درسال ۲۰۲۲ عملیات های مسلحانه در کرانه باختری رشد بی سابقه ای داشت تا جایی که دوایر امنیتی اسرائیلی با هشدار درباره پیوستن کرانه باختری به غزه و یکپارچه شدن مقاومت درفلسطین، اعلام خطر کردند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،جمیل نجم (۴ ساله) و آلا عبدالله قدوم (۵ ساله) از غزه و ریان یاسر سلمان (۷ ساله) و محمود سمودی (۱۲ […]

درسال ۲۰۲۲ عملیات های مسلحانه در کرانه باختری رشد بی سابقه ای داشت تا جایی که دوایر امنیتی اسرائیلی با هشدار درباره پیوستن کرانه باختری به غزه و یکپارچه شدن مقاومت درفلسطین، اعلام خطر کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،جمیل نجم (۴ ساله) و آلا عبدالله قدوم (۵ ساله) از غزه و ریان یاسر سلمان (۷ ساله) و محمود سمودی (۱۲ ساله) از کرانه باختری.. بدون این کودکان، فلسطین بعد از اینکه رژیم اشغالگر جان ده‌ها تن از فرزندان را گرفته، وارد سال جدید میلادی می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ عملیات مقاومتی توسط فلسطینیان انجام شد که در مقایسه با سال‌های گذشته آماری بی سابقه بشمار می‌رود، در این سال میزان تلفات صهیونیست‌ها نیز بسیار بالا بود.

با وجود موج گسترده قتل عام رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، که یکی از مهمترین آنها که سر و صدای زیادی در جهان ایجاد کرد، قتل «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی بود، سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت قوی عملیات‌های مسلحانه مقاومت به صحنه فلسطین بود که منجر به بیشترین تعداد تلفات صهیونیست‌ها از سال ۲۰۰۵ به بعد شد. برجسته‌ترین داده‌های سال ۲۰۲۲ بر اساس منابع فلسطینی و صهیونیستی و گزارش‌های سازمان ملل در زیر آمده است:

شهدا، مجروحان و بازداشت شدگان

۲۲۷ شهید فلسطینی از جمله ۱۶۹ شهید در کرانه باختری و ۵۳ شهید غزه که اکثر آنها در تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه اوت گذشته به شهادت رسیدند. آخرین گزارش منتشر شده توسط دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد امور بشردوستانه در اراضی اشغالی (OCHA) اعلام کرد که بر اساس میانگین ماهانه، سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ به بعد است.

همچنین ۹ هزار ۳۳۵ فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست یا در جریان تهاجم این رژیم به مناطق فلسطینی مجروح شدند.

بعلاوه ۶ هزار و ۵۰۰ مورد بازداشت در میان فلسطینی‌ها ثبت شده که حدود ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها هنوز در زندان‌های رژیم اشغالگر قدس هستند.

تخریب خانه‌ها

در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۸۳۳ ساختمان فلسطینی توسط اشغالگران در کرانه باختری از جمله مناطق شرق بیت المقدس تخریب شده است.

علاوه بر این ۷۹۳ حمله توسط شهرک نشینان به خانه‌های فلسطینیان ثبت شد که ۵۸۲ مورد آن به اموال فلسطینی‌ها خسارت وارد کرد و ۲۱۱ مورد باعث زخمی شدن آنها شد.

همچنین ۱۳ هزار و ۱۳۰ نفر اصله درخت زیتون توسط اشغالگران و شهرکنشینان صهیونیست تخریب یا ریشه کن شده است.

عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها

حدود ۷ هزار و ۲۰۰ اقدام مقاومت فلسطینی بر اساس آمار خبرگزاری محلی «حریه نیوز» ثبت شده که شامل ۴۱۳ مورد تیراندازی و پرتاب مواد منفجره است و بارزترین آنها عملیات «خیابان دیزنگوف» و «بنی براک» در اواخر مارس و اوایل آپریل ماه سال جاری است.

تلفات صهیونیست‌ها

در سال ۲۰۲۲، ۳۱ نظامی و شهرک نشین صهیونیست کشته و حدود ۵۰۰ نفر زخمی شدند، این افراد در عملیات‌های مقاومت و حملات مسلحانه در کرانه باختری و داخل خط سبز که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ است، به هلاکت رسیدند.

همچنین ۴۵۰ عملیات پیشگیرانه امنیتی برای خنثی کردن عملیات‌های مقاومت توسط نیروهای امنیتی و ارتش صهیونیستی انجام شده است.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰۰ عملیات تیراندازی از سوی فلسطینی‌ها انجام شد که آماری بی سابقه در مقایسه با سال‌های اخیر است.

برجسته‌ترین عملیات‌های مقاومت سال ۲۰۲۲

۲۲ مارس: در یک عملیات ضدصهیونیستی که با استفاده از چاقو و زیر گرفتن در شهر صهیونیست نشین بئر السبع انجام شد، ۴ صهیونیست به هلاکت رسید و ۳ نفر دیگر زخمی شدند.

۲۷ مارس: در عملیات مسلحانه دو فلسطینی از اهالی ام الفحم در شهرالخضیره، دو سرباز صهیونیست کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

۲۹ مارس: در عملیات مسلحانه یک فلسطینی اهل جنین در منطقه «بنیبراک» در نزدیکی تل آویو، ۵ صهیونیست کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

۷ آوریل: در حمله مسلحانه یک مبارز مقاومت از اردوگاه آوارگان جنین در خیابان دیزنگوف در تل آویو، ۳ صهیونیست کشته و بیش از ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.