سبزپوشی بازار سرمایه در آخرین ماه فصل خزان شاخص کل بورس تهران در طول آذر ماه بیش از ۹ درصد رشد کرد، شاخص کل هم‌وزن نیز در این ماه ۷.۸ درصد افزایش پیدا کرد در حالی‌ که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها در این ماه بیش از ۳۰ درصد و تا ۹۰ درصد رشد کرده […]

شاخص کل بورس تهران در طول آذر ماه بیش از ۹ درصد رشد کرد، شاخص کل هم‌وزن نیز در این ماه ۷.۸ درصد افزایش پیدا کرد در حالی‌ که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها در این ماه بیش از ۳۰ درصد و تا ۹۰ درصد رشد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شاخص کل بورس تهران در طول آذر ماه بیش از ۹ درصد رشد کرد، شاخص کل هم‌وزن نیز در این ماه ۷.۸ درصد افزایش پیدا کرد در حالی‌که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها در این ماه بیش از ۳۰ درصد و تا ۹۰ درصد رشد کرده است. بدین‌ترتیب رشد سهام بعضی از شرکت‌ها در طول آذرماه بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از نرخ بهره بانکی بود. در این ماه انس طلا موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی شد ولی بازدهی سهام بعضی از شرکت‌ها چندین برابر بیشتر از انس طلا در سقف تاریخی بود.

بیشترین رشد قیمت سهام در آذرماه به قرار نمودار زیر است:

سبزپوشی بازار سرمایه در آخرین ماه فصل خزان

کمرجان رکورددار بیشترین بازدهی در آذرماه بود. سهام این شرکت در طول آذر ۹۰ درصد رشد کرد. قیمت سهام این شرکت روز اول آذر ماه ۵۱۵ تومان بود، سپس تا پنج آذرماه به ۵۰۰ تومان کاهش یافت ولی در یک رالی صعودی کم‌سابقه، قیمت هر سهم این شرکت تا انتهای آذر به ۹۵۸ تومان رسید. رالی صعودی آذرماه در سهام این‌ شرکت از سال ۹۹ کم سابقه بود. پس از کمرجان، نماد کرومیت بازدهی بیش از ۸۰ درصدی داشت. البته کرومیت به تازگی در بازار سرمایه عرضه‌ شد و ثبت چنین رشدی اتفاق عجیبی نیست.

زماهان، ثشرق، وملی و کتوکا نیز چهار نماد با بازدهی بالای ۵۰ درصد در آذرماه بودند. قیمت هر سهم زماهان از ۶۷۰ تومان تا هزار و ۵۹ تومان افزایش پیدا کرد. ثشرق نیز از ۲ هزار و ۱۳۳ تومان به ۳ هزار و ۵۴۵ تومان رسید. البته برخلاف سایر نمادها، روند صعودی قیمت ثشرق از اواخر شهریور آغاز شد. قیمت هر سهم ثشرق ۲۱ شهریور برابر با ۹۲۸ تومان بود و تا کنون ۳۸۲ درصد رشد کرده‌ است.

روند صعودی وملی و کتوکا برخلاف ثشرق از اوایل آذرماه آغاز شد با این تفاوت که وملی به رشدهای اینچنینی عادت دارد. سهام این شرکت در طول بازه‌های زمانی مختلف بارها چنین رشدی را تجربه کرده‌ است ولی سهام کتوکا پس از چندین ماه حرکت فرسایشی چنین رشدی را به ثبت رساند. کتوکا در ماه های مختلف سال جاری حرکت های نزولی یا فرسایشی مختلفی را پشت سر گذاشته تا اینکه در آذر ماه قیمت هر سهم این شرکت در یک رالی صعودی از هزار و ۲۰ تومان تا هزار و ۵۸۰ تومان افزایش پیدا کرد. پس از این شرکت نماد وحافظ با رشد ۴۴ درصدی هفتمین رشد قیمت بالا در سال آذر ماه را به ثبت رساند و پس از آن مابقی شرکت‌ها کمتر از ۴۰ درصد رشد کردند