیشت دارند چرا که دستمزد باید بر اساس سبد معیشت تعیین شود. اما برداشت‌ها این است که شاید دولت و کارفرمایان بر دستمزد منطقه‌ای و صنایع توجه داشته باشند. قانون در ماده ۴۱ و تبصره ۲ به این نکته اشاره کرده است که دستمزد باید مطابق تورم و سبد معیشت تعیین شود؛ بنابراین تعیین مزد مطابق قانون، براساس نرخ سبد معیشت خانوار می‌باشد.

تاجیک بیان کرد: امسال با توجه به آزادسازی ارز و بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی و همچنین گران شدن ارز نیمایی، تورم افسارگسیخته‌ای به هزینه‌ی زندگی کارگران تحمیل شده؛ توقع این بود که دولت به کمک آحاد جمعیت کشور که همان کارگران هستند، بیاید و با ارائه‌ی حداقل دو بسته‌ی پیشنهادی به حل نسبی بحران معیشت کمک کند.

 تاجیک با بیان اینکه حداقل خواسته‌ی ما این است که دولت با توجه به افزایش قیمت‌ها، مساله معیشت کارگران را در نظر بگیرد گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر جلسات کارشناسی هزینه‌های زندگی برگزار شود. دستمزد سال آینده کارگران باید مطابق قانون باشد و انتظار این است که دولتمردان با این دیدگاه به جلسه بیایند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تأکید بر اینکه این خوب نیست که مسئولان در رسانه‌ها اظهار نظر کنند و تورم را بر گردن دستمزد بیندازند افزود: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اگر دولتمردان منابع و مصارف کشور را درست تنظیم و صورت‌بندی کنند و مصارف را در جا‌هایی که می‌توانند کنترل کنند تورم کنترل می‌شود. تورم حاکم در جامعه ناشی از دستمزد کارگران نیست. 

وی با اشاره به افزایش مزد ۲۰ درصدی در بودجه برای کارمندان گفت:عدد افزایش مزد در بودجه به نظر منطقی نیست. دستمزد باید بر اساس دو آیتم تورم و هزینه سبد معیشت تعیین شود. با نگاهی جزئی به قیمت‌های سبد معیشت مشاهده می‌شود که هزینه سبد معیشت حداقل ۳ برابر سال گذشته است؛ بنابراین افزایش مزد ۲۰ درصدی غیر منطقی است.

 تاجیک با بیان اینکه قطعاً تورم لمس شده توسط جامعه‌ی کارگری و خانوار‌های کارگری بالاتر از تورم اعلامی مرکز آمار ایران است گفت: در یک نگاه تاکتیکی، باید اقلام تاثیرگذار بر سبد معیشت خانوار‌های کارگری و تورم این اقلام را محاسبه و بررسی کنیم؛ نه اینکه به تورم رسمی مرکز آمار تکیه کنیم؛ چراکه خیلی از اقلام در سبد تورمی مرکز آمار وجود دارد که اتفاقاً وزن بالایی هم دارد، اما در سبد معیشت خانوار‌های کارگری تاثیر و وزن چندانی ندارد؛ به همین دلیل است که محاسبات سبد معیشت خانوار‌ها و تعیین تورم حادث بر سبد، اهمیت بسیار دارد.

این نماینده کارگران اظهار داشت:در مدت یکی دو ماه گذشته اقلام خوراکی و غیرخوراکی مورد نیاز خانوار کارگری بسیار گران شده است. انتظارمان این است که در جلسات کارشناسی مزد به این مسائل توجه شود.

نشست تعیین میزان حقوق کارگران اواخر هفته آینده برگزار خواهد شد | احتمال افزایش ۲۰درصدی
نشست تعیین میزان حقوق کارگران اواخر هفته آینده برگزار خواهد شد | احتمال افزایش ۲۰ درصدی
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه برگزاری تعیین میزان حقوق کارگران گفت: این جلسه اواخر هفته آینده با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد.

ولی اسماعیلی نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه برگزاری تعیین میزان حقوق کارگران، اظهار داشت: این جلسه اواخر هفته آینده با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد. وی افزود: مقرر شد ابتدا کلیات لایحه بودجه سال آینده روز یکشنبه (۲ بهمن) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا بتوانیم براساس آن افزایش حقوق کارگران را تعیین کنیم.
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: سعی

خواهد شد که هر افزایش حقوقی که برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود برای کارگران هم به همان اندازه افزایش حقوق داشته باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: سال آینده افزایش تورم خواهیم داشت و براساس آن سعی خواهد شد که افزایش حقوق کارگران با تورم سال آینده مطابقت پیدا کند.

هفته گذشته صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه دولت گفته بود که اولین جلسه شورای‌عالی کار برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ سه چهار روز دیگر برگزار می‌شود.