نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در حوزه انتخابیه تهران موافقت کردند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، با پیشنهاد […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در حوزه انتخابیه تهران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، با پیشنهاد جعفر قادری مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران موافقت کردند.

گفتنی است که انتخابات تناسبی انواعی از نظام‌های انتخاباتی در کشور‌های چندحزبی است که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود.

در این شیوه برخلاف نظام‌های اکثریتی که به موجب آن حائزین نصف به علاوه یک، همه کرسی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، هر حزب یا گروهی به تناسب آرای خود می‌تواند صاحب کرسی نمایندگی باشد. یعنی هر حزب یا جناحی می‌تواند در عین مغلوب شدن در صحنه انتخابات، صاحب کرسی نمایندگی شود. در این نظام‌ها باید کرسی‌ها را بین نامزد‌ها تقسیم کرد.