تاریخ انقضای دارو که بر روی آن درج می‌شود به معنی بهترین زمان مصرف بوده و دارو بعد از این تاریخ، دیگر قابل مصرف نیست. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات […]

تاریخ انقضای دارو که بر روی آن درج می‌شود به معنی بهترین زمان مصرف بوده و دارو بعد از این تاریخ، دیگر قابل مصرف نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازگفت:در صورت استفاده از دارو‌های تاریخ گذشته نه تنها اثربخشی موردنیاز دارو مشاهده نمی‌شود، بلکه امکان مسمومیت با دارو نیز وجود دارد، زیرا به مرور زمان تغییراتی در دارو ایجاد می‌شود که می‌تواند تولید مواد شیمیایی سمی را به همراه داشته باشد. در نتیجه قبل از مصرف دارو، باید تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته‌بندی را بررسی کرد.
دکتر مهشید طهماسبی، افزود:تاریخ انقضای دارو‌ها زمانی اطمینان‌بخش است که دارو مطابق با شرایط مندرج بر روی بسته بندی دارویی، نگهداری شود. چنانچه دارو در دمای بالاتر از آنچه که توصیه شده و در معرض نور و رطوبت نگهداری شود، ممکن است بسیار زودتر از زمان فرا رسیدن تاریخ انقضا، غیر قابل مصرف شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود بخشی که تاریخ انقضای دارو بر روی ورقه‌های قرص و کپسول حک شده است، با قیچی بریده نشود تا بتوان تا آخرین قرص و یا کپسول موجود در بسته‌بندی، از تاریخ انقضای آن مطلع شد.
به گفته این کارشناس دارویی بهتر است مصرف قرص یا کپسول را از یک سمت ورقه دارو که تاریخ انقضا در آن درج نشده شروع کنیم تا در صورت نیاز به بریدن ورقه‌ی با قیچی، تاریخ انقضای آن حذف نشود.