مدیر جامعه القران الکریم استان اصفهان در هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، با بیان اینکه نسل جوان باید بفهمند قرآن چه می‌گوید اظهار داشت: اگر نسل جوان، با تفسیر و ترجمه قرآن متوجه آنچه قرآن می خواهد به ما بیاموزد شدند از برنامه های قرآنی استقبال می‌کنند. در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه قرآن و […]

مدیر جامعه القران الکریم استان اصفهان در هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، با بیان اینکه نسل جوان باید بفهمند قرآن چه می‌گوید اظهار داشت: اگر نسل جوان، با تفسیر و ترجمه قرآن متوجه آنچه قرآن می خواهد به ما بیاموزد شدند از برنامه های قرآنی استقبال می‌کنند.

در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، محمدرضا عبدالهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، از تاسیس اولین شعبه جامعه القران کریم در سال ۱۳۷۸ در شهر مقدس قم خبر داد و گفت: در همان سال دومین شعبه در شهر اصفهان تأسیس گردید و هم اکنون در ۴۰۰ نقطه کشور دارای شعبه می باشد که بیش از ۹۰ شعبه آن در استان اصفهان می باشد.

وی با بیان اینکه خیلی از خواهران و برادران که آشنایی کافی با جامعه القران ندارند این سوال در ذهن آنها مطرح می شود که فرق میان جامعه القران و دیگر نهادها و موسسات قرآنی چیست و نتیجه برنامه های این موسسه چیست اظهار داشت: پدرسید محمد حسین طباطبایی (علم الهدی) بعد از این که سید محمدحسین حافظ قرآن گردید در کشور و دنیا مطرح شد در دیداری که با علما و آیات عظام داشت این مسئله ذکر شد که آیا خردسالانی که هم سن محمدحسین هستند می توانند توانایی های او را داشته باشند و حافظ قرآن شوند یا خیر؟
حجت الاسلام طباطبایی بر این عقیده هستند که تمام کودکان و نوجوانان می توانند مانند سید محمدحسین حافظ قرآن و علوم قرآنی شوند لیکن مربیان و پدران و مادران باید روش‌های صحیح آموزشی قرآن به کودکان را یاد بگیرند و سپس شروع به آموزش نمایند.
وی تصریح کرد: حجت الاسلام طباطبایی پس از سفارش و تاکید علما اقدام به تأسیس شعب جامعه القران نموده و تمامی آموزش هایی که به فرزند خود سیدمحمدحسین داده بود را به صورت کتاب در آورده و مربیان پس از گذراندن دوره های تربیت مربی در قم در واحد های شهر خود مشغول به تدریس می شوند.

عبداللهی ادامه داد: حاج آقا طباطبایی آموزش قرآن را از حالت سنتی به روش‌های جدید و امروزی تبدیل نمود به صورتی که کودکان و قرآن آموزان از اول تا آخر آن با شادی و نشاط و ذوق فراوان در کلاسها شرکت می کنند.
وی افزود: دیگر طرحی که در جامعه القرآن اجرا می‌شود تربیت حافظان کل قرآن می باشد که جامعه القرآن کریم در کنار دیگر موسسات قرآنی اقدام به برگزاری دوره های حفظ کل قرآن نموده و تا کنون بیش از ۳۵۰۰ حافظه کل قرآن در استان اصفهان تقدیم جامعه نموده است.
مدیر جامعه القرآن کریم استان اصفهان اذعان کرد: ما گسترش فعالیت های قرآنی را مدیون امام خمینی (ره) و شهدا هستیم که با جانفشانی و گذشتن از خود باعث شدند تا موقعیت ایجاد مراکز قرآنی و اجرای برنامه‌های قرآنی فراهم گردد.
وی افزود:شاید بعضی بگویند بعد از انقلاب چه کار فرهنگی مذهبی شده است فقط کافی است به آنها بگوییم از صدر اسلام تا حالا در کجای تاریخ دیده یا شنیده اید که در یک استان با چند میلیون نفر جمعیت در کمتر از چند سال هزاران حافظ کل قرآن تربیت شود و این کار کوچکی در کنار هزاران کار قرآنی دیگر که در کشور در حال انجام است می باشد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: موسسه جامعه القران یک نهاد مردمی می باشد و هیچ بودجه دولتی ندارد و از بدو تاسیس تاکنون توسط مردم اداره و تامین شده که جا دارد از مردم خیر و همچنین اندک از مسئولین که ما را یاری نمودند تشکر نماییم.

وی بیان کرد: جامعه القران دارای سه بخش،شامل: واحد برادران، واحد خواهران و واحد خردسالان می باشد.

