معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شناسایی سه نمونه تب کریمه کنگو در استان اصفهان، گفت: نگرانی ما برای افرادی است که دام را خارج از کشتارگاه‌ها، ذبح می‌کنند و افرادی دیگر که هنگام تمیز کردن گوشت، درگیر این بیماری شوند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شناسایی سه نمونه تب کریمه کنگو در استان اصفهان، گفت: نگرانی ما برای افرادی است که دام را خارج از کشتارگاه‌ها، ذبح می‌کنند و افرادی دیگر که هنگام تمیز کردن گوشت، درگیر این بیماری شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان اصفهان ،علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو هر سال در فصل گرما در کشور گزارش می‌شود و امسال بروز آن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

وی با اشاره به گزارش سه نمونه انسانی مبتلا به تب کریمه کنگو در یکی از روستاهای فریدونشهر، گفت: دانشگاه علوم پزشکی این سه نمونه‌ها را تایید کرده است که خوشبختانه مورد فوتی در استان نداشته‌ایم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: طی آخرین گزارش در کشور ۳۴ مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو داشته‌ایم که سه نمونه آن مربوط به استان اصفهان بود.

وی درباره نحوه انتقال این بیماری، گفت: احتمال دارد مبتلایان به این بیماری با کنه آلوده و یا با دامی درگیر شده باشند که به این نوع کنه آلوده شده اند.

ادیبان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تب کریمه کنگو، اظهار کرد: برای مقابله با این بیماری سم پاشی گسترده ای در منطقه فریدونشهر و به ویژه روستای گاوخفت فریدونشهر و همچنین میادین دام کل استان انجام داده ایم، همچنین در شهرستان نیز مقداری سم توزیع کرده‌ایم.

وی درباره نظارت بر کشتارگاه ها، توضیح داد: با توجه به اینکه دام آلوده قابل تشخیص نیست، بنابراین از چند سال گذشته در کشتارگاه های استان سالن های پیش سرد راه اندازی شد و امروز ۹۹ درصد لاشه‌هایی که از کشتارگاه‌ها خارج می‌شود از پیش سرد (دمای جمود نعشه) عبور می‌کند و اگر ویروسی باشد قطعاً از بین می‌رود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که مردم در این شرایط گوشت قرمز خرید کنند یا خیر؟ تاکید کرد: نگرانی ما برای افرادی است که دام را خارج از کشتارگاه‌ها، ذبح می‌کنند و افرادی دیگری (بانوان در منزل) هنگام تمیز کردن گوشت درگیر این بیماری شوند.

وی به مردم توصیه کرد که از لاشه گوشت‌هایی استفاده کنند که مهر دامپزشکی دارد، چراکه لاشه دام در کشتارگاه‌ها از پیش سرد عبور می‌کند و ویروس از بین می رود، بنابراین باید گوشت مورد نظر خود را از قصابی‌ها تهیه کنیم.