دومین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اصفهان برگزار می‌شود بیش از دو میلیون بافنده فعال فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، نشست خبری دومین […]

دومین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اصفهان برگزار می‌شود

بیش از دو میلیون بافنده فعال فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، نشست خبری دومین جشنواره قالی فاخر ایران در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان و عضو هیات نمایندگان اتاق در این نشست گفت: اصفهان از دیرباز سابقه درخشانی در زمینه تولید فرش داشته و هنرمندان بزرگی در این منطقه وجود دارند. اصفهان یکی از قطب‌های اصلی تولید هنر صنعت فرش دستباف ایران است.
ایزدی افزود: بیش از دو میلیون بافنده فعال فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است.
به گفته وی، تحریم فرهنگی فرش ایران بسیار زودتر از تحریم‌های اقتصادی و از اوایل دهه هفتاد میلادی شروع شده بود.
وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران در دوره‌ای به درجه‌ای از شهرت رسیده بود که ایران را یکه‌تاز بازار جهان کرد، ادامه داد: اتاق بازرگانی اصفهان بر خود لازم می‌داند پاسدار این میراث کهن بوده و تا زمان شکوه و رونق با اقداماتی همچون برگزاری جشنواره قالی فاخر از این هنر صنعت حراست کند.
ایزدی گفت: رسالت اتاق بازرگانی، ارائه خدمات به اعضای این اتاق و از جمله فعالان هنر صنعت فرش دستباف است و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.
علی شهبازی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف روستایی استان اصفهان نیز گفت: وضعیت فرش دستباف خوب نیست و مشکلات در این بخش بسیار است، البته اصفهان همچون همیشه در راستای رفع مشکلات این بخش پیشتاز بوده و با انجام اقداماتی در جهت رفع مشکلات قدم برداشته است. در خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده، حذف تعرفه ابریشم و… اقداماتی شکل گرفته و به دنبال رفع مسائل بخش هستیم.

سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان نیز گفت: دومین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار می‌شود.
وی در نشست خبری این جشنواره افزود: دبیرخانه دائمی جشنواره قالی فاخر به اصفهان واگذار شده و این جشنواره هر ساله در این استان برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین‌المللی، ترغیب و تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی‌های فاخر و ایجاد انگیزه برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت قالی و کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی از اهداف اصلی این جشنواره است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با اشاره به روند برگزاری این جشنواره اظهار داشت: ثبت‌نام این جشنواره به‌صورت رسمی آغاز شده و هنرمندانی که دارای فرش فاخر هستند تا آخر آذرماه می‌توانند در سایت جشنواره ثبت‌نام کنند.
وی اضافه کرد: پس از معرفی فرش‌ها در هر استان و برگزاری داوری اولیه توسط داوران استانی، فرش‌های قابل‌عرضه در این جشنواره به اصفهان ارسال خواهند شد و پس از داوری نهایی فرش‌های که امتیاز قابل‌قبول را کسب کنند از چهارم تا نهم بهمن‌ماه در نمایشگاه اصفهان به نمایش گذاشته خواهند شد.
به گفته وی، فرش‌های فاخر در این جشنواره در هشت رسته و سه گروه فرش‌های روستایی و عشایری، فرش‌های شهری باف و فرش‌های مدرن ارائه خواهد شد.
عصاچی گفت: بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران هم‌زمان با جشنواره قالی فاخر در اصفهان برگزار خواهد شد و در تلاشیم که این فرش‌های برتر پس از انتخاب، در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی به نمایش گذاشته شوند تا بتوانیم بازاریابی خوبی برای فرش‌ها انجام دهیم.

یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی فرش ایران نیز با اشاره به تغییراتی که در حوزه ستادی فرش دستباف در وزارت صمت صورت گرفته، در این جلسه گفت: این تغییرات در برنامه‌های کلان وزارت مانعی برای فرش نیست و دومین جشنواره قالی فاخر معطوف به جشنواره فرش برتر و با هدف الگوسازی و ارتقای معیارهای انتخاب قالی فاخر برگزار می‌شود.

علانور توکلی، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز با انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، اعلام کرد: امریکا اولین تحریم را برای فرش ایران رقم زد و دولت ما نیز با تلفیق این دو نهاد بدون هماهنگی با بخش خصوصی ضربه دیگری به هنرصنعت فرش دستباف وارد کرد.

وی با اشاره به مشکلات نقل‌وانتقال مبالغ حاصل از صادرات، از دست دادن بازارها و دیگر محدودیت‌ها که موجب کاهش نرخ صادرات فرش شده‌اند، افزود: در تلاش هستیم تا جایگاه فرش را ارتقا دهیم و مرکز ملی فرش ایران به‌عنوان یک سازمان مستقل زیرنظر ریاست‌جمهوری فعال باشد.

محمد مهدی دهقانی، معاون اداره کل صمت استان اصفهان، تلاش انجمن‌ها، اتحادیه و اتاق‌ بازرگانی برای برگزاری جشنواره را ستودنی خواند و گفت: به همت بخش خصوصی این جشنواره از ظرفیت بالایی برخوردار شده است.
وی با اشاره به تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، از کمبود بودجه‌ها سخن گفت و نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در تأمین هزینه‌ها را حائز اهمیت دانست و افزود: لازم است حمایت‌های بیشتری از این بخش شود تا هزینه مازادی به بخش خصوصی تحمیل نشود.

محمد گیوی، معاون امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز در این نشست با اعلام اینکه نمایشگاه اصفهان میزبان دو رویداد ملی در زمینه فرش دستباف تا پایان سال جاری خواهد بود، گفت: بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در ۱۶هزارمترمربع فضای نمایشگاهی از ۴ تا ۹ بهمن‌ماه سال جاری همراه با رویدادهای جنبی متنوع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار می‌گردد.
وی افزود: نمایشگاه اصفهان امسال افتخار اجرای دومین جشنواره ملی قالی فاخر را خواهد داشت و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره با افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف که از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌ها در سطح کشور است، برگزار می‌شود. بخشی از نمایشگاه فرش دستباف امسال به نمایش آثار برگزیده جشنواره قالی فاخر اختصاص خواهد یافت.