معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار در کشور نقش و جایگاهی ندارد، گفت: امروز آنقدری که برای خوراکی و فست‌فود‌ها هزینه می‌شود برای صنایع دستی هزینه نمی‌شود به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز ، آیین گشایش چهارمین دوره […]

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار در کشور نقش و جایگاهی ندارد، گفت: امروز آنقدری که برای خوراکی و فست‌فود‌ها هزینه می‌شود برای صنایع دستی هزینه نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز ، آیین گشایش چهارمین دوره از نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان با عنوان چرتکه عصر امروز با حضور رئیس دانشگاه شیراز، معاون گردشگری استانداری فارس و جمعی از دانشگاهیان و مسئولان برگزار شد.

محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس در این مراسم ضمن اشاره به اینکه کار بسیار ارزشمندی انجام شده است و به سهم خودم قدردان زحمات هستم، اظهار داشت: ۶۰۰ رشته صنایع دستی در جهان ثبت یونسکو شده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد بیش‌ از ۳۰۰ رشته صنایع دستی در ایران و بیش از ۱۲۰ رشته آن در فارس وجود دارد، افزود: این نشان می‌دهد استان فارس، سهم خوبی را در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه در جهان گردش مالی فروش صنایع دستی ۶۰۰ میلیارد دلار بوده، اما سهم فارس کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است، تاکید کرد: تلاش مضاعفی در این رابطه باید شکل گیرد و استان فارس هنرمندان زیادی را دارد که جوانان می‌توانند در عرصه صنایع دستی نقش مؤثری داشته باشند.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه ۲۱۳ هنرمند استان فارس نشان ملی هنری دارند و ۱۹ هنرمند هم دارای مهر «اصالت» هستند، اضافه کرد: نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در کارگاه‌های مختلف صنایع دستی شاغل هستند و تعاونی صنایع دستی نزدیک به ۳هزار نفر عضو دارد.
معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار در کشور نقش و جایگاهی ندارد، اظهار کرد: امروز آنقدری که برای خوراکی و فست‌فود‌ها هزینه می‌شود برای صنایع دستی هزینه نمی‌شود، این نشان می‌دهد که عمق این کار کم است و باید تلاش شود صنایع دستی به‌عنوان هنر دست و پیونددهنده نسل‌ها و جلوگیری از گسست بین نسلی در خانه سهم پیدا کند.

فرخ‌زاده با اشاره به حمایت‌های خوبی که از سوی دولت برای این حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: از ماه گذشته شورای صنایع دستی و فرش به حوزه معاونت گردشگری و امور زیارت منتقل شد.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس افزود: صنایع دستی یکی از موضوعات مهم حوزه صادرات غیرنفتی و غیرتحریمی است که باید تلاش کنیم عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: صنایع دستی در فرهنگ، باور و اعتقادات ما ریشه دارد و در دنیا پیمان‌های متعددی پیرامون صنایع دستی ایجاد کرده‌اند که شیراز هم جزء این پیمان بوده که به پیما «ICCN»، میراث فرهنگی ناملموس مشهور است.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه شیراز و آباده ثبت جهانی صنایع دستی هستند و فیروزآباد هم ثبت ملی شده است، اظهار کرد: برخی کشور‌ها صنایع دستی ایران را می‌برند و برای خودشان برندسازی می‌کنند، در چین روستایی به نام «کاشان» ایجاد کرده‌اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می‌کند، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه «راه ابریشم» هم همین رویه را پیاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه زعفران ایران هم به نام اسپانیا و دیگر کشور‌ها برندسازی شده است، باید تلاش شود تا ضمن برندسازی صنایع دستی ایران، مشکلات این چنینی به حداقل برسد، افزود: صنایع دستی یک رشته مؤثر در جذب گردشگر است و طبق آمار هر گردشگر که وارد شهر شیراز می‌شود بیش از ۱۷ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» چهارمین دوره‌ی نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز برپا شده است، توضیح داد: این نمایشگاه در بازه‌ی زمانی ۲ تا ۴ آبان‌ماه در پردیس دانشگاه شیراز با حدود ۱۰۰ غرفه و ۴ هزار محصول از دانشگاهیان اعم از هیئت‌ علمی، دانشجو و کارمند از دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف از جمله دانشگاه‌های شیراز، آزاد شیراز، هنر شیراز، غیرانتفاعی زند، یاسوج، اقلید، فسا، سازمان فنی حرفه‌ای، شرکت همیارنت و غیره برپا شده است.