مدیر جامعه القرآن کریم اصفهان در توضیح واحد خردسالان اظهار داشت: خردسالان از سن ۴ سالگی وارد جامعه القرآن می شوند و تا قبل از دبستان توانایی هایی همچون حفظ آیه هایی از قرآن به روش خاص کودکانه همراه با ترجمه تفسیر و داستان و نیز حفظ جزء ۲۹ و ۳۰و….. قرآن و افرادی که از توانایی بیشتری برخوردار باشند حافظه کل قرآن می شوند همچنین روخوانی و روانخوانی کل قرآن را قبل از ورود به دبستان یاد می گیرند و توانایی سخنوری خطبه خوانی در مجامع عمومی در حد عالی را کسب می کنند و به آنها در حد خوب هماهنگ با آیات قرآن و داستان های آن آموزش نقاشی داده می شود.
وی افزود: خواهران و برادران از ۹ ساله به بالا در تمام سنین (دانش آموز دانشجو و طلبه شاغل و خانه دار و…..) در برنامه های جامعه القران شرکت می کنند.
وی در ادامه به اهم برنامه های شعبه واحد خواهران و برادران اشاره کرد و گفت: طرح حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تفسیر مفاهیم و تجوید دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان در اردیبهشت هر سال برای این دوره ثبت نام می نمایند و پس از گذراندن دوره آزمایشی در تابستان و موفقیت در این دوره وارد دوره اصلی می‌شوند و از اول مهرماه هر روز از ساعت ۷ الی ۱۳ در کلاس‌های حفظ تفسیر و مفاهیم تجوید و….. در طول یک سال شرکت می نمایند و حافظه ۲۵ جز الی کل قرآن کریم می‌شوند.
وی افزود: از دیگر برنامه‌ها کلاس‌های تفسیر و مفاهیم که به صورت مستقل در جامعه القران برگزار می گردد و روخوانی و روانخوانی قرآن همراه با ترجمه لغات برای افراد مبتدی و همچنین برنامه های متنوع قرآنی دیگر مسابقات جشن های قرآنی و……می باشد.
مدیر جامعه القرآن کریم اصفهان اضافه کرد: جامعه القرآن کریم اصفهان در سطح استان هم اکنون در حال آموزش به هزاران نفر از سن ۴ تا ۶۰ سال می باشد و دارای ۷۰۰ نفر کادر اعم از مدیر مسئول استاد مربی و کارمند می باشد که بیشتر آنها نیروهای تمام وقت هستند که با خلوص و برای رضای خدا با کمترین حق الزحمه مشغول به فعالیت هستند.
عبداللهی بیان کرد: تعداد قرآن آموزان به ویژه در فصل تابستان تا بیست هزار نفر نیز میرسند و در فصول غیر از تابستان بین پنج الی هفت هزار نفر می رسند در آموزش این افراد مربیان دوره های آموزشی را گذرانده و سعی می‌کنند به ساده ترین روش آموزش قرآن را برای قرآن آموزان داشته باشند.
وی افزود: حفظ قرآن روش خاصی ندارد بلکه نیازمند تلاش و پشتکار قرآن اموز است و هنگامی که مربی آموزش را ارائه میدهد قرآن اموز با تلاش و پشتکار خود و تمرین و تکرار میتواند قرآن را حفظ کند.

مدیر جامعه القران استان اصفهان در پاسخ به این سوال که برای انس بیشتر نسل جوان با آیات قرآن چه اقداماتی انجام می دهید اظهار داشت: نسل جوان باید بفهمند قرآن چه می گوید و اگر با تفسیر و ترجمه قرآن متوجه آنچه قرآن میخواهد به ما بیاموزد شدند از برنامه های قرآنی استقبال می‌کنند.
وی در پایان از دستاوردهای فعالیت های جامعه القرآن کریم استان اصفهان یاد کرد و و اظهار داشت حفظ آیات موضوعی با زبان اشاره ویژه خردسالان ۴ الی ۵ سال و آشنایی با خطبه خوانی و سخنوری و همچنین آموزش هزاران خورد سال با روخوانی و روانخوانی قرآن قبل از ورود به مدرسه نیز آشنایی ده‌ها هزار نفر با ترجمه تفسیر و مفاهیم قرآن را از از دیگر دستاوردهای این جامعه دانست همچنین تربیت هزاران نفر حافظه یک جز پنج جز ده جز ۲۰ جز ۲۵ جزء قرآن کریم و تربیت بیش از ۳ هزار حافظه کل قرآن کریم برگزاری دوره‌های تربیت مربی و اشتغال به کار بیش از ۷۵۰ نفر کادر مربی قرآن و نیز تشکیل مجمع حافظین کل قرآن و شاخص آن قرآنی و تاسیس بیش از ۹۰ شعبه در استان اصفهان و تاسیس مرکز تخصصی تفسیر و مفاهیم قرآن کریم و نیز تاسیس مراکز پیش دبستانی قرآنی و مرکز آموزش و آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ویژه حافظان قرآن کریم را از دیگر دستاوردهای فعالیت های جامعه القرآن کریم استان اصفهان دانست.
خبرنگار: الهام خانی