مقامات رسمی و کارشناسان چینی معتقدند سفر جاری ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین، علاوه بر کمک به تقویت روابط دوجانبه به عنوان هدف اصلی این سفر، تجلی حمایت متقابل و قوی دو کشور از یکدیگر در عرصه های مختلف است و می تواند فرصتی برای کمک به روند احیای توافق هسته ای ایران باشد.

 سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات عالی رتبه اقتصادی-تجاری-سیاسی در نخستین ساعات بامداد امروز(سه شنبه ۲۵ بهمن) وارد پکن شد.

روزنامه چینی چاینا دیلی در گزارشی در خصوص سفر جاری رئیسی به پکن نوشت: با آغاز سفر رییس جمهوری ایران به پکن، رئیس جمهور چین، شی جینپینگ با رییسی درباره موضوع های مورد علاقه دو طرف گفتگو خواهد کرد و دو طرف مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را در این سفر ترسیم خواهند ضمن اینکه درباره موضوع های منطقه ای و بین المللی هم تبادل نظر خواهند داشت.

رئیس جمهور ایران در این سفر با لی کچیانگ نخست وزیر و لی ژانشو رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق نیز دیدار می‌کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ساعاتی پیش در یک نشست خبری گفت: روابط چین و ایران مبتنی بر دوستی سنتی است و تقویت و توسعه روابط، اراده و انتخاب راهبردی هر دو طرف است.

این سخنگو تاکید کرد که چین مشتاقانه منتظر همکاری با تهران است و سعی دارد تا از سفر رئیسی به پکن به عنوان فرصتی برای تلاش برای پیشرفت بیشتر در مشارکت راهبردی جامع چین و ایران استفاده کند.

وی افزود: دو کشور همچنین به دنبال نقش های سازنده در تقویت وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تسهیل امنیت و ثبات منطقه هستند.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت چین با ایران در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

این گزارش با اشاره به یادداشت رییس‌جمهوری ایران در روزنامه مردم چین، تقویت روابط ایران و چین و را مهمترین هدف این سفر دانست.

«لی شائوسیان»، مدیر مؤسسه تحقیقاتی چینی و عربی دانشگاه نینگ شیا، گفت: چین و ایران سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند و شرکای طبیعی هستند که از منافع اصلی یکدیگر حمایت می کنند.

وی افزود: ایران کشوری ایده آل در خاورمیانه برای پیشبرد طرح کمربند و جاده است و همکاری با چین برای توسعه اقتصادی ایران کلیدی است.

کارشناسان چینی خاطرنشان کردند: پیشبرد مذاکرات برای ازسرگیری برجام نیز در دستور کار سفر رئیس جمهور ایران به پکن است.

«ما شیائولین»، محقق صاحب نام مطالعات خاورمیانه و مدیترانه در دانشگاه ژجیانگ، گفت: چشم انداز کنونی توافق هسته ای ایران با تحریم ها و حملات لفظی ایالات متحده ضعیف شده است.

وی به رسانه‌های چینی گفت: موضع ثابت چین در این موضوع، رد تلاش‌ها برای سیاسی کردن توافق هسته ای و تمرکز بر مذاکرات است و دیدار آتی بین شی و رئیسی ممکن است امید بیشتری به ازسرگیری مذاکرات بر سر توافق به همراه داشته باشد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که دو کشور ایران و چین، ارتباطات و هماهنگی خوبی در امور بین المللی و منطقه ای داشته اند.