مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پایداری جو و افزایش آلاینده‌ها و ایجاد آلودگی گفت: دستورالعمل‌ها ابلاغ و طرح‌های مطالعاتی متعدد در این زمینه انجام شده و سناریویی تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان تدوین شده است. منصور شیشه‌فروش در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهید یاران؛ […]

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پایداری جو و افزایش آلاینده‌ها و ایجاد آلودگی گفت: دستورالعمل‌ها ابلاغ و طرح‌های مطالعاتی متعدد در این زمینه انجام شده و سناریویی تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان تدوین شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهید یاران؛ اظهار کرد: هواشناسی امسال اعلام کرده که بارش‌ها با تأخیر آغاز خواهد شد و دما نسبت به نرمال افزایش دارد و باتوجه‌به این شرایط جلسات ستاد مدیریت بحران هم برگزار شد و در چند فصل ما پیگیری کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: پیش‌بینی‌ها به‌گونه‌ای بود که آبان‌ماه هم پایداری جو را داشته باشیم و پایداری جو منجر به افزایش آلاینده‌ها می‌شود پس آلودگی هوا را هم خواهیم داشت و بنابراین کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا و کارگروه کاهش آلودگی هوا که محور آن محیط‌زیست است تشکیل و دستورالعمل‌ها ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: طرح‌های متعددی در این زمینه است و مطالعاتی که انجام‌گرفته جمع‌بندی و تبدیل به سناریو شده و این سناریوهای عملیاتی تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان تدوین شده و وظایف دستگاه‌ها ابلاغ شده که هر دستگاهی چه وظایفی را باید انجام دهد.

شیشه‌فروش گفت: تأکید جلسات ما بر این شد که محیط‌زیست دبیرخانه‌ای برای این کار در خود ایجاد کند و هواشناسی مرتباً وضعیت آب‌وهوا را بررسی و پیش‌بینی‌ها در خصوص پایداری‌های جو را به محیط‌زیست و مرکز آلودگی هوا بدهد و سامانه‌های جوی را تقویت کند و مرکز بهداشت هم بر اساس دستورالعمل‌هایی که در شرایط آلودگی هوا هست پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: وظایف کلیه دستگاه‌ها در خصوص آلودگی هوا به آنها ابلاغ شده و تأکید مدیریت بحران بر این است که تا پایان سال هیچ‌گونه مازوت سوزی انجام نشود.

مدیرکل مدیریت بحران گفت: باتوجه‌به خشکی زاینده‌رود و پایداری جو و افزایش آلاینده‌ها تأکید مجدد مدیریت بحران بر تأمین گاز برای نیروگاه‌ها است و از وزارت نفت و نیرو در خواست داریم که حتماً گاز نیروگاه‌ها تأمین شود.

وی افزود: به شهرداری بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تأکید شد وبر خروج کارگاه‌ها و واحدهای آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتر تأکید کرد و صنعت و معدن هم هماهنگی لازم برای انتقال کوره‌های آجرپزی به خارج از محدوده در دستور کار دارد و تأکیدات لازم شد که سوخت پاک در جایگاه‌های سوخت توزیع شود و نظارت آن توسط محیط‌زیست انجام شود و هر گونه آتش‌زدن بقایای گیاهی و فضای سبز هم ممنوع شد؛ چون باعث آلودگی هوا می‌شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: هر اقدامی که منجر به افزایش آلاینده‌ها باشد و به‌صورت خاص شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و ۴۳۰ صنعت دیگر که وجود دارد و تحت نظارت محیط‌زیست هستند اقدامات مناسب جهت کاهش آلاینده‌ها را انجام دهند.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی را انجام دهد و آب منطقه‌ای نیز باید تقویت سفره‌های زیرزمینی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه کم‌آبی بر انرژی تأثر گذار است و ناترازی برق داریم گفت: در تابستان آب شرب کم داشتیم و تأثیرات آن این بود که خیلی از مناطق شهری هم آب نداشتند و در حال حاضر بین ۳۶۰ تا ۳۸۰ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شود و در موضوع آب شرب نیز ناترازی داریم و در مورد ناترازی برق نیز دو هزار وات کمبود برق داریم و دیدید در تابستان با افزایش هوا چه شرایطی ایجاد شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل به شرکت‌های برق و آب و فاضلاب اعلام کردیم برای تأمین آب شرب مستمر برنامه‌ریزی کنند و به وضعیت بهداشتی آب در مناطق مختلف رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: جهت تأمین برق پایدار دستورات لازم داده شده که از هم اکنون برای نیمه اول سال آینده برق پایدار را تسریع در ایجاد و توسعه پنل‌های خورشیدی باید اقدام کنند.

شیشه‌فروش بیان کرد: به دلیل وجود موج‌های سرمایی که در پیش است به اداره گاز نیز دستورالعمل‌های لازم را ارائه کردیم و مصرف بهینه گاز در دستور کار ادارات قرار گرفت که باید صرفه‌جویی لازم را در این زمینه داشته باشند و به تمام صنایع و مصرف خانگی و ادارات دستورات لازم ارائه شد.

وی ابراز کرد: شرایط جوی ناپایدار در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن و اسفندماه پیش‌بینی سردی هوا می‌شود، به همین جهت تأکید شد که روش‌های مصرف بهینه و ایمن گاز را داشته باشند.

خبرنگار: الهام خانی