دشمن کاری نکند توان پنهان خود را وارد میدان کنیم/ راهبرد ۱ تیر هدف در دستورکار پدافند هوایی معاون تربیت و آموزش ارتش و سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ آجا ضمن تشریح دستاوردهای این رزمایش از درس‌آموخته‌ها و مزیت‌های آن گفت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق با تقویم سالیانه […]

دشمن کاری نکند توان پنهان خود را وارد میدان کنیم/ راهبرد ۱ تیر هدف در دستورکار پدافند هوایی

معاون تربیت و آموزش ارتش و سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ آجا ضمن تشریح دستاوردهای این رزمایش از درس‌آموخته‌ها و مزیت‌های آن گفت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق با تقویم سالیانه رزمایش‌های نیروهای مسلح رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش در روزهای ۹ تا ۱۲ دی‌ماه سال جاری برگزار کرد. محدوده برگزاری این رزمایش سه میلیون کیلومتر مربع در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند است.

یکی از نکات قابل توجه در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و تسلیحات بومی و داخلی است که توسط سازمان‌های جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان علمی کشور طراحی و تولید شده و همراه با تجهیزات بازآماد(اورهال) شده و بهینه شده در ارتش، به‌کار گرفته شدند.

نیروهای چهارگانه ارتش در این رزمایش بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی مختلف در جنوب شرق، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند را انجام دادند. یگان‌ها و واحدهای حاضر در این رزمایش با بخشی از توانمندی‌ها و تجهیزات خود وارد میدان شدند تا علاوه بر تمرین تاکتیک‌ها و آموزش‌های مورد نیاز از برخی تمرینات جدید نیز استفاده کنند.

در این راستا، با امیر سرتیپ علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش و سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا او جزئیات بیشتری از این رزمایش را تبیین و تشریح کند.

رزمایش‌ها دو وجه دارند؛ آزمایش آموزش‌ها و بازدارندگی بیرونی

امیر شیخ: آنچه که مسلم است رزمایش‌ها در تمام دنیا با اهداف مشخصی طرح‌ریزی می‌شود. اما، کارکرد آن‌ها نوعاً یکی است. رزمایش ها نمایش اقتدار یک ملت است که بایستی بر روی سر دشمن گسترده شود. نمایش اقتداری که بتواند دشمن را در محاسبات هزینه و فایده‌اش  به یک فهم منطقی برساند. لذا، در همه دنیا رزمایش‌ها با این هدف برگزار می‌شود که جنبه خارجی رزمایش‌ها است.

در جبنه داخلی نیز رزمایش‌ها با هدف آزمایش آموزش‌ها انجام می شود. آزمایش آموزش‌ها یعنی یک در طول یک سال تحصیلی نفرات دوره‌هایی را طی می‌کنند و این بایستی به صورت تلفیقی در یک کارگاه بزرگ به نام رزمایش آزمایش شوند که مشخص شود آیا کارایی لازم را دارند یا خیر؟

کشورهایی که در فرآیند کار علمی و نظامی خود چرخی آموزشی را به صورت کامل طی می کنند حتماً این رزمایش‌ها را دارند. البته در برخی کشورها، رزمایش دو وجهی است و در برخی دیگر نیز بیشتر جنبه بازدارندگی دارد همچون رزمایش‌های ما که در قالب یک آزمایش بزرگ به نمایش گذاشته می شود. لذا، رزمایش‌های ارتش نوعاً به خاطر آزمایش آموزش‌ها، تسلیحات و راهبردهای جدید تاکتیکی برگزار می‌شود.