محمدمهدی اسماعیلی نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران را  فرصتی برای مدیران تصمیم گیر دولت برشمرد و گفت: این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای مدیران تصمیم گیر دولت بود تا با قدرت و ظرفیت های مردمی آشنا شوند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، […]

محمدمهدی اسماعیلی نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران را  فرصتی برای مدیران تصمیم گیر دولت برشمرد و گفت: این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای مدیران تصمیم گیر دولت بود تا با قدرت و ظرفیت های مردمی آشنا شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ شامگاه روز گذشته در اختتامیه نخستین نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران گفت: تمام ریل گذاری های حاکمیتی و مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی و دولت مردمی بر این اصل و اساس استوار است که مردم  مسئولیت اجرای امور را عهده دار شوند و دولت نیز در جایگاه نظارتی و تسهیل گری قرار گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در شب اول ثبت‌نام در ایام انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، جلسه طولانی با آقای رئیسی برای انتخاب رویکرد حاکم در دولت داشتیم که در نهایت عنوان «دولت مردمی» انتخاب شد اما دولت مردمی صرفا شعار دولت نیست بلکه رویکرد کلان حاکم بر دولت برای بازتولید قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

اسماعیلی در ادامه به سالگرد نخستین روز استقرار دولت مردمی اشاره کرد و افزود: امروزه نمادها و رویکردهای دولت مبنی بر نهضت بازگشت به مردم، قابل مشاهده است و احیای جهاد سازندگی و فعال‌سازی حلقه های میانی تنها نمونه ای از پویا شدن این نهضت است که این رویکردها در نخستین نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران ارائه شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبه مقام معظم رهبری در نخستین دیدار اعضای هیات دولت مردمی اشاره و تاکید کرد: در اولین جلسه ای که همزمان با روزهای آغاز به‌کار دولت مردمی، به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان مطالبه‌ای داشتند مبنی بر اینکه به جبهه فرهنگی و مردمی اعتماد کنیم و ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را از همان ابتدا آغاز  کردیم و امروز در استان‌های مختلف، مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد را به چهره های انقلابی و متعهد سپرده‌ایم که امیدواریم این مدیران با اعتقاد کامل و مسئولیت پذیری در تقویت حوزه نظارت و تسهیل گری دولت قدم بردارند.

وی این نمایشگاه را فرصتی برای مدیران تصمیم گیر دولت برشمرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای مدیران تصمیم گیر دولت بود تا  با قدرت و ظرفیت های مردمی آشنا شوند و بتوانند از ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات پیش روی خود استفاده کنند زیرا این رویداد به خوبی توانسته بود قدرت گروه های مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر برپایی این نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور  با محوریت نگاه دولت در توزیع عدالت در همه بخش‌های دولت ابراز کرد: تقسیم امکانات و بهره‌مندی مردم از زیرساخت ها، رویکرد عدالت محور و تحول گرایانه دولت است که با به صحنه آوردن حلقه های میانی و گروه های مردمی به جریان افتاده است.

 وی در همین راستا تصریح کرد: امیدواریم با ادامه این مسیر امکان رشد تفکر اصیل مردمی گرایی در حکمرانی  در بخش‌های مختلف بیش از گذشته فراهم شود.

وزیر فرهنگ دولت مردمی خاطرنشان کرد: شکل گیری جامعه و دولت اسلامی مقدمه تشکیل جامعه موعود تمدن نوین اسلامی است که تحقق آن در گرو اعتماد به حلقه‌های میانی و جبهه فرهنگی انقلاب است که با عزم رییس جمهور محترم در اجرای منویات مقام معظم رهبری بزودی این مسیر طی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد حوزه سیاست گذاری انقلاب اسلامی در موضوعات مرتبط با بکارگیری توان مردمی در اداره کشور اشاره و اظهار کرد: انقلاب اسلامی به واسطه ماهیت اندیشه‌ای که از آن نشات گرفته است، گفتمانی است که با حضور آگاهانه مردم برای تاسیس انقلاب اسلامی عجین شد و همین مسئله در ادامه ماهیت انقلاب اسلامی را شکل داد.

وی افزود: مزیت مطلق و نقطه اتکای نهضت اسلامی مردم ایران به دلیل جنس اندیشه‌ای است که مبتنی بر حضور حداکثری مردم است، حضوری که با اتحادی آگاهانه موجب تاسیس نظام دینی شد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی از ابتدا بر مبنای گفتمان مردم شکل گرفت، عنوان کرد: در واقع این انقلاب فاطمی‌الحدوث و حسینی‌البقاء است، زیرا رهبری مرجعیت دینی، پیشرانی حاکمیت اسلامی، شعارهای دینی و مذهبی، مناسبت‌های دینی و موضوعاتی از این دست یک تقویم کاملاً شیعی را رقم زده است.

 وی به پیشینه تشکیل نهادهای مردمی پرداخت و اظهار کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ امنیت در قالب نهادی به نام کمیته در مساجد شکل گرفت و نهادهای دیگری مانند سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، کمیته امداد و بنیاد مسکن از دل مردم تشکیل شدند و به اداره امور پرداختند که ذات این نهادها از همان ارزش های دینی مبتنی بر تقویم شیعی مردم که از عاشورای سال ۱۳۴۲ پایه ریزی شد، الهام گرفته بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه بعد از پایان جنگ تحمیلی فعالیت‌های مردمی به حاشیه رفت، گفت: دفاع مقدس با پدیده‌ای به نام بسیج بیست میلیونی اداره شد اما پس از جنگ تحمیلی اندیشه‌ای در حوزه حکمرانی قوت پیدا کرد، که یک نگاه بروکراتیک به حل مسائل داشت که نتیجه آن به حاشیه راندن فعالیت های مردمی بود، در نتیجه می توان گفت، انحرافی که در دوران پس از دفاع مقدس در مسیر انقلاب اسلامی بوجود آمد از این زاویه نگاه پدید آمده بود، از سویی دیگر از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ این ایده که از قالب نهادهای موجود باید به سمت ایجاد حلقه های میانی حرکت کنیم، در جامعه حمکفرما شد که  این ایده برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری در جمع گروه های وابسته به تفکر انقلابی مطرح شده بود.

وی تاکید کرد: معتقدیم امروزه هیچ بن بستی در نظام تصمیم گیری و اعتلای انقلاب اسلامی وجود ندارد و بن بست برای جهل سیاست گذاران و مدیرانی است که نسبت به قدرت بی نظیر حلقه‌های میانی ناآگاه است.

گفتنی است، آیین اختتامیه نخستین دوره نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان سخنران مذهبی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.