مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: ۲۳ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان فارس شناسایی شدند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان فارس محمدخلیل عسگری در نشست خبری گفت: در آستانه شروع سال تحصیلی قرار گرفته‌ایم، پس از ۲ سال آموزش غیرحضوری […]

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: ۲۳ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان فارس شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان فارس محمدخلیل عسگری در نشست خبری گفت: در آستانه شروع سال تحصیلی قرار گرفته‌ایم، پس از ۲ سال آموزش غیرحضوری با توجه به همکاری دستگاه‌ها از ۳۱ شهریورماه شاهد حضوری شدن مدارس همراه با جشن شکوفه‌ها خواهیم بود و دوم مهرماه زنگ آغاز تحصیلی در سراسر مدارس فارس به صدا در خواهد آمد.

او با بیان اینکه نقش رسانه در این زمینه بسیار سرنوشت‌ساز است، گفت:هر دستگاه و مجموعه‌ای برای خودش اسناد بالادستی دارد آموزش و پرورش هم از سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دریافت کرد و سیاست‌گذاری‌ها حول این سند انجام باید بگیرد که اجرای این سند در دولت کنونی محور قرار گرفته چراکه سند رویکرد همه جانبه دارد و در این سند به سمت تربیت ۶ ساحتی می‌رویم.

عسگری با بیان اینکه در کنار ساحت علمی به ساحت اقتصادی، فناورانه، زیستی و بدنی و همه اضلاع در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: رسانه را یک معلم می‌دانم و یکی از ۴ رکن اصلی سند تحول بنیادین است؛ به تربیت ۶ ساحتی اعتقاد دارم و قرآن و فعالیت‌های قرآنی اصل است در همین راستا میزبانی اجلاسیه نماز به فارس داده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه سند تحول بنیادین نیاز به تشکیل قرارگاه دارد، تصریح کرد: نقشه اجرای سند حلقه مفقوده بوده که این نقشه در استان تهیه شده است و اجرای سند امروز به یک گفتمان رایج تبدیل شده است.

عسگری با بیان اینکه آموزش و پرورش استان فارس دارای ۵۹ اداره ناحیه و منطقه است که ۶۱ هزار و ۲۴۲ فرهنگی در استان فارس مشغول به کار هستند، گفت: ۷۵ هزار نیروی بازنشسته داریم و ۹ هزار و ۴۳۶ تعداد کل مدارس در استان فارس است که ۴۳ هزار کلاس درس دارد، ۹۴۱ هزار و ۲۰۴ نفر دانش‌آموز از مهرماه وارد مدارس می‌شوند که از این تعداد ۴۸۲ هزار و ۹۳۲ پسر و مابقی دختر هستند.

او گفت: توسعه مدارس هیئت امنایی در دستور کار تیم جدید آموزش و پرورش قرار گرفته که این امر با هدف عدالت آموزشی صورت گرفته است، میانگین تراکم دانش‌آموز استانی ۲۴ درصدی است و از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت ۴ هزار و ۶۲۵ نفر فرهنگی تعیین تکلیف شدند که نیرو‌هایی بودند به صورت حق التدریس مشغول بودند پس از انجام مصاحبه‌ها هزار و ۲۱۹ نفر از طریق ماده ۲۸ جذب شدند.

عسگری گفت: در کنکور اخیر ۲ هزار و ۲۱۹ نفر در دانشگاه فرهنگیان مصاحبه شدند که هزار و ۱۱۰ در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شوند و کار تحصیل از ابتدای مهرماه آغاز می‌شوند همچنین در زمینه نقل و انتقالات معلمان ۸ هزار و ۱۴۳ نفر متقاضی بودند و در نهایت ۵ هزار و ۴۷۶ نفر منتقل شدند این جدای از بالغ بر ۲۰۰ نفر در خارج از استان منتقل شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اعتبارات ابلاغی این اداره کل گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ در سه بخش اعتبارات جذب شده که در سطح ملی ۸۳۱ میلیارد تومان که ۱۰۰ میلیارد به تجهیزات اختصاص پیدا کرد، ۶۷ میلیارد اعتبارات استانی و ۵۸ میلیارد کمک خیرین برای ساخت ۱۸۰ کلاس درس بوده است.

