معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زراعت ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی را شامل می‌شود گفت: در اولین سال اجرای الگوی کشت این طرح در بخش زراعت اجرا می‌شود و در سال‌های آینده در بخش‌های باغبانی، شیلات، امور دام و منابع طبیعی عملیاتی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «علیرضا مهاجر» […]

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زراعت ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی را شامل می‌شود گفت: در اولین سال اجرای الگوی کشت این طرح در بخش زراعت اجرا می‌شود و در سال‌های آینده در بخش‌های باغبانی، شیلات، امور دام و منابع طبیعی عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «علیرضا مهاجر» روز دوشنبه در مراسم اولین اجلاس سراسری و رونمایی از ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) افزود: در حوزه زراعت، غلات رکن مهمی در امنیت غذایی، نباتات علوفه‌ای نقش در تغذیه دام و حبوبات تامین کننده بخشی از پروتئین کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه زراعت ۱۲ میلیون هکتار سطح زیرکشت داریم که نیمی از آن آبی و نیمی دیم است اضافه کرد: علاوه بر تولید سبزی و صیفی، چغندرقند و دانه‌های روغنی از تولیدات صنعتی حوزه زراعت هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار نهاده‌ها و خدمات اثرگذار در قیمت محصول نهایی سیستم‌های کم نهاده و پر نهاده در بخش غلات به‌ویژه گندم، افزایش عملکرد و کاهش سطح زیر کشت، تناوب کشت و انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی به گلخانه، به زراعی بهره‌وری آب و کاهش مصرف سم و کود، افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول راهبردی در رسیدن به اهداف طرح الگوی کشت دارد.

مهاجر گفت: اجرای کشت قراردادی از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوانیم مشکلات تولید را به حداقل برسانیم که در آن ارائه یارانه به بخش‌های مختلف و نیز ارائه تسهیلات هم گنجانده شده است.

وی، توسعه کشت محصولات در پاییز و زمستان، مکانیزاسیون تولید، گسترش کشت محصولاتی مثل نخود در دیمزارها، تغییر نگرش در ادوات کشاورزی برای کاهش مصرف آب به‌ویژه کشت حبوبات، تهیه علف‌کش‌ها با کیفیت مناسب جزو برنامه‌های اصلی این معاونت عنوان کرد و اظهار داشت: تغییر نگرش از آبیاری سنتی به آبیاری نوین از نوعی که کمترین تغییر و تحول را در مزارع به همراه دارد، از دیگر برنامه‌های ما است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از ۲۸ میلیون تن سبزی و صیفی گفت: در تولید سبزی و صیفی بالاترین تکنولوژی را داریم که با انتقال آن به گلخانه و کشت پاییز و زمستان امیدواریم عملکرد و سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که امسال با اجرای کشت قراردادی برنج افزایش تولید ۵۰۰ هزار تنی را در دستور کار داریم، افزود: همچنین در تولید ارقام هیبرید برنج، برداشت شلتوک از ۴ تن به ۱۲ تن در هکتار خواهد رسید.

مهاجر گفت: برای اجرای الگوی کشت همه ارکان نظام مسئولیت دارند و نقش مسوولان استانی در پیشبرد طرح برجسته و مهم است.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس سراسری و ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی سال زراعی (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) با حضور مخبر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.