روزنامه «گاردین» گزارش داد که گروهی از سفرای کشورهای عربی با ارسال نامه ای رسمی به «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس از وی خواستند در خصوص انتقال سفارت انگلیس از تل آویو به قدس اقدامی نکند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روز شنبه ایرنا، روزنامه «گاردین» انگلیس افزود: سفرای عرب در […]

روزنامه «گاردین» گزارش داد که گروهی از سفرای کشورهای عربی با ارسال نامه ای رسمی به «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس از وی خواستند در خصوص انتقال سفارت انگلیس از تل آویو به قدس اقدامی نکند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روز شنبه ایرنا، روزنامه «گاردین» انگلیس افزود: سفرای عرب در لندن گفتند که این طرح می‌تواند مذاکرات درباره توافقنامه تجارت آزاد بین انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس را که قرار است در سال جاری تکمیل شود، به خطر اندازد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود نمایندگی مجموعه ای از کشورهای حامی فلسطین در لندن، به پیشنهاد انتقال سفارت انگلیس از تل آویو به قدس اعتراض کنند.

به نوشته گاردین، پیام ارسال شده توسط دیپلمات‌های عرب، مورد حمایت همه کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین که در سپتامبر ۲۰۲۰ با رژیم صهیونیستی توافقنامه سازش امضا کردند، قرار گرفته است.

«یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم اسرائیل چهارشنبه گذشته با «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس دیدار کرد و بنا بر گزارش ها، تراس به لاپید گفت که در حال بررسی انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس است.

چنانچه «تراس» به برنامه خود عمل کند، راه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را دنبال خواهد کرد که در سال ۲۰۱۸ در اقدامی بحث برانگیز، تصمیم به انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس گرفت.

در آن روز، ترامپ در اقدامی بی‌سابقه قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت که خشم فلسطینی‌ها و سایر مسلمانان جهان را برانگیخت.

اکثریت قریب به اتفاق کشورها از انتقال سفارت‌های خود از تل آویو به قدس خودداری کرده‌اند زیرا آن‌ها اشغال بخش شرقی شهر قدس توسط رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و غیر قانونی می‌دانند.

رژیم جنایتکار اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس شرقی و کرانه باختری را اشغال و سپس اعلام کرد که بخش شرقی شهر قدس را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کرده است، تصمیمی که توسط اکثریت جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.