او درباره مشکلات و چالش‌های والدین نیز گفت: دریافت شهریه در زمان ثبت نام به جز هزینه کتاب و بیمه ممنوع است بعد از ثبت نام در قالب انجمن اولیا و مربیان به عنوان مشارکت مردمی اختیاری هست؛ مدارس غیر دولتی شهریه ابلاغ شده، اما یک شبه نمی‌توان همه امور را اصلاح کرد.

عسگری درباره تخلفات مربوط به دریافت شهریه گفت: هر جا گزارشی برسد حتما اقدام می‌کنم و اینکه اعلام شده مدیران مدارس پول را به حساب خود واگذار کردند، دستگاه‌های نظارتی به جد وارد شوند و حمایت می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس عنوان کرد: از ابتدای مهرماه ۱۰۰ میلیارد برای سرانه فصل ۵ به حساب مدارس واریز می‌شود همچنین ۳۰ میلیارد سرانه مدارس شبانه‌روزی‌ها واریز شده است و ۳۰ میلیارد سرانه فضا‌های ورزشی به ما اختصاص پیدا کرد.

او گفت: ۱۴ پایگاه سلامت را در استان راه‌اندازی کردیم؛ ۳۵ کلاس تربیت بدنی و ۳ باب زمین ساحلی همچنین تدارک دیده شده است علاوه بر آن ۸ دهکده ورزشی به ادارات کل آموزش و پرورش اختصاص داده شد که یک دهکده به استان فارس اختصاص داده شد و یک زورخانه ویژه فرهنگیان احداث می‌شود.

عسگری با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن ۱۷ هزار و ۴۷۵ نفر از فرهنگیان شرکت کردند، گفت: پروژه ۴۸۰ واحدی در کوی زهرا شیراز نیز ۱۰ درصد پیشرفت با مشارکت صندوق ذخیره فرهنگیان احداث می‌شود همچنین ساخت ۲۰۰ واحد مسکن فرهنگیان در لار آغاز شده و در جهرم ۷۰ واحد همچنین در شهرستان‌های فاقد زمین، زمین‌هایی که کاربری آموزشی داشته، اما بلااستفاده بوده موافقت شد که در راستای مسکن فرهنگیان استفاده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین به مطالبات این دستگاه از دیگر نهاد‌ها اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته مبلغ ۹۲ میلیارد تومان از شهرداری مطالبه دارد که برای پرداخت آن‌ها در قالب‌های مختلف رایزنی شده است.

عسگری درباره استخدام در مدارس غیردولتی نیز گفت: در چهارچوب قوانین آموزش و پرورش فرایند تامین نیرو بر عهده مدارس است تااین همکاری ادامه پیدا کند.

عسگری درباره بازماندگان از تحصیل نیز گفت: ۲۳ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان فارس شناسایی شده که اقداماتی برای جبران این آموزش از سوی فرهنگیان تدارک دیده شده است. مدرسه رسانه نیز برای استفاده درست دانش‌آموز از فضای مجازی و آموزش مجازی راه‌اندازی می‌شود هرچند که از مهرماه آموزش حضوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس درباره رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: بعد از ۱۰ سال توقف در دولت به جریان افتاد و تاکنون ۵۳ هزار نفر از فرهنگیان مشمول این طرح شدند و برای ۵ هزار نفر نیز شماره مستخدم گرفته می‌شود و بالغ بر ۳۰ هزار نفر بارگذاری را انجام دادند.

عسگری درباره کمبود معلم در شیراز نیز گفت: شیراز کلانشهر است که تعداد زیادی خواهان انتقال به شیراز هستند و بخشی از کمبود نیرو از این طریق رفع می‌شود همچنین ۸۰۰ نیروی ورودی دانشگاه فرهنگیان امسال وارد چرخه شدند که اختیار داشتند شیراز را برای تدریس انتخاب کنند، اما مدارس متناسب با جمعیت دانش‌آموزی در شیراز مستقر نشدند.