«هنری کیسینجر» سیاستمدار برجسته آمریکایی ضمن ارائه دوباره پیشنهاد صلح خود برای جنگ اوکراین، گوشزد کرد کم کاری رئیس جمهوری آمریکا در خلال جنگ جهانی موجب تشدید ویرانی ها در اروپا شد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، تحریریه، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مقاله‌ای که روز جمعه در نشریه «The Spectator» منتشر […]

«هنری کیسینجر» سیاستمدار برجسته آمریکایی ضمن ارائه دوباره پیشنهاد صلح خود برای جنگ اوکراین، گوشزد کرد کم کاری رئیس جمهوری آمریکا در خلال جنگ جهانی موجب تشدید ویرانی ها در اروپا شد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، تحریریه، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مقاله‌ای که روز جمعه در نشریه «The Spectator» منتشر شد، استدلال کرد که مذاکره فوری برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین می تواند از یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری ‌کند.

این سیاستمدار ۹۹ ساله در مقاله خود با عنوان چگونه از بروز جنگ جهانی جلوگیری می شود، خاطرنشان کرد که در سال ۱۹۱۶، دولت ایالات متحده این شانس را داشت که جنگ جهانی اول را از طریق دیپلماسی پایان دهد، اما به دلایل سیاست داخلی از این فرصت استفاده نکرد و آن را از دست داد.

کیسینجر در مقاله ای در شماره ۱۷ دسامبر مجله فوق عنوان داشت که درگیری کنونی جنگی است که در آن دو قدرت هسته ای با یک کشور مسلح متعارف به رقابت می پردازند. این سخن وی اشاره ای آشکار به اوکراین است که در یک جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه گیر افتاده است.

کیسینجر پیشنهاد داد که فرایند صلح اوکراین را به ناتو وصل می‌کند زیرا او معتقد است که برای اوکراین دیگر گزینه بی‌طرفی مطرح نیست.

او همچنین از روسیه تقاضا کرد که قبل از ۲۴ فوریه به خطوط مرزی عقب‌نشینی کند و سپس در زمینه سایر مناطق مورد ادعای اوکراین – دونتسک، لوگانسک و کریمه – پس از آتش‌بس مذاکره نماید.

کیسینجر تشریح کرد که توافق دو طرف علاوه بر تأیید آزادی اوکراین، باید یک ساختار بین المللی جدید را به ویژه برای اروپای مرکزی و شرقی تعریف کند و به گونه ای باشد که در نهایت جایگاهی را برای روسیه در نظر بگیرد.

کیسینجر با این نظر برخی مقامات که ترجیح می دهند روسیه را در این جنگ ناتوان شده ببینند، مخالف است و اعتقاد دارد که نقش تاریخی مسکو نباید تضعیف شود. فروپاشی روسیه می‌تواند قلمرو وسیع آن را به یک خلاء مورد مناقشه تبدیل کند، زیرا به مکانی تبدیل می شود که جوامع رقیب ممکن است تصمیم بگیرند اختلافات خود را با خشونت حل کنند. همچنین همسایگان نیز می‌توانند به دنبال ادعای قلمرو باشند ضمن آنکه هزاران سلاح هسته‌ای موجود در روسیه نیز موضوع بسیار با اهمیتی است.

در واقع، این همان پیشنهادی است که کیسینجر برای اولین بار در ماه مه ارائه کرده بود، به همین دلیل او را دشمن اوکراین نامیدند. «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای قاطعانه هر نوع آتش‌بسی را که مرزهای ادعایی کی‌یف در سال ۱۹۹۱ را نقطه شروع نمی‌داند، رد کرد.

البته اعتراف چندی قبل «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان مبنی بر اینکه آتش بس مینسک در سال ۲۰۱۴ به منظور «زمان دادن به اوکراین» برای آماده شدن برای جنگ بود، نیز نکته مهمی است. زیرا اکنون مشخص نیست که آیا مسکو اصلاً آتش بس با میانجیگری غرب را می پذیرد یا خیر.

نکته تازه ای که در مقاله نشریه فوق از سوی کیسینجر مطرح شد این است که او اوت ۱۹۱۶، در اوج جنگ جهانی اول را یادآور شد. این زمانی است که قدرت های متخاصم به دنبال میانجیگری ایالات متحده برای پایان دادن به خونریزی بی سابقه در اروپا بودند. اگرچه آن زمان صلح مبتنی بر وضعیت موجود در دسترس بود اما رئیس جمهور «وودرو ویلسون» مذاکرات را تا زمانی که بتواند در نوامبر دوباره انتخاب شود به تعویق انداخت.

ماه نوامبر فرارسید ولی آن زمان دیگر خیلی دیر شده بود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد کیسینجر، گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تمایل دارد تا مقاله را کامل بخواند اما متاسفانه هنوز فرصتی برای این کار پیدا نکرده است.