سیری در جنگ ایران و عراق-جلد ۱، از خونین‌شهر تا خرمشهراز نکات برجسته و ممتاز این کتاب، تکیه نویسنده به اظهارات و نظرات فرماندهان حاضر در میدان جنگ از دو جبهه ایران و عراق در مراحل مختلف عملیات است که نقش بارزی در غنا بخشی و اعتبار دهی به محتوای موضوعی کتاب و مستند و […]

سیری در جنگ ایران و عراق-جلد ۱، از خونین‌شهر تا خرمشهر
از نکات برجسته و ممتاز این کتاب، تکیه نویسنده به اظهارات و نظرات فرماندهان حاضر در میدان جنگ از دو جبهه ایران و عراق در مراحل مختلف عملیات است که نقش بارزی در غنا بخشی و اعتبار دهی به محتوای موضوعی کتاب و مستند و مستدل بودن آن دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،

کتاب خونین‌شهر تا خرمشهر، جلد اول از سری کتاب‌های پنج‌جلدی سیری در جنگ ایران و عراق به تألیف محمد درودیان از راویان، نویسندگان و تاریخ‌نگاران جنگ تحمیلی هشت‌ساله می‌باشد که به بررسی وقایع سیاسی- نظامی جنگ، از زمینه‌سازی تهاجم عراق تا آزادسازی خرمشهر می‌پردازد.
این کتاب که در سال ۱۴۰۰ برای یازدهمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است؛ دارای سه فصل کلی است که در فصل اول آن زمینه‌های شکل‌گیری تهاجم عراق به ایران، اهداف عراق، محورهای جغرافیایی حمله عراق به ایران و مقاومت و ایستادگی مردم به‌ویژه در شهر خرمشهر را در برابر این تجاوز موردبررسی قرار می‌دهد.
همچنین بررسی تحولات سیاسی –اجتماعی در ایران و به‌تبع آن دگرگونی در ساختار دفاعی و نظامی و توسعه سازمان رزم سپاه و تشکیل و تقویت نهادهای مردمی مقاومت که زمینه‌های بروز و ظهور خلاقیت‌های نظامی و پیروزی در جبهه‌های جنگ در قالب عملیات‌های بزرگی همچون ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین را پدید می‌آورد، از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این فصل است.
در واقع نویسنده کتاب با تشریح این اتفاقات و تحولات در زمینه‌های سیاسی و نظامی که تأثیرگذار در روند حرکت به سمت عملیات فتح خرمشهر است، در جهت آماده‌سازی ذهن خواننده به‌منظور ورود به مبحث اصلی بحث کتاب یعنی شروع عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر می‌پردازد.
در فصل دوم کتاب نویسنده به تشریح ماهیت عملیات بیت‌المقدس از حیث منطقه جغرافیایی عملیات، اهداف و مأموریت قرارگاه‌ها، پشتیبانی و تشریح مراحل چهارگانه عملیات پرداخته است.
و بالاخره در فصل سوم و پایانی کتاب، نویسنده بازتاب پیروزی عملیات آزادسازی خرمشهر، نتایج مثبت آن برای ایران و تبعات منفی آن برای عراق و همچنین واکنش و اقدامات متحدین عراق و به‌ویژه آمریکایی‌ها را برای خنثی‌سازی موازنه جنگ به نفع ایران و تلاش آن‌ها برای تحمیل صلح ناعادلانه به ایران تشریح می‌کند.
از نکات برجسته و ممتاز این کتاب، تکیه نویسنده به اظهارات و نظرات فرماندهان حاضر در میدان جنگ از دو جبهه ایران و عراق در مراحل مختلف عملیات است که نقش بارزی در غنا بخشی و اعتبار دهی به محتوای موضوعی کتاب و مستند و مستدل بودن آن دارد.
همچنین اشاره به تحلیل‌ها و اخبار خبرگزاری‌ها و مطبوعات مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در فصول مختلف کتاب و متناسب با تحولات و فراز و نشیب‌های این عملیات بزرگ، از دیگر نکات برجسته کتاب می‌باشد.
تبیین و تحلیل عمیق مسائل سیاسی و اجتماعی و تحولات درونی نظام سیاسی ایران به‌عنوان متغیر تأثیرگذار بر دگرگونی‌های نظامی و اثرگذار بر تفوق و برتری نظامی ایران در آن برهه زمانی در جبهه‌های جنگ، یکی دیگر از مشخصه‌های ممتاز این کتاب می‌باشد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
خبرنگار :شهرزاد اریه بندان