نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به درگیری اخیر ایروان و باکو، آنچه وی “حملات غیرقانونی جمهوری آذربایجان” خواند را محکوم کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز، پلوسی امروز یکشنبه سفر خود به ارمنستان را دارای اهمیت ویژه دانست و حملات جمهوری آذربایجان به ارمنستان […]

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به درگیری اخیر ایروان و باکو، آنچه وی “حملات غیرقانونی جمهوری آذربایجان” خواند را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز، پلوسی امروز یکشنبه سفر خود به ارمنستان را دارای اهمیت ویژه دانست و حملات جمهوری آذربایجان به ارمنستان را «مرگبار و غیرقانونی» خواند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز شنبه در حالی وارد ارمنستان شد که درگیری‌های مرزی مرگبار چند روز گذشته میان این کشور با جمهوری آذربایجان تلاش‌ها برای میانجی‌گری صلح پایدار میان دو کشور را به خطر انداخت.

پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، به این کشور کوچک سفر کرده است.

ارمنستان روز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) درباره خطر تبدیل شدن درگیری میان این کشور و جمهوری آذربایجان به یک جنگ تمام عیار هشدار داد و از قدرت‌های جهانی خواست که به وضعیت وخیمی که می‌تواند به یک جنگ بزرگ دیگر بین کشورهای شوروی سابق تبدیل شود، توجه کنند.

درگیری‌های مرزی میان ایروان و باکو در هفته گذشته بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت. طرفین در سال ۲۰۲۰ و در دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ارامنه‌نشین جمهوری آذربایجان تجربه دو جنگ را داشتند.

تحلیلگران سفر نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان را «نمایشی» توصیف کرده و آن را عامل بی‌ثباتی بیشتر منطقه و با هدف کسب حمایت جمعیت ارامنه داخل آمریکا در آستانه انتخابات کنگره توصیف کردند و برخی معتقدند واشنگتن در صدد تشکیل جبهه جدیدی در قفقاز برای مقابله با مسکو است.