آلودگی اصفهان متهمان دیگری هم دارد مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری گفت: اطراف اصفهان منابع آلاینده زیادی وجود دارد اما انگشت اتهام همیشه به سمت نیروگاه شهید منتظری نشانه می‌رود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، امیر نریمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه نیروگاه شهید منتظری […]

آلودگی اصفهان متهمان دیگری هم دارد

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری گفت: اطراف اصفهان منابع آلاینده زیادی وجود دارد اما انگشت اتهام همیشه به سمت نیروگاه شهید منتظری نشانه می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، امیر نریمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه نیروگاه شهید منتظری بیش از ۵۰ درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز استان اصفهان را تأمین می‌کند، گفت: نیروگاه شهید منتظری در شبکه برق کشور وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد و جزو معدود نیروگاه‌هایی هستیم که هم‌زمان پست ۲۳۰ کیلووات برای تامین نیاز منطقه و پست ۴۰۰ وات برای تزریق به شبکه داریم و به همین دلیل شبکه کشور روی نیروگاه شهید منتظری حساب ویژه‌ای باز کرده و تلاش می‌کنیم که میزان تولید نیروگاه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه حدود هزار نفر نیروی متخصص به صورت مستقیم در نیروگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از نیازهای نیروگاه از طریق کارگاه‌ها و شرکت‌های خارج از نیروگاه تأمین می‌شود.بیش از ۹۵ درصد از قطعات مورد نیاز نیروگاه در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی به ویژه کارشناسان خود نیروگاه ساخته می‌شود.

نریمانی گفت: اصفهان از نظر اقلیمی و جغرافیایی مستعد تجمع آلاینده‌ها است، تنها نیروگاه و سایر صنایع در آلودگی هوای اصفهان تأثیر ندارند بلکه در داخل خود شهر نیز بزرگترین منابع آلاینده وجود دارند؛ روزانه ۷ میلیون متر بنزین و گازوئیل در سطح استان اصفهان توزیع می‌شود و این میزان بنزین و گازوئیل موجود در خودروها توسط مردم مستقیم استنشاق می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اضافه کرد: بر اساس اظهارات مدیرکل سازمان محیط زیست استان اصفهان حدود ۶۰۰ کارگاه و صنعت آلاینده اطراف کلان‌شهر اصفهان مشغول فعالیت هستند و همچنین پالایشگاه اصفهان نیز روزانه ۴۰۰ میلیون بشکه نفت خام را تصفیه می‌کند؛ علاوه بر این پتروشیمی اصفهان نیز گاز پسماند حاصل از پالایش نفت را می‌سوزانند.

وی ادامه داد: در اطراف اصفهان منابع آلاینده زیادی وجود دارد اما انگشت اتهام همیشه به سمت نیروگاه شهید منتظری نشانه می‌رود. در حالی که نیروگاه به شکل دائم توسط شرکت‌های محیط زیست رصد می‌شود.

نریمانی با بیان اینکه شاخص‌های آلایندگی در اصفهان حتی در فصول گرم سال نیز بسیار بالاست و ما در ۶ ماه اول سال فقط ۱۲ روز هوای پاک داشتیم، اظهار داشت: در هفته‌های گذشته شاخص هوای اصفهان در برخی از نقاط بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ بود، این در حالی است که نیروگاه در حال حاضر مازوت‌سوزی انجام نمی‌دهد و برخی از مقصران آلوده کننده محیط زیست پشت نیروگاه پنهان شده‌اند.

از سال ۹۳ تاکنون فقط ۳ ماه مازوت‌سوزی داشته‌ایم

وی با بیان اینکه نیروگاه از سال ۹۳ تا کنون فقط ۳ ماه مازوت‌سوزی انجام داده افزود: نیروگاه در سال ۱۴۰۰ به مدت یک ماه و نیم حدود ۱۴۰ میلیون لیتر و سال گذشته نیز به مدت ۲ ماه حدود ۶۳۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده که میزان مازوت مصرفی در سال ۱۴۰۰ با شرکت سیمان سپاهان برابر بود.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری با تاکید بر اینکه منابع آلاینده در استان اصفهان زیاد است، گفت:بر اساس آمار محیط زیست سهم نیروگاه شهید منتظری در آلودگی اصفهان کمتر از یک درصد است. البته نمی‌توان منکر سهم نیروگاه و صنایع در ایجاد آلایندگی شد اما اگر نقش همه منابع آلاینده مشخص شود، قطعا مردم متوجه خواهند شد که سهم نیروگاه در شرایطی که سوخت گاز دارد، در ایجاد آلایندگی بسیار ناچیز است.

هیچ نقشی در تعیین سوخت مصرفی نداریم

وی با بیان اینکه حداکثر تولید گاز کشور ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است که صنایع در شش ماه نخست سال سهم بیشتری از این تولید دارند و در شش ماه دوم سال سهم عمده گاز تولیدی کشور به بخش خانگی تعلق می‌گیرد، متذکر شد: نیروگاه هیچ اختیاری در تعیین سوخت مصرفی و ترکیب آن ندارد و کمیته اضطرار سوخت کشور بر اساس میزان تولید و مصرف سوخت کشور برنامه‌ریزی و سهم بخش‌های مختلف کشور از سوخت تولیدی را مشخص می‌کنند که این‌ تصمیمات از طریق شورای عالی امنیت ملی به ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود. همچنین نیروگاه هیچ اختیاری برای تصمیم‌گیری درمورد واحدهای در مدار نیز ندارد و همه برنامه‌ریزی‌ها درمورد تولید برق و میزان آن، واحدها نوع و مقدار مصرف سوخت توسط مسئولین دستگاه‌های دولتی گرفته و به همه نیروگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود.

نریمانی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی سوخت گاز برای نیروگاه‌ها مقرون به صرفه بوده و مازوت‌سوزی هزینه نگهداری تجهیزات نیروگاه ۲۵ درصد افزایش می‌دهد، گفت: قیمت سوخت مازوت کمتر از گاز نیست و ارزش حرارتی یک لیتر مازوت معادل یک مترمکعب گاز است.

دولت مخالف تعطیلی نیروگاه است

وی درباره جابه‌جایی نیروگاه شهید منتظری با تأکید بر اینکه انتقال نیروگاه نیازمند ملزومات فنی و کارشناسی است، متذکر شد: نیروگاه شهید منتظری جزو نیروگاه‌هایی است که سطح راندمان متوسطی دارد و از نظر ساختاری نیز نیروگاه کهنه‌ای به شمار نمی‌رود و طبیعتاً از نظر اقتصادی دولت حاضر به چشم‌پوشی از سرمایه‌گذاری انجام شده نیست و اجازه تعطیلی نیروگاه را نمی‌دهد.

مدیر عامل نیروگاه شهید منتظری در پاسخ به اینکه امکان جایگزینی گازوئیل به جای مازوت در این نیروگاه وجود دارد یا خیر، گفت: اگر پالایشگاه روزانه ده میلیون لیتر گازوئیل مورد نیاز نیروگاه را تأمین کند، می‌توان واحدهای نیروگاه را گازوئیل‌سوز کرد البته باید از نظر فنی این مسئله نیازمند مطالعات علمی و برخی از تغییرات امکاناتی است.