ورود فاضلاب و فضولات دامی ۱۶۹ روستا به سدهای کردستان/۱۱ گونه جانوری کردستان در خطر انقراض قرار دارند مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:در سطح کشور فاضلاب یک هزار روستا به صورت های مستقیم و غیرمستقیم وارد سد ها می شود، که ۵۰۰ مورد در اولویت قرار دارد، استان کردستان در تامین آب شرب اهمیت بسیار […]

ورود فاضلاب و فضولات دامی ۱۶۹ روستا به سدهای کردستان/۱۱ گونه جانوری کردستان در خطر انقراض قرار دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:در سطح کشور فاضلاب یک هزار روستا به صورت های مستقیم و غیرمستقیم وارد سد ها می شود، که ۵۰۰ مورد در اولویت قرار دارد، استان کردستان در تامین آب شرب اهمیت بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی درنشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت:هفته محیط زیست امسال «سهم من در تداوم حیات» شعار این اداره بوده و با هدف اشاعه فرهنگی با حضور آحاد جامعه برای حفاظت از محیط زیست است.

حمیدی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهور شهید به کردستان گفت: تالاب زریبار طرح جامعی که در سال ۹۴ در بحث اجرای مطالعاتی آن ۲۵ میلیارد تومان تصویب و از اعتبارات سفر اول هم ۳۰ میلیارد دیگر تصویب شد که بخشی از آن به پروژه های مطالعاتی اختصاص داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان همچنین به بحث ورود فاضلاب به سدهای استان اشاره و بیان کرد: فاضلاب ۱۶۹ روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد سدهای استان می‌شود و این تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و ساماندهی فاضلاب این روستاها نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که از اختیارات استان خارج و باید اعتبار ملی به آن تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب و فضولات دامی ۱۶۹ روستای استان بصورت مستقیم و غیرمستقیم وارد استان های می شود، افزود: احداث اکثر سدهای استان کردستان مطالعات ارزیابی نداشته و به چالشی در استان تبدیل شده است.

حمیدی گفت:پلاک گذاری در راستای عقیم سازی و بعد رهاسازی سگ‌ها جوابگو نیست و نباید سگ‌ها در سطح معابر و پارک‌های شهر جولان دهند، چون رها بودن این حیوانات در شهر موجب ایجاد مشکلات بهداشتی و امنیتی خواهد شد که برای مردم خطرات زیادی ایجاد می‌کند.

مدیر کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به قاچاق چوب نیز گفت:تاکنون ۱۰ مورد گزارش تلفنی و مردمی بوده که بیشترین آن در منطقه عبدالرزاق سقز و چلچمه و سارال بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به آستانه فصل آتش‌سوزی،گفت: این روند در جنگل‌ها و مراتع استان با تهدیدی برای گونه‌های گیاهی و جانوری مواجه است و به‌دلیل شرایط منطقه و احتمال آلودگی به مین، سال گذشته به‌صورت زمینی امکان اطفای حریق وجود نداشت و به‌صورت هوایی اقدام شد.

۱۱ گونه جانوری کردستان در خطر انقراض قرار دارند

حیدر ویسی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت از محیط زیست کردستان با اشاره به بیمه گونه‌های جانوری در خطر انقراض گفت: ۱۱ گونه جانوری در استان کردستان در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند که شامل چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده و دو گونه دوزیست است.

وی افزود: چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده و ۲ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان در معرض خطر انقراض هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان اذعان کرد: صندوق ملی محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی قراردادی منعقد کرده و این گونه‌ها بیمه می‌شوند.

ویسی اضافه کرد: هر سال سرشماری از حیات وحش در فصول مختلف به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی و آگاهی از شرایط زیستگاه آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در استان ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۴۷ گونه پستاندار، ۳۱۱ گونه پرنده مهاجر و ثابت، ۳۸ گونه خزنده زیست دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان یادآور شد:سه زیستگاه جدید از سال ۱۴۰۱ در استان برای سنجاب زمینی، میش و کل و بز با کمک مردم محلی با متراژ ۵ هزار هکتار شناسایی شده است.