کردستان پرریسک‌ترین جاده‌های ایران را دارد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از جاده‌های استان می‌توان گفت که کردستان پر ریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ کیومرث حبیبی روز دوشنبه(۲۶ آذر)  در سومین جلسه شورای راهبری استان که با حضور استاندار […]

کردستان پرریسک‌ترین جاده‌های ایران را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از جاده‌های استان می‌توان گفت که کردستان پر ریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ کیومرث حبیبی روز دوشنبه(۲۶ آذر)  در سومین جلسه شورای راهبری استان که با حضور استاندار کردستان و سردار جانشین پلیس راهور فراجا در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: علی‌رغم اقدامات مناسبی که در حوزه راه استان انجام شده است همچنان در این حوزه با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بیشتر از ۴۰ درصد منابع عمرانی استان در حوزه راه سرمایه‌گذاری شده است، افزود: کمبود منابع مالی یکی از عمده مشکلات عمرانی ما است و بعضا اعتباراتی که اختصاص داده می‌شود در زمان نامناسب و در فصل زمستان است و ما فصل عمرانی را از دست داده‌ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به میزان قرارداد‌های منعقد‌ شده استان در حوزه راه اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر شرکت ساخت قرارداد‌هایی به ۶ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان در استان منعقد‌ کرده است که ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش قراردادهای منعقد‌ شده شرکت ساخت در کریدور شمال-غرب است.
حبیبی تصریح کرد:خوشبختانه کیمیسون ایمنی راه‌های برون شهری و شورای ترافیک نظم لازم را دارد و ۷۰ درصد مصوبات آن اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه پنج سیستم حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و هایپرلوپ وجود دارد، گفت:در استان کردستان فقط سیستم حمل و نقل و جاده‌ای وجود دارد که طی چند سال اخیر سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی در استان راه‌اندازی شد که به دلیل ناقص‌ بودن و عدم کارآمدی لازم مانند کمبود پرواز و لوکوموتیو این دو سیستم، همچنان فشار بر جاده‌های استان وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: در یک سال اخیر ٨۰ هزار تن گندم از طریق سیستم راه‌آهن استان جابجا شد که معادل تردد ۱۰ هزار کامیون از جاده‌ها برداشته شده است، متاسفانه از تمام ظرفیت این سیستم  استفاده نشده است که در صورت تحقق این امر حجم بسیار بالایی از ترافیک جاده‌های استان کاسته خواهد شد.
حبیبی خاطر‌نشان کرد: میانگین رشد تلفات جاده‌ای استان کردستان در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بالا و جزء پنج استان صدر جدول بود ولی در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ به واسطه اقدامات انجام شده، آمار تلفات جاده‌ای در استان کاهش یافت اما متاسفانه امسال آمار کشته‌های جاده‌ای روند افزایشی را مجدد تجربه کرد که باید پایش و نظارت بیشتری صورت گیرد .
وی تصریح کرد: طول و نوع محور‌ها، کیفیت آسفالت ، میزان ترافیک و سطح سرویس جاده‌ها در مجموع تعیین کننده میزان ریسک‌ جاده‌ای را مشخص می‌کند که بر این مبنا، استان کردستان پر ریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه ۴۶ درصد کشته‌های جاده‌ای ما غیر بومی هستند، اظهار کرد: آمار تلفات‌ جاده‌ای نشان‌دهنده لزوم اتمام هرچه‌سریعتر کریدور‌ در استان است که تاکنون از ۳۲۰ کیلومتر کریدور که در کردستان قرار دارد متاسفانه فقط ۵۰ درصد زیر بار ترافیک رفته است، لذا می‌طلبد این موضوع باید به صورت ویژه توسط نمایندگان  محترم و مدیران استاتی در وزاتخانه‌ها پیگیری شود.
حبیبی به موضوع مولدسازی در کشور اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر مبلغی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان در استان مولد‌سازی شده است اما تفکر بخشی باعث شده فقط ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار نظام  تدبیراستان قرار داده شود در صورتی که باید دست استان برای سرمایه‌گذاری در اولویت‌های استان باز باشد.
وی با انتقاد از نبود کمربندی در هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان بجز شهر سقز ، گفت: در سنندج اقدامات خوبی در حوزه ایجاد کمبرندی و کنار‌گذر انجام شده است و به‌زودی کمر‌بندی اسلام‌آباد به بهره‌برداری خواهد رسید.
حبیبی در پایان گفت:از محل اعتبارات اربعین سه سال اخیر که حدود یک هزار میلیارد تومان وارد استان شد  ۷۰۰ میلیارد تومان این اعتبار به حوزه راه‌های استان اختصاص داده شد.