حاجی اصفهانی گفت: در آنجا نتوانستند جرمی را برایم ثابت کنند اما فکر می‌کنم هراس آن‌ها از مکتب حاج قاسم و نماد مقاومت باعث شد تا این اتفاق رقم بخورد. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حج به‌عنوان یکی از فروع دین سالیانه در ماه ذی‌الحجه طی مراسمی در عربستان برگزار می‌شود و این موضوع […]

حاجی اصفهانی گفت: در آنجا نتوانستند جرمی را برایم ثابت کنند اما فکر می‌کنم هراس آن‌ها از مکتب حاج قاسم و نماد مقاومت باعث شد تا این اتفاق رقم بخورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حج به‌عنوان یکی از فروع دین سالیانه در ماه ذی‌الحجه طی مراسمی در عربستان برگزار می‌شود و این موضوع در نگاه انبیا و اولیا مورد تأکید فراوان بوده است؛ از بعد سیاسی و فرهنگی نیز این مراسم باشکوه یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارتباط میان جوامع مختلف مسلمان و تبادل مسائل فرهنگی و سیاسی محسوب می‌شود و از سویی مراسم اعلام برائت از مشرکان توسط زائران بیت‌الله از مهم‌ترین برنامه‌های شیعیان به‌ویژه مردم ایران دراین تجمع جهانی محسوب می‌شود.

در طول سال‌های مختلف نظام سلطه با تلاش برای ابزار قرار دادن گاو شیرده خود سعی می‌کند از حضور ایرانیان در مراسم حج جلوگیری کند و در راستای تحقق این هدف خود اقدامات زیادی انجام داده‌ و در زمان برگزاری مراسم نیز، سخت‌گیری‌های زیادی را برای زائران ایرانی اعمال کرده‌ است و شاید در راستای همین سیاست‌ها بود که در مراسم حج امسال خبری مبنی بر دستگیری «خلیل دردمند» حاجی اصفهانی در فضای مجازی منتشر شد؛ حاج خلیل به علت عکس گرفتن با تصویر حاج قاسم در حریم امن الهی، به‌دلیل جرمی نانوشته توسط پلیس عربستان دستگیر و حدود ۸۰ روز را در زندان‌های عربستان سپری کرد.

از همان ابتدا تلاش‌های مسؤولان ایرانی از جمله وزیر امورخارجه آغاز شد و پیگیری‌های فراوانی را انجام دادند تا در نهایت ۱۰ مهر بود که خانواده او و سازمان حج و زیارت خبر آزادی‌اش را اعلام کردند؛ آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار فارس با حاج خلیل دردمند است؛ وی ۳۸ ساله و اهل و ساکن درچه اصفهان است.

فارس: امسال پس از محدودیت‌های کرونایی در سال‌های اخیر حجی با شکوه برگزار شد؛ حال و هوای سرزمین مکه و بیت‌الله حرام در روزهای حج به چه صورت بود؟

**حسرتی که بر دل باقی ماند

دردمند: سفر حج یکی از رویایی‌ترین سفرهایی است که هر انسان می‌تواند در طول عمر خود تجربه کند؛ شیرین‌ترین لحظات عمرم در این سفر رقم خورد و خدا را به علت این نعمت بزرگ شاکرم که این سفر قسمتم شد.

در روز عرفات که قله زیبایی از معرفت و معنویت بود حضور داشتم و زیباترین روز عمرم بود، اما حسرت زیارت مدینه‌ای که به دلم ماند، ممکن است تا آخر عمر اذیتم کند.

فارس: در میان این سفر معنوی بود که به علت تصویر حاج قاسم توسط پلیس عربستان دستگیر شدید؛ به چه هدفی آن تصویر معروف را گرفتید؟

دردمند: دوست داشتم به نوبه و در حد بضاعت خودم یاد شهدا را در این سفر زنده کنم؛ در روزهای این سفر به سفارش اطرافیان استفاده بسیار کمی از تلفن همراه و فضای مجازی داشتم، اما تصمیم گرفتم تصویر شهدا و حضرت آقا را در این سفر رسانه‌ای کنم.

البته قبل از دستگیری یک‌بار دیگر هم این کار را انجام داده بودم اما شب آخر هم‌زمان با شام عید غدیر بود، داشتم با تصویر حاج قاسم عکس می‌گرفتم که دستگیر شدم.

فارس: لحظه دستگیری‌تان چطور اتفاق افتاد؟

دردمند: آن شب، شب آخری بود که در مکه مستقر بودیم قرار بود روز بعد به مدینه مشرف شویم؛ با تلفن همراه دوستم عکس حضرت آقا را روبروی کعبه گرفتم و عکس گرفتم بعد از آن عکس حاج قاسم را گرفته بودم که همان لحظه یکی از پلیس‌های حرم مچ دستم را گرفت و مرا به بازداشتگاه حرم برد.

فارس: همگی می‌دانیم که شاید ممنوعیتی برای تصویربرداری در آن نقطه وجود ندارد اما شما به علت قانون نانوشته دستگیر و حدود ۸۰ روز زندانی بودید؛ فکر می‌کنید علت حساسیت عربستان برای انتشار تصویر حاج قاسم چه بود؟

دردمند: در آنجا نتوانستند جرمی را برایم ثابت کنند اما فکر می‌کنم هراس آن‌ها از مکتب حاج قاسم و نماد مقاومت باعث شده تا این اتفاق رقم بخورد؛ یکی دیگر از ترس‌های آن‌ها رهبر معظم انقلاب بود و در بازجویی‌ها در این باره سؤالاتی از من پرسیدند.

فارس: از لحظه دستگیری مواجهه عربستان با شما به چه‌صورت بود؟ این ۸۰ روز چطور بر شما گذشت؟

دردمند: پس از لحظه دستگیری به بازداشتگاه حرم که در شعب‌ابی‌طالب واقع شده بود منتقل و حدود ۱۱ روز آنجا مستقر بودم؛ در طول ۱۱ روز سه مرحله در سلول انفرادی ۲ در ۳بسربردم