منابع فلسطینی ضمن هشدار درباره تشدید تجاوزات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و اموالشان در فصل برداشت زیتون در کرانه باختری اعلام کردند که طرحی به منظور حمایت از کشاورزان فلسطینی در برابر حملات شهرک‌نشینان آماده شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری تسنیم،هم‌زمان با فرار رسیدن فصل برداشت زیتون در کرانه باختری […]

منابع فلسطینی ضمن هشدار درباره تشدید تجاوزات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و اموالشان در فصل برداشت زیتون در کرانه باختری اعلام کردند که طرحی به منظور حمایت از کشاورزان فلسطینی در برابر حملات شهرک‌نشینان آماده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری تسنیم،هم‌زمان با فرار رسیدن فصل برداشت زیتون در کرانه باختری منابع فلسطینی درباره تشدید تجاوزات شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان و اموال آنها هشدار دارند.

بر اساس گزارش منابع فلسطینی، فصل برداشت زیتون در کرانه باختری از اواسط اکتبر آغاز می‌گردد و به مدت ۴۰ روز ادامه خواهد داشت. کشاورزان فلسطینی از یک سال گذشته تاکنون منتظر رسیدن فصل برداشت زیتون هستند به این امید که سودی نصیبشان شود.

«غسان دگلس» مسئول پرونده شهرک‌سازی در شمال کرانه باختری در این زمینه اعلام کرد که فصل برداشت زیتون با توجه به تشدید حملات شهرک‌نشینان در کرانه باختری، خطرناک خواهد بود. شهرک‌نشینان صهیونیست از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هزار تجاوز علیه فلسطینیان در کرانه باختری انجام داده‌اند که شامل سوزاندن و قطع درختان زیتون و بستن راه‌ها و حمله به منازل فلسطینیان تحت حمایت نظامیان رژیم اشغالگر می‌شود.

وی افزود، شهرهای نابلس وسلفیت و قلقیلیه وطولکرم بیش از همه مورد تجاوز شهرک‌نشینان قرار می‌گیرند و در برابر این تحرکات آسیب پذیر هستند. البته کمیته مقاومت در برابر دیوارکشی و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها اقداماتی انجام داده و به صورت داوطلبانه از کشاورزان فلسطینی در همه مناطق و شهرها حمایت خواهد کرد.

به گفته دگلس، کمیته‌ مذکور و سایر گروه‌های فلسطینی برای حمایت از کشاورزانی که زمین‌های آنها نزدیک به شهرک‌های صهیونیستی است دسته‌هایی از جوانان فلسطینی را آماده کرده و گروه‌هایی به این منظور تشکیل داده‌اند.

زیتون محصول اصلی فلسطین محسوب می‌شود که جایگاه بالایی در میان فلسطینیان دارد. بیش از نیم میلیون شهرک‌نشین صهیونیست در کنار ۳٫۱ میلیون فلسطینی از سال ۱۹۶۷ تاکنون در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند و اغلب درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان دو طرف رخ می‌دهند.

«مراد آشتیوی» هماهنگ‌کننده مقاومت مردمی در شمال کرانه باختری در این زمینه اعلام کرد که شهرک‌نشینان صهیونیست کمپینی برای حمله به کشاورزان و زمین‌های آنها راه‌اندازی کرده‌اند. درخت زیتون برای مردم فلسطین دارای ارزش ملی و فرهنگی است و هر کشاورز فلسطینی برای برداشت محصول زیتون یک سال تمام منتظر مانده است و از زمین خود مراقبت می‌کند.

مؤید شعبان، رئیس کمیسیون مقاومت در برابر دیوارکشی و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در سازمان آزادیبخش فلسطین در این رابطه گفت: این کمیسیون طرحی را برای جلوگیری از دسترسی آسان شهرک نشینان به کشاورزان فلسطینی و زمین‌های آنها آماده کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت که این کمیسیون از کمیته‌های مقاومت مردمی، جناح‌های فلسطینی، موسسات مردمی و دانشگاه‌ها در کرانه باختری دعوت می‌کند تا جزئیات این طرح را که عمدتا مربوط به مناطق مجاور شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری است برای فلسطینیان توضیح دهند تا برداشت زیتون به شکل دسته جمعی انجام بگیرد و هر کشاورز برای برداشت محصول خود به تنهایی سر زمین نرود.

موید شعبان فزود، از آنجایی که ارتش اسرائیل از شهرک‌نشینان برای حمله به فلسطینیان و اموال آنها حمایت می‌کند، امسال فصل برداشت زیتون عادی نخواهد بود و ممکن است به درگیری‌های خونین منجر شود. روش‌های شهرک‌نشینان برای حمله به فلسطینیان و زمین‌های آنها هر سال خشونت‌آمیزتر می‌شود و امسال فصل برداشت زیتون متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود به ویژه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات اسرائیل در نوامبر آینده.

همه ساله شهرک‌نشینان صهیونیست علاوه بر سرقت محصولات کشاورزان فلسطینی اقدام به قطع درختان زیتون در مزارع فلسطینیان می‌کنند. آنها کشاورزان را مجبور به ترک زمین‌های خود و همچنین سرقت، سوزاندن و قطع درختان می‌کنند.

به همین منظور از سال‌های گذشته کمیته مبارزه با شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کنار گروه‌های مردمی و ملی فلسطین طرحی موسوم به «ترس و کمک» شامل رفتن به مزارع کشاورزان در قالب گروه‌هایی به شکل فعالان محلی و بین‌المللی و دانشجویی و حزبی و جناحی راه‌اندازی کرده است. این مصطلح «ترس و کمک» در میان فلسطینیان به کمک یا مقابله با تعرضات و یا انجام کار داوطلبانه جمعی معروف بوده و در جامعه فلسطینی جا افتاده است.

فلسطینی‌ها تاکید می‌کنند که فصل زیتون فصل خیر و برکت است و هزاران فلسطینی به عنوان منبع اصلی امرار معاش به آن وابسته هستند و اجازه نخواهیم داد .