عدالت تضمین حقوق انسانی افراد است که با تحریم منافات دارد/ایران آماده همکاری همه جانبه با سازمان شانگهای است معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی قضایی سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: عدالت آن چیزی نیست که برخی قدرت‌های مستند می‌گویند، عدالت تضمین حقوق انسانی افراد است که با اعمال تحریم و زورگویی برخی کشور‌ها منافات […]

عدالت تضمین حقوق انسانی افراد است که با تحریم منافات دارد/ایران آماده همکاری همه جانبه با سازمان شانگهای است

معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی قضایی سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: عدالت آن چیزی نیست که برخی قدرت‌های مستند می‌گویند، عدالت تضمین حقوق انسانی افراد است که با اعمال تحریم و زورگویی برخی کشور‌ها منافات دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی قضایی سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: عدالت آن چیزی نیست که برخی قدرت‌های مستند می‌گویند، عدالت تضمین حقوق انسانی افراد است که با اعمال تحریم و زورگویی برخی کشور‌ها منافات دارد.
معاون اول قوه قضاییه در ابتدای جلسه روز دوم اجلاس قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: مراحل عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در حال انجام است و با تصویب عضویت در مجلس شورای اسلامی این اقدام در شرف نهایی شدن است.

وی افزود: ما معتقدیم سازمان همکاری‌های شانگهای ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری بین اعضا و مقابله با اقدامات غیرقانونی و زورگویانه برخی از دولت‌های مستبد دارد و گسترش عدالت و ایستادگی در مقابل اقدامات زورگویانه برخی از دولت‌ها باید در دستور کار سازمان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌ها که بیشترین آسیب را از تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا دیده است، اعلام می‌کند که عدالت آن چیزی نیست که دولت‌های زورگو می‌گویند بلکه عدالت آن چیزی هست که حقوق برابر همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد؛ لذا ضمن تاکید بر ضرورت ایستادگی در مقابل اقدامات زورگویانه برخی از دولت‌ها تاکید می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا هرگونه همکاری قضایی با سازمان شانگهای در موضوعات مقابله با تروریسم قاچاق مواد مخدر و … توسعه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی قضایی سازمان همکاری‌های شانگهای به تشریح چگونگی تضمین حق دسترسی به عدالت در نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی با اشاره به پیشینه طولانی و تاریخی قصاوت و دادخواهی در ایران، گفت: همواره تضمین حق دادخواهی و دسترسی آسان به عدالت، یک دغدغه اجتماعی در ایران بوده است و مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که روند، تضمین دسترسی آسان مردم به عدالت، روند تکاملی داشته است و پس از ظهور اسلام و ورود اسلام به ایران، سرعت بیشتری گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: پس از استقرار اسلام در ایران، قواعد مربوط به تضمین حقوق اصحاب دعوی به شکل مدون و منسجم نهادینه شده و بسیاری از این قواعد با انجام اصلاحاتی تا به امروز اعتبار دارند.

وی افزود:نظام قضایی جمهوری اسلامی مبتنی بر قواعد اسلامی است که در قالب قوانین موضوعه به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسند و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کرامت و ارزش والای انسان یکی از پایه‌های حکومت ذکر شده است که از راه عدالت تأمین می‌شود و تأمین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون، از جمله وظایف حکومت است.