بنا بر اعلام سازمان فضایی ایران اصل کاهش سطح در بخش شمالی دریای خزر بوده و سواحل ایران فعلا کمتر تاثیر پذیرفته‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی‌های این سازمان درباره وضعیت دریای خزر گفت: سازمان فضایی ایران با […]

بنا بر اعلام سازمان فضایی ایران اصل کاهش سطح در بخش شمالی دریای خزر بوده و سواحل ایران فعلا کمتر تاثیر پذیرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی‌های این سازمان درباره وضعیت دریای خزر گفت: سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی کرده است.

وی افزود: در این بررسی‌ها که شامل بررسی یک بازه زمانی حدودا ۱۰ ساله بوده و توسط بخش سنجش از دور سازمان فضایی ایران انجام شده، بخش‌های مختلف دریای خزر از منظر سطح آب دریا مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشات‌گرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است.

دلیریان ادامه داد: در بخش جنوبی و سواحل کشورمان، فعلا تغییرات زیادی حاصل نشده که احتمالا به دلیل شیب یا عمق دریا در این بخش است؛ اما روند کاهش سطح آب دریای خزر موضوعی مهم و جدی تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: در مجموع، سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضایی کشور تایید می‌کند که سطح آب دریای خزر کاهش یافته و این کاهش سطح در صورت تداوم یافتن، در سالیان پیش‌رو مشکلات زیست محیطی زیادی را برای تمام کشور‌های ساحلی ایجاد خواهد کرد